Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 2660 ggr
Sindri
12/12/19, 8:44 AM

Fast telefoni eller inte?

Väldigt många vi känner säger upp sitt fasta telefoni-abonnemang. 
Jag känner mig lite tveksam till det, dels för att vi har larm kopplat till det (det har jag hört man kan fixa ändå), men också för att mobiltelekommunikation, wifi etc är lätt att slå ut, och då står man där!
Det vi har är rätt billigt,  men vi ringer aldrig ut och ändå får vi räkningar med samtal t.o.m. när vi varit borta! Vi vill bara betala för att linan skall var öppen, och sedan kunna använda den om det blir kris.

Hur tänker ni kring detta? Jag är ingen prepper, men ändå, det känns dumt att kapa linan.
Det bästa i en krissituation vore antagligen att vara radioamatör……….

Annons:
Magi-cat
12/12/19, 8:52 AM
#1

Jag föredrar äkta telefoni med lina. 🙂

Där vi bor kan det vara lite svajigt med mobiltäckningen. Dessutom är det bättre ljudkvalitet i den fasta telefonen. Inte behöver man komma ihåg att ladda den heller …

Krissituationer är förstås också en viktig anledning. (Men för en del år sedan i de stora stormarna försvann även den fasta telefonin.)

edit: Givetvis har jag även mobil och bär den med mig överallt, hela tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
12/12/19, 8:53 AM
#2

Vi har bara mobilerna. Skulle bli för dyrt med fast och alla ringer på mobiler idag ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
12/12/19, 8:54 AM
#3

#0 Jag har bara mobil och har haft det så ända sen jag flyttade hemifrån som 16-åring 2003. Så jag kanske är partisk i frågan. *host, host*

Delar av det gamla fasta telenätet kommer i framtiden att gå via mobilnätet, 
man kan säkert läsa sig till, eller höra sig för om ni bor i ett sånt område. 
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefoni/forandringar-i-tele--och-bredbandsnaten/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Göstage]
12/12/19, 8:54 AM
#4

#0 Jag har samma tankegångar (har både fast och mobil telefoni) och har i dagarna skrivit avtal med en annan distributör, så därmed är jag uppbunden två år framåt. 

Mitt ringande till dem som helt gått över till mobil har minskat, jag skickar mejl om det inte är något akut som jag har på hjärtat. 

Eftersom jag är pensionär och mestadels hemma känns det bra med den fasta telefonen, samtidigt som den mobila kan vara bra om man är ute någonstans och det händer något - telefonkiosker och butikstelefoner för kunder är ju borta sedan länge.

Så mitt val är bådadera - både fast och mobil.

[Tante Aubergine]
12/12/19, 9:04 AM
#5

Har länge haft enbart mobil, men har sedan ett par månader tillbaka skaffat hemtelefon också då jag tycker att det är bra att ha det utifall mobilen skulle bli trasig, plus att det är trevligare med hemtelefon om man pratar längre stunder tycker jag.

Marinas Mix
12/12/19, 9:08 AM
#6

Mobilen används i stort sett bara om jag är ute. Hemma föredrar jag den fasta telefonen, som går via fibernätet. Kostar 69 kronor i månaden hos den leverantör jag har idag och då kan jag ringa hur mycket jag vill

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Magi-cat
12/12/19, 9:10 AM
#7

#5 Håller med dig om att man det är trevligare med hemtelefon om man pratar längre stunder. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
12/12/19, 9:14 AM
#8

Hade både mobil & fast telefoni tills för 4 år sedan - eftersom aktiviteten på den fasta telefonin var totalt obefintlig så gjorde jag mig av med den. Hade t om en fax, men det var säkert 10 år sedan det kom något fax :)

Saknar jag den fasta telefonen? Nej, inte det minsta och ser ingen fördel med fast telefoni.  Det viktigaste, vad det gäller kommunikation, är Internet.  Enligt min mening.

[Hayabusa]
12/12/19, 9:18 AM
#10

#9 Må hända, men på vilket sätt avhjälper då fast telefoni?

