Jysk bäddmadrasser
Nån erfarenhet? Är de bättre än IKEAs?
Kollar speciellt på den här.
https://jysk.se/sovrum/madrasser/baddmadrasser/baddmadrass-120x200cm-kvisten-vit
Det står (för alla?) att de ska läggas ovanpå en annan madrass, men resårmadrass måste väl också vara "annan madrass". De kan väl inte mena att man ska ha två bäddmadrasser ovanpå?
Har aldrig haft sån där memory foam förut, så vet inte om det är bra. Från början hade jag en Ekens säng med medföljande vaddmadrass (jätteskön!). Sen har jag haft IKEA-skräp med bäddmadrass i skumgummi. Sängen är väl OK, även om inte lika skön som Ekens, men bäddmadrassen blir nedlegad jättesnabbt och det avtagbara överdraget får man aldrig på ordentlige igen om man tar av det och tvättar.
- Redigerat 2026-06-12 22:51 av hemul
Med annan madrass menas en resårmadrass. Jag har en säng från Jysk och 2 bäddmadrasser. Jag fick själva sängen med resårmadrasser och en bäddmadrass av en kompis och så hade jag en bäddmadrass, från Ikea, sedan innan. Tidigare har jag haft säng från Ikea och jag märker ingen skillnad på dom. Jysk är inte känt för att ha särskilt god kvalitet, så jag skulle nog säga att Ikea har bättre kvalitet på sina sängar och bäddmadrasser. Jag har 2 olika bäddsoffor från Ikea och båda är bra att sitta på och sova på.
/Désirée
Men har du nån i sån där foam då?
Ja, själva sängen är det inga större fel på, men bäddmadrasserna har varit usla. Kanske har köpt för billiga. Men vill testa nåt annat än IKEA nu och vill inte betala flera tusen för en tunn bäddmadrass heller.
Den undre är gjord av memoryskum, den övre inte. För ett tag sedan, sov jag bara på den undre madrassen och jag tyckte inte om det. Den kändes stum och hård, passade mig inte alls, behöver ha det mjukare.
/Désirée
Tack. Jag vill inte ha nån längre. Googlade problem. Tydligen kan "konsistensen" vara så att den försvårare rörelser. De kallade det för stuck in the mud-känsla. Kanske var det du upplevde.
Dessutom avger tydligen materialet otrevliga gaser, inte bara när den är ny. En del får huvudvärk av dem plus att de kan vara skadliga på värre sätt också.
Sant eller inte, det vet jag inte. Det var ivf tillräckligt för att jag ska tänka om. Får väl bli en billig skumgummimadrass igen då.
Tack för hjälpen!
Nu har jag kanske hittat en ivf.
Den här från Jysk delade förstaplatsen med en svindyr (kostar mer än det står på TV4) från Mio och den är det också kampanj på.
https://www.tv4.se/artikel/70EcorSuemmusrrXMkTS8K/haer-aer-arets-baesta-och-saemsta-baeddmadrasser
https://jysk.se/sovrum/madrasser/baddmadrasser/baddmadrass-120x200cm-gursken
Frågan hur sån där gel är då. Det ska vara svalt och det är bra. Och har nån märking som innebär att den inte innehåller skadliga kemikalier.
Det blir nog en sån. Jag ringde och pratade med supporten, centralt alltså. Det lät bra (men det kan man ju iofs inte lita på). De kan lägga undan en i tre dagar (då räknas idag också). När jag sa att jag hade lite mycket de närmaste dagarna sa han att han skulle reservera den t.o.m. torsdag. Extrapriset är bara till söndag, så det är lite bråttom.
Man kan också ringa innan man åker dit och be dem lägga ut en madrass så man får testa.
Och det bästa, man behöver inte köpa den om man inte gillar den. Med såna villkor är det ju riskfritt! 😁
- Redigerat 2026-06-15 11:44 av hemul
Det var nog ett bra köp. Hämtade den i förrgår, men den skulle ligga 24-48 timmar och fluffa upp sig, så sov på den först i natt. Hade också en doft. Inte lika kemisk som den brukar vara, mer åt ättikshållet. Doften försvann snabbt. Och den har nån märkning som ska garantera att den är fri från skadliga kemikalier. Ska kanske tas med en nypa salt, men alltid nåt.
