Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 273 ggr
hemul
2026-03-19 10:49
1

Jag har hittat ett vaddtäcke!

Äntligen! Vi har pratat om det förut. Har för mig att det var fler än jag som saknade de gamla vaddtäckena.

Här sökt då och då i säkert 15 år och nu dök det upp, andra eller tredje träffen i google. ILVA, har aldrig hört talas om det, men det är Danmarks största möbelbutik har jag nu lärt mig, 600 butiker nånting, som nu har etablerat sig i södra Sverige.

Täcket säljs som "trädgårdstäcke", men jag har pratat med dem och det är inget konstigt. 100% bomull och ingen behandling för att göra det vattenavstötande eller nåt. Normaltjockt sängtäcke och mjukt och skönt, enligt damen i Malmöbutiken som jag pratade med, som höll det i handen.

Tänkte tipsa om fler än jag är desperata.

Tyvärr finns det bara i brunmurrigt, två varianter. Vilken tycker ni är minst ful? 😂

https://ilva.se/fast-laagt-pris/fast-laagt-pris-tradgaard/solholmen/taupekaffe-randig-bomull/p-1088550-5643392976/

Jag lutar åt taupe/kaffe. Det enda är att baksidan är enfärgad och kaffe kanske känns mörkt och trist om man vill ha den sidan uppåt. Använder man påslakan kvitter det ju, men det gör inte jag. Ska tänka ett tag och se om de har nåt mer jag behöver också.

Köp Solholmen Vaddtäcke på ILVA! Få leverans direkt till din dörr eller hitta produkten i din lokala butik.
  • Redigerat 2026-03-19 10:51 av hemul
hemul
2026-03-19 13:25
1

Äsch. En kompis övertygade mig att ta marron i varje fall. Nu får vi se. De skulle inte skicka förrän slutet på månaden. Är väl för att det är en ny vara. Finns kanske inte i weblager än.

Carmarino
2026-03-19 16:34
0

#1: Bra val. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2026-03-19 18:41
1

Vad kul att du får ditt täcke! Jysk är också danskt. Där har de sidentäcken till överkomligt pris. Länge hade de ockdå bäddmadrasser och madrasskydd i naturmaterial, men nu är det också plast tyvärr.
När mina nuvarande tar slut får jag väl sy egna. Jag har fotfarande kvar kapok från när jag köpte 6 kg på Ebay.

hemul
2026-03-19 20:43
2

Bäddmadrasser i skum är skit. Jag har tyvärr en. Min första säng, som jag köpte själv alltså, var en Ekens. Efter flera decenniers flitig användnng och många kilos viktökning hoppade en fjäder ur sitt fäste och stack mig i ryggen. Hivade sängen och köpte en på IKEA.

Som jag har ångrat det! Hade säkert gått att fixa. Värst är bäddmadrassen, eller snarare madrasserna, håller ju bara ett par år. Har ingen lust att lägga mer på en kvalitetsbäddmadrass än vad resårsängen kostar och en ny Ekens kan jag glömma. Kostar ju som en bättre begagnad bil idag.

Tack för lyckönskninarna! Hoppas nu bara det är som ett gammalt vaddtäcke! Då får det vara hur brunmurrigt det vill.

Det kanske kommer tidigare ändå. Fick först ett mail som sa att jag skulle få fullständig beställningsbekräftelse när de hade varan och sen fick jag det strax efter.

Att jag öht bryr mig om färgen beror på att jag hatar påslakan (det också!), så jag bäddar på gammalt sätt med under- och överlakan och då är det trevligt med ett fint täcke.

• Redigerat 2026-03-19 20:45 av hemul
Sindri
2026-03-19 22:18
1

Jag tyckte det var himmelskt när påslakanen kom. Hur ofta vaknade man inte av att täcket hade glidit av lakanet….

Maria
2026-03-20 07:31
0

#5 Ja både täcke och lakan att hålla reda på 😉 Så rörigt i sängen.

/Maria

hemul
2026-03-20 08:24
0

Här glider ingenting.

Jag tycker tvärtom att det är mer praktiskt att det inte är en enhet. Har inte heller tjockare täcke på vintern utan lägger en filt ovanpå. Blir det för varmt (eller för kallt) är det lättare med flera lager som man kan skala av eller öka. På sommarn kan man lätt kasta av täcket eller filten, om man bytt till det, och fortsätta sova med bara lakanet. Med påslaken är man ju tvungen att gå upp och helt bädda om.

För att inte tala om helvetet att bädda rent när man ska ha in täcket i det jäkla påslakanet.

Gillar också att "stoppa om" på gammalt hederligt sätt så det blir som ett tak över en snarare än att man är inlindad i nåt. Det lyckas jag inte riktigt åstadkomma dock, för det finns inte sängkläder det funkar med om man har 120-säng. Då får man köpa för mycket bredare säng och då blir det istället stora sjok på sidorna.

Trist dock att överlakan inte finns att köpa. Jo, det finns, men det är superlyxvarianten och kostar därefter. Så man får ta två underlakan.

• Redigerat 2026-03-20 08:25 av hemul
Maria
2026-03-20 08:45
0

Minns när man blev omstoppad av morsan som barn.

Jag blir tokig om jag inte kan ha benen fria😃

/Maria

hemul
2026-03-20 11:58
0

Jag bad dem stoppa om mig tills jag flyttade hemifrån. 😂

Fria som i utanför täcket eller bara inte omlindade, som jag?