Lona
12/12/19, 9:20 AM
#11

Jag har kört med enbart mobil ett bra tag men nu när jag har flyttat kommer jag att ha fast också. Dock funkar den uruselt, den är kass minst en gång i veckan trots otaliga påstötningar på Telia som står för fibern. Är definitivt mer känslig för att bli utslagen än vad min mobil har varit/är. Något att tänka på angående strömavbrott och man har fast telefoni är att man har en vanlig, hederlig sladdtelefon att sätta i jacket - de flesta (alla?) sladdlösa behöver ju el för att funka.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
12/12/19, 9:22 AM
#12

#11 Vill minnas att en "fast telefon" även den kräver el för att fungera - jack i väggen eller inte. Eller minns jag fel?

Niklas
12/12/19, 9:29 AM
#13

Vi har inte haft fast telefoni på många år. Har aldrig varit ett problem hittills.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MonicaLagerquist
12/12/19, 9:29 AM
#14

Vi har sen ett par år tillbaka bara mobiler. Vi bor så till att om kabeln till fasta telefonen pajar så kommer den inte att ersättas.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
12/12/19, 9:36 AM
#15

#0  att du får samtalskostnader beror på larmet som behöver kontakt med larmcentralen

När Telia klippt kopparnätet har du ingen fast telefon


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
12/12/19, 9:42 AM
#16

Vi har heller inte haft fast telefoni sedan flera år tillbaka nu. Jag saknar det inte alls. Här har vi fiber. För vår del var det bara en onödig kostnad då vi knappast använde den fasta telefonen mot slutet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/12/19, 9:43 AM
#17

Den fasta telefonen fungerar normalt även vid strömavbrott. Det är en stor trygghet om man bor lantligt.

Men, vid stormarna Gudrun och Per hade vi strömavbrott i 2-3 dygn och efter ett tag fungerade inte heller den fasta telefonen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
12/12/19, 9:52 AM
#18

#17 När Gudrun drog in så försvann (hos mig) all ström och telefoni direkt. I det läget var det bra med mobil. Min fasta telefon var beroende av el, försvann elen dog telefonen. Möjligt att en "Old School Telefon" fungerade med ett fungerande "jack", minns inte hur det var. Alla har olika hållning till telefoni, men personligen upplevde jag ingen extra trygghet med min fasta telefon. Det är väldigt få saker (när det gäller kommunikation) som fungerar utan el.

Sindri
12/12/19, 9:53 AM
#19

#6 av: Marinas Mix

Fast telefon via fibernätet blir väl lika sårbart som mobilt, eller?

Magi-cat
12/12/19, 9:58 AM
#20

#18 Vår mobiltäckning försvann omedelbart. Så det var inte nå' bra med mobil i det avseendet. 🙂

#19 Ja, det är det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Tante Aubergine]
12/12/19, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#15 Har man telefonen kopplad till telejacket med en sådan här så fungerar det med fast telefoni. Men du har rätt om att det inte är samma sak som när det var koppar. Exempelvis så kan jag bara ta emot samtal på min telefon med nummerskiva, vill jag både ringa och ta emot samtal får jag koppla i min knapptelefon.

[Hayabusa]
12/12/19, 10:08 AM
#22

#20 Jobbigt läge…kraftfull röst & röksignaler blir det enda som återstår 😉

Marinas Mix
12/12/19, 10:36 AM
#23

#19. Går strömmen, så försvinner telefonen, så då har jag mobilen som backup.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Hayabusa]
12/12/19, 11:29 AM
#24

En satellittelefon är kanske den ultimata lösningen? Saxat från Wikipedia:

"En satellittelefon är en portabel telefon som kommunicerar direkt med kommunikationssatelliter i bana runt jorden. Beroende på vilket system som används, kan en satellittelefon ha täckning i allt från en begränsad region till globalt över hela världen.

En modern satellittelefon är ungefär lika stor som en större mobiltelefon. Tidigare modeller var betydligt otympligare och hade ofta även en stor teleskopisk antenn. I dag har telefonerna blivit betydligt mindre. Satellittelefoner används flitigt av människor som vistas på avlägsna platser eller på platser som av andra skäl saknar pålitliga kommunikationssystem. Exempel på användare av satellittelefoner är journalister, äventyrare och forskare."

[[eskils_]]
12/12/19, 12:12 PM
#25

#6 Oj, 69 kr/mån för en fast telefon! 😮 Får man fråga vilken leverantör du har?

Vi har också en fast telefon och betalar 329 kr/mån - Telia förstås…

Huygens
12/12/19, 12:15 PM
#26

#10 Om villalarmet går via fast telefon(-uttag), så att uppringning av larmet görs via det fasta telefonnätet till larmcentralen.

Om villan istället har mobilllarm, slås det enkelt ut av inbrottstjuvarnas störsändare, som kan köpas på nätet för några hundralappar, se #9.

Om fasta telefonväxeln eller mobilmastens basstation t ex har UPS, klarar dom sej i flera timmar utan yttre strömtillförsel under ett strömavbrott.

[Hayabusa]
12/12/19, 12:33 PM
#27

#26 Tror inte det skulle hindra någon inbrottstjuv…de skiter nog i hur larmet är kopplat, ärligt talat.

Annons:
Marinas Mix
12/12/19, 12:47 PM
#28

#25 Ingen jag skulle rekommendera någon. Ska byta så snart det bara går.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Huygens
12/12/19, 12:49 PM
#29

#27 Uppenbarligen inte, om man läser artiklarna på nätet.

[Hayabusa]
12/12/19, 12:50 PM
#30

#29 😃

[[eskils_]]
12/12/19, 12:54 PM
#31

Om man byter leverantör för den fasta telefonen, får man behålla sitt telefonnummer då? Någon som vet?

#22 Det finns ju näverlurar också! 👍

Niklas
12/12/19, 1:01 PM
#32

#31: Ja, du kan ta med telefonnummer mellan fasta operatörer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[[eskils_]]
12/12/19, 1:09 PM
#33

#32 Tack! Får ta och kolla upp priserna vid tillfälle.

S.L
12/12/19, 2:26 PM
#34

Fråga på jobbet dom som har hus+larm och 1 av 6 hade fast telefon. Dom andra bara mobiler. Dom får larm via mobilen och skulle man osa ner köket så brandlarmet går så kan man välja mobil lr prata med sin larmdosa på väggen. "Vi ser att ni står och vevar för fullt i köket brinner det eller ska vi tysta larmet denna gång" tysta det och tack! 😉😂 Vi har sen 5 år tillbaka valt att bara ha mobiler dock har vi inget hemlarm via firma. Vi kör vårat via app och ser på så sätt om det skulle gå något.

Annons:
Carmarino
12/12/19, 4:21 PM
#35

Sade upp det fasta abonnemanget när jag insåg att jag ringde 1-2 samtal per kvartal på den fasta telefonen, och då väldigt korta sådana. Avgiften för samtalen låg på 1-3 kronor medan den fasta avgiften var långt över 400 kronor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
12/12/19, 4:23 PM
#36

#35 Ja, ungefär så var det för mig också. Man kan ju har roligare för de pengarna.

Carmarino
12/12/19, 4:27 PM
#37

#36 Definitivt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
12/12/19, 6:25 PM
#38

När min mamma fixade att slå mitt mobilnummer, hon är så gott som blind, sade jag upp den fasta telefonen. Har inte saknat den en enda gång : )

Magi-cat
12/13/19, 7:54 AM
#39

Det finns en lite allvarligare sida av det här med att välja. Om alla väljer bort den fasta väggtelefonen har vi mycket snart inget val alls.

I städerna kommer det inte att vara något problem. Vi kommer att ha tätt, tätt med 5G- och 6G-master och vad som nu kan komma sedan. Allt för att vi ständigt ska kunna vara uppkopplade och bo i "smarta hem" som vi antas vilja göra eller snart inte lär ha något val där heller.