Ska väl inte säga så mycket efter att ha sovit bara en natt på den, men jag vaknade utan att vara så stel som jag brukar vara. Brukar också ha ont både här och där och det hade jag inte alls. Värken gick över så snart jag började röra på mig, så har inte tänkt så mycket på det, men det känns också som om jag är mer utvilad.
Den har bra detaljer. Det är tätt med pluppar i gummi/silikon/whatever på undersidan som hindrar den från att glida. Den har breda resårer i hörnen som man fäster runt hörnen på sängen som också håller den på plats. Jättebra. Den gamla madrassen fick jag rätta till hela tiden. Mycket för att jag sitter på sängkanten när jag klär mig och tar av och på skor. Då gled den iväg åt den sidan. Men den gled lite under sömnen också. Inte denna.
Själva fyllningen ser ut som blått skumgummi, men det känns verkligen som gel när man klämmer på det. Vet inte om det som ser ut som skumgummi ÄR gel, eller om gelen är i bubblorna i skumgummit, men det funkar hur som.
Köpte också till ett madrasskydd. Det var inte på rea, men jag fick rabatt ändå. Det har också en väldigt tunn stoppning. Ska vara nån slags fuktspärr. Det är nog vettigt för skumgummit i gamla madrassen var redigt missfärgat där jag legat på det. Antar att svett tränger igenom lakan och madrassens tunna överdrag. Sunkig som bara den såg den ut och fyller nu 10 ICA-kassar som jag får smuggla ut i soptunnan vartefter. Madrasskyddet har också resårer.
Alla resårer gjorde det lite knepigt att bädda. Man kan stoppa in precis i hörnen, men sen kommer ju resårer på varje sida där man inte kan stoppa in, så får man fortsätta efter resårerna. Så det ser lite märkligt ut om man tittar noga, men kändes inte konstigt.
MIO-madrassen som fick delad förstaplats med denna i det där testet kostar nu dubbelt så mycket som det står i testet (om jag minns rätt, mycket dyrare ivf), så det var ett rätt enkelt val mellan dem.
Har nog varit en idiot som legat på den där gamla knöliga skumgummimadrassen. Brukar ta väldigt lång tid för mig att kvickan till på mornarna. Det gick mycket fortare nu. Hoppas det håller i sig!
- Redigerat 2026-06-19 07:56 av hemul
Grattis till nya bäddmadrassen 😊
Vill gärna veta hur det känns efter några fler nätter.
/Désirée
Ska bli. Det där att den skulle vara sval stämmer nog. Jag brukar bli varm när jag legat ett tag, innan jag somnar alltså. Då brukar jag flytta fötterna till kanten av sängen där det brukar vara svalare. Nu räckte det att flytta dem en liten bit. Kändes som hela ytan där jag inte legat var sval.
- Redigerat 2026-06-19 10:32 av hemul
Apåropå sunkigheten. Själva resårmadrassen är också missfärgad ovanpå. Så svetten måste alltså ha transporterats genom skumgummimadrassen dit. Ick! Hela sängen ser faktiskt rätt sunkig ut, men är inget fel på resårerna, så får försöka hitta ett sånt där överdrag som man sätter på som en badmössa som kan dölja förfallet.
De hade inte såna på Jysk. Verkar glest öht. De jag hittar är vita, svarta aller grå. Skulle hellre ha nån färg. Mörkblått eller brunt kanske. Förr hade IKEA i stretchfrotté i alla möjliga färger. De som inte var riktigt rätt på Jysk fanns inte för 120-säng heller. Verkar vara ett problem på fler ställen.
Nåja, sängen är ju redan dekig, så det är ju ingen brådska med det. Bara en fråga om att dölja det. 😂
- Redigerat 2026-06-19 12:33 av hemul
#8: Nu har det gått några fler nätter. Har inte vaknat med stelhet och värk en enda gång.
Tycker själv att det är konsigt för den gamla madrassen kändes inte så obekväm. Kunde ligga och läsa länge och så. Men tydligen var den det ivf.
Så det är kanske något att tänka på. Man ska kanske inte utgå från att det beror på kroppen om man vaknar med stelhet utan det kan bero på madrassen utan att man fattar det.