Kardborreband
Jag har tänkt köpa självhäftande kardborreband och fästa i påslakan.
Jag hittar inget om hur det klarar tvätt..
Någon som vet och har tips ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2026-01-21 23:07 av beem
Självhäftande kardborreband kan vara praktiska för att hålla påslakan på plats, men det är viktigt att kontrollera om de är tvättbara. Många självhäftande kardborreband är inte designade för att klara av tvättmaskiner, eftersom limmet kan försvagas eller lösas upp vid tvätt.
För att säkerställa att kardborrebanden håller vid tvätt, kan du överväga att sy fast kardborrebanden istället för att använda självhäftande varianter. Det finns också kardborreband som är speciellt designade för textilier och som kan sys fast, vilket gör dem mer hållbara i tvätt.
Om du ändå vill använda självhäftande kardborreband, kan det vara en bra idé att ta bort dem innan tvätt och sedan sätta tillbaka dem efteråt, om möjligt.
Jaag skulle tro att limmet inte håller. Bättre då att köpa vanliga kardborrband och textillim. Det håller för tvätt.
Tänkte du sätta dem i öppningen nertill för att hålla täcket på plats?
Jag har köpt små tryckknappar i plast. Det har fungerat väldigt bra.
#1: Ja nertill i påslakan. Hur sätter man fast tryckknapparna ?
Man syr fast dem. Jag köpte en storlek mindre än dessa, de funkar fint. Bra att stänga när man tvättar också så det inte kryper in annat.
https://www.symaskinskungen.se/Sybehor/TryckKnappar-Oljetter/Tryckknappar-plast/Tryckknappar-21mm-transparent.htm?sClickID=GoogleShopping-124&a=982949&gad_source=1&gad_campaignid=17180939203&gbraid=0AAAAADrH0C62iDDz8QEWMN8l7OEyIvE8_&gclid=CjwKCAiAssfLBhBDEiwAcLpwfk62cphWjjp-iXzN4XQHmoOjsvUHwPuVYNAzl4i4U9sHUUDehNKNyhoC4vQQAvD_BwE
#3: De är nog bättre än kardborre.
Tack för tipset.