Men alla som inte bor i städer? Där klipps sedan flera år tillbaka linorna till den tidigare fullt fungerande fasta telefonin och det utan att det finns något alls fungerande alternativ. 
Människor har fått lägga ner sina verksamheter för att det inte går att nå dem. Landsbygden är så lätt att glömma bort. Det bor inte så många människor där att de "lönar sig". De som nu envisas med att bo där har i alla fall inte lyxen att kunna välja.

(Och nu har jag inte ens nämnt den eventuella risken för strålning eller andra olägenheter från den täta mattan av master som väntar i den oundvikliga framtiden.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
12/13/19, 10:18 AM
#40

#39 Håller med dig.

[Hayabusa]
12/13/19, 10:23 AM
#41

Det finns inget som är så konstant som förändring.

Annons:
vallhund
12/13/19, 3:54 PM
#42

När jag flyttade från tätort ut till skogen var det fullt i telefonutrymmet, gick varken att installera fast telefon eller ADSL, så jag hade inget val, bytte från Tele 2 till Telenor pga av bättre täckning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

annia1
12/14/19, 2:53 PM
#43

När det gäller strömavbrott. Har man den vanliga gamla sortens knapptelefon så ska den fungera under nån dag innan även den slutar fungera. I alla fall i kopparnätet. 

Men sen när det mobilen. Blir det strömavbrott. För det första så kan man ju inte ladda den så man har ju ingen användning av den mer än den batteritid man har.  Så man måste verkligen se till att vara snål med att använda den.

Men beroende på hur långt strömavbrottet är så slutar även masterna fungera för de går också på ström så även mobilerna slutar fungera fast man har batteritid.  Masterna har backup med batteri men det räcker ju bara en viss tid. 

Så med längre strömavbrott så slutar både fast och mobil att fungera.

Men finns en annan aspekt på det här med fast telefon eller inte. Gäller trygghetslarm som många äldre har. En del fungerar bara med fast telefon. Har väl börjat komma mer och mer på de ställen där telia klippt ledningarna att det även går via mobilt, men finns inte överallt. Så man måste kolla med den teleoperatör man har om det funkar med dom eller inte när det gäller mobilt.

.

Sindri
12/14/19, 4:17 PM
#44

Det är inte trygghetslarm vi har utan vanligt huslarm, men jag tror också det är nödvändigt med fast lina där.

Honestyisdead
12/14/19, 4:40 PM
#45

Hade bara fast telefon hos mina föräldrar. Nuförtiden har inte ens min morfar på 90 år fast telefon. Känner ingen som har det idag.

annia1
12/14/19, 5:27 PM
#46

Sindri #44 jag förstod att du menade villalarm.  Att jag tog upp trygghetslarm var för att, även om vi som skrivit inte har behov av det idag så kanske nån äldre frågar om dom ska/kan  byta bolag. Och man måste då kolla med operatören om trygghetslarm funkar med deras lösning.

När det gäller villalarm. Jag har också villalarm och mitt ringer upp mobilt. Nu ska jag inte säga säkert att nästa gäller för alla bolag utan det får du kolla med ditt.
Och det är att alla larm kan ringa upp mobilt och att dom som har via teleledning blir att ringa upp mobilt om det blir nåt fel på vanliga ledningen.  Så vill du säga upp din fasta så kolla med ditt bolag om det redan idag ringer upp mobilt vid tex problem. Eller annars borde det gå att få så att det ringer upp mobilt.

.

annia1
12/14/19, 5:28 PM
#47

Kan väl tillägga att jag har fast telefon och här där jag bor är det fortfarande många som har det. Och det fast många även har mobil.

.

Sindri
12/14/19, 5:54 PM
#48

Jag fattar inte riktigt, när larmet går så ringer larmet upp larmfirman via den fasta telefonlinjen. Hur skall larmet kunna ringa från en mobil om den inte är hemma? Om den är på andra sidan jordklotet?

Annons:
annia1
12/14/19, 6:47 PM
#49

Sindri Jag kan inte säga exakt hur det funkar, men det är så det funkar hos mig. 

Det är inte så att det krävs en mobiltelefon utan det finns inne i larmets huvuddel ett uppringningssystem.  Så man kan kanske säga att det sitter en helt egen mobil inne i larmsystemet. Så din egna mobil har inget med det att göra.

För min del så betalar jag en fast månadskostnad och där ingår allt så jag ser aldrig nån kostnad på nån telefonräkning som du gör.

Men som jag sa så kolla med ditt bolag för ditt larm ska fungera även om du har problem med din telefonledning.  Och enda sättet då är att det ringer upp mobilt istället.

.

Sindri
12/14/19, 7:59 PM
#50

Ok, jag skall kolla med larmfirman. i har iofs ett väldigt billigt abonnemang, men jag kan inte riktigt med att de skickar räkning på samtal när vi inte ens varit hemma.

annia1
12/14/19, 8:31 PM
#51

Sindri jag vet inte hur ni använder larmet. Men jag sätter igång mitt larm när jag går hemifrån. Och då måste ju larmet skicka iväg signal (ringa) till operatören så det talar om att larmet är igång och att  larmet ska övervaka mitt hem. 

Sen när jag kommer hem så larmar jag av och då skickar det iväg en ny signal som talar om att det är avstängt. 

Så för min del så ska det "ringa" upp operatören vid dom två tillfällena.  Och det skulle ju ske även om jag hade det via telefonledningen. 

Sen vet jag inte hur larmet fungerar i praktiken om det behöver skicka nå mer signaler till operatören under tiden det är påslaget.

Jag har inte larmet påslaget när jag är hemma. Men då jag har en fast månadskostnad där allt ingår så vet inte jag hur stor del av den som är kostnad för de "samtal" när jag larmar på/av. 

Så det är väl snarare att du får kika i dom papper du har gällande larmet som talar om hur det är upplagt för er.  Betalar ni en månadskostnad plus när ni larmar på/av. Så du får leta reda på dom papperen eller fråga bolaget.

.

Huygens
12/14/19, 9:06 PM
#52

"de skickar räkning på samtal när vi inte ens varit hemma"

#50 Jag skulle ta reda på varför det är så och inte enbart betala.

annia1
12/15/19, 1:08 AM
#53

När det gäller fast telefon och telia klipper kopparnätet. 

Har man fiber indraget så kan man fortfarande ha fast telefon med sitt vanliga telefonnummer. Men det är bara några få operatörer som erbjuder  det och vad jag nu kommer ihåg är det nån av dom (eller alla) som kräver att man även har bredband hos dom. 

Är det däremot så att man inte har fiber indraget så då kan man inte längre ha fast telefon, åtminstone har jag inte hört talas om det.

Så hyresgäster borde fortfarande kunna ha det oavsett vart man bor för hyresvärdar brukar sett till att det finns fiber. Däremot de som bor i egna hus beror ju då om man kunnat dra in fiber eller inte.

.

annia1
12/15/19, 1:08 AM
#54

Huygens jag tror nog att allt är i sin ordning. Sindri och hennes familj har nog gjort samma sak som många andra när man skaffat sig en tjänst av nåt slag. 

Man har fått all information när man skaffade det. Men med tiden så har man glömt vissa delar. 

Och redan i inlägg #15 skriver torparmor samma sak, att det är när larmet behöver kontakt med centralen.

.

MonicaLagerquist
12/15/19, 8:54 AM
#55

#50 Har ni telefonsvarare. Vi gjorde en dyrbar upptäckt när vi kom hem från Kap Verde och fick vår mobilräkning. Svärmor som är dement hade ring 8 gånger till mig och jag valde att inte svara men mobilsvararen drog igång och jag blev debiterad för det trots att hon inget sa i svararen.

Numera har vi stängt av svararen så att den inte fungerar utanför EU,

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Sindri
12/15/19, 1:49 PM
#56

1) Nej, vi har inte telefonsvarare.
2) Samtalen är till privatperson som vi inte känner och till en fax.
Vi har haft larm i massor med år och inte fått en enda debitering för att skicka signal till larmfirman. När vi inte är hemma är det ingen som sätter på och stänger av larmet.
3) Klart vi inte betalar utan att utreda.

