Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 142 ggr
hemul
0

Hållbarhet hudkräm o.d.

Har googlat ihjäl mig. Det finns två märkningar, en fungerar som vanligt, d.v.s. bäst före. Den andra kallas PAO (Period After Opening) och symboliseras av en burk med locket av och en text som talar om hur länge guckan håller sig efter att burken öppnats, t.ex. 12M = håller 12 månader efter öppning.

Men, hur länge kan man räkna med att PAO-märkta produkter håller sig oöppnade? Nån som vet om det finns nån tumregel för det?

Jag vet, lukta o.s.v. Men orsaken att jag undrar är inte gamla bortglömda burkar utan att jag gärna bunkrar på mig sånt jag vet kommer att gå åt när det är bra pris. Frågan är ju alltså hur mycket jag törs köpa.

beem
0

Det har jag också funderat på
Jag läste en gång 6-12 månader. Då tänker jag 6-12 mån.räknat från vad ?
Man vet ju inte när det tillverkades.
Mitt beslut blev att kasta och börja om på nytt med bättre koll.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2026-01-30 21:57 av beem
hemul
0

Fast det verkar kort om det håller 12 månader efter att man öppnat, som i det här fallet. Tänker att det som håller länge när man öppnad borde hålla sig länge oöppnad också jämför med sånt som bara håller några månader när man öppnat. Och hållbarheten oöppnad borde hur som vara länge än hållbarheten öppnad.

Vore bra om det stod både bäst före och PAO!

• Redigerat 2026-01-30 22:11 av hemul
beem
0

#2: Så är det. Riktigt förvillande.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

CasaRamon
0

Jag bryr mej inte. Använder tills den är slut.

hemul
2

Då har du nog aldrig haft nån som blivit dålig. Luktar illa.

CasaRamon
0

#5: Nej, det är sant.

CasaRamon
0

Nu vet jag inte vilken typ av kräm du menar. Själv använder jag dag-och nattkräm dagligen, så det hinner inte bli dåligt.

ella_s
0

Om en kosmetisk endast är märkt med PAO betyder det inte att den kan förvaras hur länge som helst innan den öppnas. Tillverkaren fastställer ändå produktens hållbarhet och stabilitet, även om detta inte alltid anges direkt på förpackningen. Som en försiktig tumregel skulle jag inte köpa på mig ett stort lager för mer än 2–3 år om det inte finns information från tillverkaren. För solskyddsprodukter, produkter med aktiva ingredienser och naturlig kosmetika är det bättre att ha ett ännu mindre lager, eftersom effekten kan försämras även när förpackningen är oöppnad.

Ella