hur är det med utbyggnader?
bor utanför stadsplaneringen. ska bygga till en sadelkammare, kommer att vara ca 9-10 kvm. behöver jag bygglov?
Jag tror att det beror på, bland annat vilka byggnader som finns i övrigt på fastigheten. I princip kan en byggnad på under 10 kvadratmeter vara en Friggebod.
Vänliga hälsningar
Niklas

men visst ska en friggebod vara fristående? tanken är att vi ska bgygga till stallet på baksidan.
Ah, jag läste rubriken slarvigt. Hör efter med kommunen för säkerhets skull.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag satt i byggnadsnämnden i min kommun för en del år sedan. Då var det så att stall, lagård osv fick byggas ut utan tillstånd, medan lösa hus t.ex garage måste ha tillstånd. Fast det är inte otroligt att det är ändrat. Jag säger som niklas, hör med kommunens byggfolk.

jag ringde tidigare idag.
det krävs bygglov, för stallbyggnader var inte undantagna bygglov.
*suck* det var ju en himla massa man skulle göra. rita ordentligt o ha sig o sen skicka in. svara på vad bygglov kostar kunde han inte heller.
#4 tror det beror på om man har lantbruksfastighet. vi hade det tidigare, men blev omtaxerade till småhus.
#5, Bor du så att någon skulle märka om du byggde till?
Annars kanske det är värt att chansa och ta smällen om någon skulle få för sig att anmäla dig. Jag har hört någonstans att preskriptionstiden är tio år. Så om ingen klagar inom tio år så är det ok… ;-)
Tom

nej jag gör ju inte det faktiskt. förvisso går det en väg förbi, men folk hade förmodligen aldrig reagerat.
pratade med en granne om det senast idag. o hon som är så laglydig sa samma sak som dig tom. =)
Bor man på lantbruksenhet får man bygga utan tillstånd.
#7: Har du kontroller på stallet i övrigt med tillstånd osv?. Är de då ut och gör obligatoriska kontroller så ser de ju byggnaden då ifall man skulle chansa.
Men du får ju ställa upp en typ barack som man kan inreda till sadelkammare. Den har ju ingen grund om den är flyttbar. Blir nog billigare med tanke på vad byggnadslov, material o arbete kostar.

Ibland säljer man ut omklädningsvagn som typ byggarbetare använt, för bara nån tusenlapp. Som en husvagn på hjul. Fast du vill säkert ha en finare tillbyggnad. Då kan man faktiskt rita själv(det är inte svårt alls) och du kan söka bygglov på flera olika saker, ni kanske har annat också i tankarna. Är det beviljat, så spelar ingen roll om ni inte gör det, men ni KAN göra även andra förändringar (inom en viss tidsram),
PS : Man ska aldrig chansa, för plötsligt står du där med en anmälan om svartbygge.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#8 jag HAR en barack, en manskapsbod. men jag tycker det är jobbigt att springa ut/in i den hela tiden.
det ska ju förekomma kontroller, men har inte varit det än.
en vän gjorde lösdrift, betalade 1800:- för bygglovet. har för mig det var på 26 kvm. så det är ju inga stora summor det handlar om egentligen. kan bli betydligt dyrare för en om man inte söker bygglov.

http://www.byggahus.se/bygga/allt_om_bygglov.htm
här kan du hitta allt om bygglov
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
eftersom vi bor i en liten by med inte så många hus så finns det en klausul om att man fick bygga ut 50% av sin befintliga area. detta fick vi igenom hos kommunen = alltså inget bygglov för oss

måste ju vara samma här tycker man. men det är kanske olika från kommun till kommun?