4) Jag menar om larmet går när vi är borta, då kan det inte larma via vår mobiltelefon-
Jag skall hur som helst ringa larmfirman imorgon och reda ut hur det går till med mobillarm.

annia1
12/15/19, 5:07 PM
#57

Sindri börjar med det sista. Eran mobil har inget med själva larmet att göra utan det ligger inne i själva larmsystemet. 

Det enda som eran mobil kan ha med det hela att göra det är vilket nummer ni har uppgett att dom ska ringa för att nå er om larmet går. För min del så ringer dom först hem till mig på min fasta telefon (för att kolla så det inte är falsklarm) och svarar jag inte där så ringer dom på min mobil. 

Om du ändå nu ska kontakta bolaget så fråga dom om dom känner igen telefonnumren som ni blir debiterade. 

Annars blir det väl den som ni har erat telefonabbonnemang hos som ni får ringa och fråga hur det kan komma sig att det blir debiterat på er. Att dom får försöka spåra hur nån kan ringa via eran ledning speciellt som det sker när ni inte är hemma.

.

Sindri
12/15/19, 6:09 PM
#58

Jadå, vi har varit i kontakt med dem och de undersöker. Men det jag främst ville med denna tråd var att höra hur det är med andra leverantörer, jobbigt att hålla på och tjafsa om saker. Men det verkar som om andra är så pass dyra så vi får ha kvar det här sålänge. Få se vad larmfirman säger imorgon.
Vi har kollat upp numren, det var som jag skrev en privatperson vi inte känner, och det andra numret till en fax.

annia1
12/16/19, 2:31 AM
#59

Sindri som du skrev i TS så är det inte bara jag som kopplade eran feldebitering till larmet. 

Jag vet vilket nummer jag ska ringa om jag vill kontakta mitt larmbolag, men jag vet inte vilket nummer larmet  ringer upp när jag slår på det. Men det borde företaget kunna tala om om jag frågar.

Att larmet kan gå på mobilt det ska inte vara nåt problem. För det ska redan finnas i erat larm som backup ifall det blir problem med eran vanliga teleledning.  

När det gäller privatpersonen. Om ni vet nummer så är ju ett enkelt sätt att bara ringa det (om ni inte gjort det) och kolla vart ni hamnar. När det gäller fax är ju nåt som företag brukar ha.   

När det gäller att byta fasta telefon mot mobil. Det beror ju mycket på vilken täckning ni har där ni bor. Har ni bra täckning så spelar det nog ingen roll när det gäller att ringa. Det enda man får tänka på om man bara har mobilt (med  bra täckning) är ju att se till mobilen alltid har är tillräckligt laddad.

Sen beror det ju också på vart man lämnat sitt nummer.  Är man som jag att man bara lämnar mobilnumret till familj och vänner. Företag och andra får ringa på fasta. Så företag och andra får ringa när jag är hemma. Tycker man att det inte spelar nån att alla kan ringa oavsett vart man är så kan man ju bara använda mobil.

Har ni möjlighet att dra in fiber så är ju det ett alternativ även om det är en dyrare engångskostnad. Och beroende på vilka operatörer som erbjuds via fibern så går det att ha fast telefon då om man vill ha vanlig telefon med vanligt telefonnummer.

När det gäller det där att det mobila kan slås ut. Jo visserligen, men idag så är det mer stabilt än det varit förut. Och man får skilja på ringa samtal och surfa på nätet.  Ringa brukar funka med mobilen även om det inte går att surfa för ringa går via ett annan del av det mobila nätet. 

Så är det bara samtal som är stötestenen så handlar det om vilken täckning ni har idag. Om det även gäller surfa på nätet där får man nog alltid räkna med att det ibland krånglar.

.

Sindri
12/16/19, 6:03 AM
#60

#59 av: annia1
Det handlar om två nummer som är uppringda:
Privatpersonen är ingen vi känner, har kollat upp numret. 
Det andra numret är till en fax.
Så något nummer till larmfirman har inte ringts upp. Det vi hört av larmfirman är att OM LARMET GÅR så går det på landlinan. Det är det jag bekymrar mig om - om larmet går när vi är bortresta.

