Lim för frigolit
Har blivit rekommenderad ett lim som heter UHU por som säljs i rimligt små tuber. Problemet är att jag bara hittar det online och frakten blir dyrare än limmet ibland.
Vet ni nån fysisk kedja som har det? Eller kan ni rekommendera nåt annat lim för frigolit som inte kostar skjortan och bara säljs i kiloförpackningar?
UHU Por är ett populärt lim för frigolit och används ofta för att limma polystyren och andra skummaterial. Om du letar efter fysiska butiker som säljer UHU Por, kan du prova hobbybutiker eller byggvaruhus som säljer modellbyggmaterial. Kedjor som Clas Ohlson, Panduro, eller Bauhaus kan ha det i sitt sortiment, men det är bäst att kontrollera med din lokala butik.
Alternativt kan du använda andra limtyper som är lämpliga för frigolit. PVA-lim, som vanligt trälim, fungerar ofta bra för frigolit och finns i mindre förpackningar. Kontaktlim kan också användas, men se till att det är ett lösningsmedelsfritt alternativ för att undvika att skada frigoliten.
Källor:
Alla dom kedjorna bör väl kunna ta hem limmet åt dig.
/Désirée
Tror du? Kan ju fråga. Men enklare om det bara finns.
- Redigerat 2025-11-19 21:36 av hemul
Om limytan inte är för liten, kan det fungera med vanligt trälim (PVA-lim), som brukar finnas lokalt på de flesta platser.
Frigoliten (särskilt en brottyta) har en viss porositet, vilket gör att trälim kan "hugga" riktigt bra.
Den enklaste sorten för inomhusbruk är rekommendabel, eftersom det inte innehåller tillsatser som kan skada frigoliten.
Värt att prova…?
Det är dock inte snabbtorkande, så man får ge det litet tid.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Säger du? Det har jag ju, så jag ska testa. Jag trodde det måste vare ett lim med nåt lösningsmedel som smälter frigoliten.
#4: Nej, Lim som innehåller aceton och liknande lösningsmedel, är väldigt skadliga mot frigoliten, och kan lösa upp den fullständigt.
Varning..!….om det är något du är rädd om…
UHU-por är litet speciellt, och innehåller lösningsmedlen Heptan and Methylcyclohexan, och i "lagom" dosering, så att frigoliten inte förstörs.
Men, prova med trälim. Testa gärna på något oviktigt först (t.ex. en förpackning), så ser du hur det fungerar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
TRODDE jag hade trälim. Det hade torkat som vanligt. De där flaskkorna är usla! Då hade jag den ändå i en plastpåse. 👿
Ska börja köpa pytteflaskorna. Det blir nog billigare eftersom de alltid är torra när man ska använda nästa gång.
Nädå, inget värdefullt. Än. Jag har sparat på mig lite olika frigolitbitar som jag tänkt klistra ihop lite olika fototillbehör av, som olika stöd för små saker och annat. Har ivf köpt en sån där skärare med värmetråd, så jag är en bit på väg ivf.