Maria
2026-03-20 12:19
0

#9 Fria utanför täcket😉

/Maria

hemul
2026-03-20 17:02
0

Hela tiden? 🥶

Maria
2026-03-20 17:03
0

Jepp😄

/Maria

hemul
2026-03-26 17:09
0

Nöjd med täcket, även om det inte hade mycket tyngd. Fyllningen känns väldigt fluffig. Antagligen var vadden kompaktare förr. Sov med det i natt första gången och tyckte nog det var skönare än mitt gamla syntettäcke.

Det är möjligtivs lite kort, svårt att stoppa om nedtill. Ändå mätte jag noga på sängen. Eller också har det krympt. Jag tvättade det eftersom det luktade och var tillverkat i Kina. Men det hade också en lapp med OEKO-TEX-certifikat, vilket betyder att det inte ska innehålla skadliga kemikalier. Men det är väl ibland en bedömningsfråga vad som klassas som det. Luktade gjorde de ivf. Inte strarkt kemiskt, men liksom lagerdoft. Gick bort i tvätten. Det är faktiskt rätt snyggt med randiga sidan uppåt. Trodde jag inte.

[Vargnatt]
2026-04-01 15:31
0

#7: Jag håller helt med dig 😎bädda på gammaldags vis är helt underbart men jag växte upp så kanske är det därför som det finns kvar så starkt i mig och visst påslakan och sånt där finns och inga problem att få in täcket i det men det känns inte alls lika ombonande och varmt.

Sen det där att bara kunna kasta av sig kanon säger jag men i mina unga år vi hade tyngre täcken som låg mer stilla idag finns nog inte dom kvar tror jag däremot finns vackra fina lakan örngott mm efter bla gammelfarmor och gammelfarfar och deras föräldrar dom använder jag ibland men jag är rädd om dom och vill inte nöta ut det är sån nostalgi.

Det finns även långa kuddar efter gammelfarmor och gammelfarfar samt örngott såna där långa kuddfodral för kuddar som täcker hela sängen 1800 tal alltihopa inga Ikeagrejer här inte ska gudarna veta det sätter inte sin fot i mitt hus är det modernt är det inte välkommet här😁mitt hem är i gammaldags inredning och gården byggdes 1912-13 så här ska det gå så tidsenligt som jag bara kan få till det så även i sängarna det hör till charmen att bevara.

hemul
2026-04-02 09:34
0

Äntligen nån som förstår mig! 😍

Problemet är att täcken och sånt för det mesta är gjorda antingen för smal säng eller dubbelsäng, så de går sällan att stoppa om på en 120-säng, som jag har. På vintern löser jag det genom att han en tunn bomullsfilt, typ såna de har på sjukhus, sån där våfflad, över täcket. Den är stor nog. Men nu är det för varmt med dubbelt. Så jag kan inte stoppa om riktigt, men det är ändå bättre än med påslakan.

Täcker är för övrigt jätteskönt och fluffigt. Trivs jättebra med det, trots att det inte hade den önskade tyngden. Och mycket snyggare än på bilden som sagt. Tvätten tålde det också jättebra.

20-talet här. Men inredningen är nog från ella epoker från Gustavianskt till plåtshurtsen Helmer som jag just inköpt en större mängd av. 😄

hemul
2026-07-28 12:34
2

Petar upp den här tråden ifall det är fler som lider av sina täcken.

Det är sån skillnad med det här täcket. Är lycklig nu när värmeböjan är över och det är rätt kallt på nätterna, så jag kan använda det igen om jag har fönstret på glänt. Sover så mycket bättre. Och framför allt somnar jag bättre därför att det är så behagligt.

Funderar nästan på att skriva till butiken där jag köpte det. Det säljs ju som trädgårdstäcke. Det är lite kort för att kunna stoppa in ordentligt därnere, när man som jag inte använder påslakan. Kan stoppa in några cm bara. Och till 120 säng hade jag gärna haft lite bredare. Men det problemet är ju standard nu. Om de kunde få tillverkaren att göra ett lite större bara skulle jag köpa det också.

Det är inte tungt, men känns ändå gediget och ombonat på nåt sätt, så jag blev inte så besviken på avsaknad av tyngd som jag trodde jag skulle bli.

Klarar tvätt bra också, men det kanske jag redan sagt. Jag tvättade det ju innan jag använde det (vill få bort överskottsfärg och eventuella malmedel från nya textilier och det hade en svag lukt).

Aldrig mer syntet!

Grace2009
2026-08-09 20:10
0

Har de slutat sälja täcket? Mitt gamla täckte har ger upp med livet, och jag tror det är ett vaddtäcke… Vill ju ha ett likadant igen. Men vet ej varifrån mitt är, bara att det är urgammalt.

hemul
2026-08-09 20:43
0

De sålde det ju som trädgårdstäcke, så kanske säsongsvara? Men ring och fråga. De var väldigt vänliga och hjälpsamma. De kanske har några enstaka kvar fast det är borta från nätet. Tror jag ringde till eller blev kopplad till butiken i Malmö. Lär väl vara den största också.

Det är faktiskt riktigt snyggt! Mycket snyggare i verkligheten. Tyckte inte om de rätt mörka färgerna på bilden, men i de känns bara mysiga.

• Redigerat 2026-08-09 20:43 av hemul