Det är 99,9% felringningar och säljare som ringer landlinan. 

Fiber har vi haft i snart 20 år, ingick i pilotprojekt. Men att koppla landlinan till fiber är ju lika osäkert som att bara ha mobil.

Huygens
12/16/19, 9:37 AM
#61

#60 Du skrev: "Det vi hört av larmfirman är att OM LARMET GÅR så går det på landlinan. Det är det jag bekymrar mig om - om larmet går när vi är bortresta."

Fast… Är det inte just det som larmet ska användas till? Dvs när man är bortrest, så antingen kommer larmfirman och kollar huset eller så ringer dom polisen som kommer och kollar varför det larmat?

Du skrev även: "Men att koppla landlinan till fiber är ju lika osäkert som att bara ha mobil."

Nja, fiber går ju i så fall inte via radiosignal. Mobil radiosignal kan slås ut av inbrottstjuvarnas störsändare, se #9. Men visst, fiber är ju antagligen mindre säkert än traditionell landlina.

annia1
12/16/19, 8:24 PM
#62

Sindri nu förstår jag inte. Om du redan har fiber framdraget till eran fastighet  så ska det ju inte vara nåt problem.  Koppla in det, sen om de/n operatör på fibern ni har, erbjuder fast telefon så kan du få det om du vill och larmet ska kunna gå via det istället. 

Det som skiljer fiber mot vanliga kopparnätet är väl vid strömavbrott. Att med fiber så blir man av med telefon direkt det blev/blir man inte med kopparnätet om man har en vanlig telefon i jacket. Och fiber är ju det som ersätter kopparnätet. Visst det finns vissa som inte kan få fiber och därför får nöja sig med mobilt, men annars är det fiber. 

Och fiber ska definitivt vara mer stabilt än mobilt då det är det som ersätter kopparnätet. Om det inte var så så skulle inte någon välja att dra in fiber då det kostar en slant.

När det gäller larmet. Mitt larm är mobilt och det fungerar alldeles utmärkt. Det har hänt mig flera gånger att jag råkat sätta igång larmet när jag kommit hem och det funkat. Så larmet fungerar oavsett om du har det via fasta teleledningen eller mobilt.

.

Annons:
Niklas
12/18/19, 2:10 PM
#63

#62: Det finns också de som kan få fiber men inte vill ha det och därför väljer mobilt bredband. Det har vi gjort länge.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
12/18/19, 3:57 PM
#64

Nu har jag rett ut ett och annat med larmfirman och larmcentralen. Det är något glapp någonstans som gör att larmet ringer upp centralen ganska ofta. Det talar om att något är fel, sedan rättas det till igen. Inget fel från telefonbolaget alltså när det gäller larmet. Larmcentralen kunde också berätta vilken sektion det är som larmar. Det kan bero något "ostadigt" i själva kopparledningen också. Vi får ta hit larmfirman och reda ut.
Man kan installera en box i larmet med SIM-kort som larmet kan ringa ifrån istället Det kostar dock 3.500 att installera och 100 kr i månaden i drift. Då är vår telefonräkning billigare i alla fall, så vi behåller det som det är så länge.

F. ö. är det väl vansinnigt att skrota kopparnätet. Tänker på alla försvarsbunkrar som finns och alla telefoner som finns där. Hur törs man lita på satelliter? Ett solklart mål för sabotörer och vi vet inget om vad klimatet kan ställa till med i framtiden.

annia1
12/18/19, 5:01 PM
#65

Niklas #63 visst är det så. Man väljer ju den lösning som är bäst för en. 

Jag hade mobilt bredband ett tag, då med en router. Jag har fri sikt till masten, som bara står några kilometer bort,  så det borde inte vara nåt problem, men det kopplade ner för ofta för att jag skulle vara nöjd med det så gick tillbaka till att ha via telefonjacket.
Och än så länge har jag det vanliga kopparnätet. Dröjer väl nåt år till innan det är tänkt att klippa kopparnätet här så än så länge behöver jag inte ta  beslut om jag ska ha fiber eller inte.

.

annia1
12/18/19, 5:01 PM
#66

Sindri #64 vad bra att du har fått svar nu. Jag kan ju bara konstatera att du har ett annat upplägg på ditt larm än jag för jag betalar en månadskostnad där allt ingår. 

När det gäller kopparnätet. Så visst kan jag hålla med dig att det är dumt att skrota det. Men det är gammalt och det behöver bytas ut och då väljer dom att lägga ner fiber istället. Ja, där det nu går att göra det till en rimlig kostnad. Det finns som jag förstått vissa ställen i sverige där fiber går som luftburen ledning, men det är mer instabilt än det som ligger i backen. 

Det man kan tycka det är ju att fibern ska läggas ner och erbjudas alla utan att man som konsument ska behöva betala för att få det indraget. Då alla ska ha rätt till att ha fungerande ledning.

När det gäller försvaret och satelliter så har jag ingen aning om hur det funkar.

.

Kalli
2/26/20, 11:02 AM
#67

Jag har bara mobil. Tidigare hade jag ip-telefoni men nu har jag inte bredband heller. Det handlar helt enkelt om pengar. Jag har inte råd att lägga 10 tusen per år på något jag knappt använder. Finns även fast telefon på jobbet om det skulle krisa.

Niklas
2/26/20, 1:38 PM
#68

10.000 är mycket per år.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mia-45
2/29/20, 6:54 PM
#69

Jag har både fast telefoni och mobil. Den fasta kostar så himla lite för mej per månad så det märks inte att jag har den. 
Och den kan  vara bra att ha om mobilen skulle gå sönder eller nåt. 
#67 10.000 per år? Ja det låter mycket. 
Jag betalar för internet + hemtele 6000 kr per år.

Annons:
Kalli
2/29/20, 7:27 PM
#70

#69: Det är 10 år sen jag hade fast telefon genom telejacket, då kostade det typ 400 kr/mån. Det finns kanske billigare nu. Bredbandet kostar 400 kr/mån i min lägenhet.

vallhund
2/29/20, 7:28 PM
#71

#69 Jag betalar under 3K för mobil o internet/år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vixxen
3/1/20, 2:10 AM
#72

Har Bredband 100 in/100 ut, Tv med 26 kanaler och IP-telefoni för ca 2800/år.

Eda
5/12/22, 1:59 PM
#73

#0: Själva har vi både fast telefon och mobiler. Vår dotter har fast telefon som hon inte använder, men har kvar den eftersom huslarmet är kopplat till det.

Att ha fast telefon är praktiskt speciellt för äldre med att slippa pinkod och laddning samt att veta var man har telefonen.

Det finns ju många olika typer av abonnemang till fasta telefoner (Telias tror jag är dyrast), men vissa abonnemang fungerar inte överallt. I min blogg har jag skrivit bl.a. lite om skillnaden på olika abonnemang.

☎️ Se: https://handikapptips.wordpress.com/2022/05/11/enkla-mobil-hemtelefoner/ 📞

Till det fasta abonnemang som vi har för vår fasta telefon ingår en viss samtalspott i månadsavgiften (både för fasta samtal och mobilsamtal), vi försöker därför när vi är hemma ringa från den fasta telefonen så att det går jämnt ut.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

INNEHÅLL:1. VIKTIGT GÄLLANDE ALLA TELEFONER 2. SKILLNAD MELLAN MOBIL & HEMTELEFON (fast telefon)3. HEMTELEFONER ABONNEMANG 4. ENKLA HEMTELEFONER SOM FINNS PÅ MARKNADEN5. ENKLA MOBILER SOM FINNS PÅ MARKNADEN6. SMARTPHONES (de relativt enkla) SOM FINNS PÅ MARKNADEN7. SAMMANFATTNING gällande telefoner till personer med demenssjukdom & IF*8. TELETAL som underlättar samtal vid funktionsnedsättning9. BUTIKER SOM SÄLJER TELEFONER…
Magi-cat
5/12/22, 2:01 PM
#74

Snart kommer Telia att klippa våra telefonledningar så då återstår bara mobillösningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: