Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1588 ggr
MonicaLagerquist
4/6/18, 9:21 AM

Sälja lägenhet

Vet inte under vilken kategori jag skulle lägga det här.

Svärmor kommer att flytta till ett äldreboende framöver och vi kommer då att hjälpa henne att sälja hennes bostadsrätt.

Frågan är om man ska lämna den så som den är eller pimpa upp den. Lägenheten är i fint skick men väldigt gammalmodig. Spisen  fungerar men är väldigt gammal och seg.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Niklas
4/6/18, 6:57 PM
#1

Fråga en mäklare som kan området om det lönar sig att göra något åt dem. Du kan även titta på bostadsannonser i området hur mycket det skiljer i pris mellan olika skicka på samma storlek och läge.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Meta4
4/6/18, 10:25 PM
#2

Pimpa den lite grann. De flesta köpare kan inte se längre är det gammalmodiga och seg spis. Köp en begagnad spis så blir det billigare. Lycka till.

Åsa S
4/7/18, 9:39 AM
#3

Lite grann kan man ju ta bort och lägga till så den kanske kan tilltala fler köpare + som sagt en bättre spis många vill kunna flytta in och att det mesta funkar. Tror vi fick våran sommarstuga billigt för att många nog inte gillade bilderna med alla hemska plastblommor som fanns överallt så det var inte så många som kom till visningen, konstigt att inte mäklaren föreslog att en del skulle tas bort men i det området verkar de sälja saker som de ser ut naturligt för de verkar inte ens plocka bort rollatorer eller nått när de tar bilder på husen och då verkar det ändå vara rätt trögt sälja hus där.

MonicaLagerquist
4/7/18, 9:46 AM
#4

Det är ett rejält drag på lägenheterna i det området dr svärmor har sin lägenhet så jag tror absolut inte att den är svårsåld.

Stolt ägare till fem La permer

parsley
4/7/18, 7:04 PM
#5

Känns lägenheten fräsch, bortsett från spisen? Är golven hela, utan konstiga fläckar och märken? Hur är det med tapeter och färger? Är tapeterna hela? Neutrala färger eller något som hunnit bli omodernt? Känns köksluckorna acceptabla? Hur mycket tid och ork har ni på att fixa med lägenheten och hur mycket pengar kan ni eller svärmor tänka er att lägga ut?

Jag kan tänka mig att antingen köper man en lägenhet som "renoveringsobjekt" eller också något som är nyrenoverat och då vill man ha en lite mer påkostad renovering, typ lyxigt kakel i badrummet och helt nytt kök. Hur vanligt det är att man flyttar in i en halvbra lägenhet och gillar läget vet jag inte.  Det är förmodligen svårt att säga om en "snabbrenovering" där ni byter spis och kanske kyl-frys, kanske målar väggarna vita och lägger laminatgolv för 20 kr/kvm lönar sig eller om det mest känns bra att lägga ut något som känns rent och fräscht till försäljning. På sätt och vis kan ett rent renoveringsobjekt kännas mer lockande än något halvbra. Hör vad mäklaren säger. Mäklaren vill ju att lägenheten ska bli så dyr som möjligt.

MonicaLagerquist
4/7/18, 7:10 PM
#6

Vi har minst en timmes resa dit. Svärmor är dement och bara att fixa det som ska med henne till vårdboendet kommer att ta massor av tid och kraft. Så just nu känns det som enklast att flytta med det som svärmor ska ha. Kasta resten städa ut lägenheten och sälja den tom. Alla ytor golv och tak är välbevarade i ljusa färger.Badrummet är vitt kalkat med badkar.

Det känns liksom inte värt att börja fixa och dona. Även om vi köper en beg spis och sätter in så skulle jag tippa på att någon som lägger närmare tre miljoner på en lägenhet vill ha en ny fin spis och en nyrenoverad lägenhet i "sina" färger.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
4/7/18, 8:07 PM
#7

#6 Jag skulle nog resonerat som du gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
4/7/18, 8:11 PM
#8

#7 Ett tag var jag inne på att försöka sälja den med svärmors möbler men jag tror det blir för jobbigt.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
4/7/18, 8:13 PM
#9

#8 Det kan nog bli lite värre. Kan man inte sälja till någon som köper upp dödsbon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
4/7/18, 8:15 PM
#10

#8 Jag var nog lite otydlig .Menade att fota den med svärmor möbler.Inte sälja den med hennes möbler.Dem ska hon ha med sig och resten får vi göra oss av med på något sett.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
4/7/18, 8:17 PM
#11

Haha. Då fattar jag ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
4/7/18, 8:26 PM
#12

#11 Tror inte någon vill ha en rosa nedsutten plyschsoffa 😉

Stolt ägare till fem La permer

beem
4/9/18, 9:37 PM
#13

Kolla med någon second hand Myrorna,  Pingstkyrkan eller liknande. De brukar hämta upp sakerna man vill skänka. Kasta inte bort något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
MonicaLagerquist
4/10/18, 8:29 AM
#14

#13 Mycket av sakerna är så slitna och dåliga så det kommer nog bli svårt att få någon som vill ha dem. Lakan med hål i.Udda slitna handukar, Soffor och möbler som är totalt nerslitna.

Både min man och jag är loppiskunniga och skulle aldrig kasta något som går att sälja eller ge bort men ibland så får man sätta en gräns.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
4/10/18, 9:21 PM
#15

Monica om ni har röda korset eller nåt sånt så fråga dom om lakanen och handdukarna.

Röda korset här tar emot trasiga lakan för dom syr om dom till tygblöjor som sen skänks till behövande främst u-länder. När det gäller handdukar vet jag inte. 

Annars när det gäller lakan, beroende på var de är trasiga så går de att sy om till lakan till barnsängar eller till docksängar. Och det är ju nåt som du själv kan göra om du vill och kan och sen lämna iväg till tex röda korset.

Så inte alls säkert att du behöver slänga det.

.

parsley
4/11/18, 10:07 AM
#16

Ska man tömma ett hem, antingen för att det är ett dödsbo man ska ta hand om eller för att en person ska flytta till särskilt boende, så är det mycket som ska hanteras och man har ofta begränsat med tid. Det kan både vara känslomässigt påfrestande och fysiskt jobbigt att ta hand om en annan människas bohag. Befinner man sig på annan ort, så kanske man inte heller har full koll på vilka välgörenhetsorganisationer som finns och vilka som är kan vara idé att lämna till. Ärligt talat så tycker jag inte man ska ha dåligt samvete för att man slänger saker som kanske skulle kunna komma till användning, just för att skona sig själv och att få arbetet att flyta praktiskt.

Sindri
4/18/18, 12:40 AM
#17

#15 av: annia1

Nej, Röda Korset skickar inte något till andra länder. Man har kommit på att det är bättre att gynna lokala handlare med att köpa saker på plats. Däremot är det bra om man hittar en textilinsamling när man gör sig av med grejer.

Jag har flera vänner som sålt bostäder med t ex fantastiskt fina, nyrenoverade kök. En vecka efter köpet ligger köket på gårdsplanen. Hur fint man än renoverar kan man ge sig den på att köparen har en helt annan smak och vill riva ut och göra om. Är det i ett sånt område att en lägenhet går på 3 miljoner kan man ge sig den på att köparna vill sätta sin egen "personliga" prägel på bostaden. 
Ha kvar några möbler, även vid visning, omöblerade bostäder ser alltid mindre ut. Man vill kunna se vilken typ av soffor, sängar, bord man får plats med.

Många jublar över bostäder med renoveringsbehov, man vet att säljaren inte vill ha betalt för något man ändå inte vill ha.

MonicaLagerquist
4/18/18, 8:43 AM
#18

#17 Det är väl ungefär så jag känner.Varför ska vi lägga tid och energi på att renovera när nya ägarna troligen kommer att vilja göra om allt.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
4/18/18, 2:46 PM
#19

Sindri #17 det är möjligt att jag missuppfattade vem dom i första hand skänker till, men att röda korset här på orten tar emot trasiga/slitna lakan och syr om dom och sen skänker till behövande, det har jag inte missuppfattat för så gör dom här.

Jag är medveten om att det kan skilja på olika orter därför som jag skrev att fråga om dom tar emot.

.

Upp till toppen
Annons: