Alltid den som får skulden!
Jag har bott i den här hyresrätten i 3 år snart och generellt så trivs jag väldigt bra speciellt i själva lägenheten men även i huset. Det är väldigt lugnt, rent och välplanerat.
Det är dock om man bortser från all skit jag får ta så fort det är något oväsen.
Så sent som igår natt hörde jag någon som hamrade i väggen vid två olika tillfällen men jag är en sån som inte bryr mig speciellt mkt om sånt, sådant stör mig inte. Ett litet tag efter att dom hade slutat hamra så kommer en kärring och ringer på (bor våningen under) och säger att det är jag som har hamrat. Jag säger så klart som det är att det inte var jag men hon är fast besluten att eftersom jag var den enda som verkat öppna dörren för henne så var det jag. Hon skäller på mig att det är min katter som har orsakat väsnet vilket är helt fullkomligt löjligt, jag sa att det hade varit lugnt hos mig hela kvällen då de har legat och sovit och då kommer min katt Snarf och går bakom mig. Hon pekar på honom och säger att "nej men den är jue vaken", jamen konsigt att han vaknade när dörrklockan ringde! Jag hinner inte få prata klart och övertyga henne om sanningen innan hon smiter iväg. Ska man vara så respektlös att peka fingret på någon så får man fan stå kvar och lyssna på vad personen i fråga har att säga!
Än så länge har jag inte fått någon varning, för vad ska jag få en varning över? Detta är dock inte första gången någonting liknande har hänt, jag har två helt obefogade varningar sedan tidigare som jag ska göra allt för att bestrida eftersom de bara velat ha någon att skylla på.
Tidigare händelser:
Jag har fått skäll för att jag har dammsugit mitt i natten vilket absolut inte har skett och de har inga bevis på att det ens har varit jag ingen störningsjour har kontaktats och ingen bryr sig om vad jag har att säga.
En annan gång hade jag varit i skola hela dagen och när jag precis kommit hem inte fått av mig varken jacka eller skor så ringer det på dörren. Där står en kärring (inte samma som jag tidigare nämnt och som jag för övrigt är säker på att jag såg i trappen på väg upp, och hon såg mig) som ser skit förbannad ut och så börjar hon gapa och skrika om att jag har spelat hög musik hela dagen. Jag förklarar för henne att jag precis hade kommit hem så det är omöjligt att det kommit från min lägenhet men hon skiter i vad jag säger. Hon tränger sig in i min lägenhet för att kolla på min högtalare till datorn, då började jag tända till samtidigt som hela situationen var skrattretande. Jag sa till henne att hon inte hade någon som hellst rätt att vara i min lägenhet, att hon skulle gå ut genast. Hon gick ut men fortsatte skrika och beskylla mig, jag berättade för henne att dom tar närvaro på min skola och att det bara är att ringa dit och bekräfta det. Hon blev lite tyst men fortsatte efter ett par sekunder med att jag alltid spelar musik på hög volym på nätterna vilket jag inte heller gör. Det enda jag gör på nätterna är att spela och det gör jag med headset på mig! Till slut går hon iaf och kort därefter ringde jag hyresvärden för att berätta om vad som hänt. Han säger att hon klagar väldigt mkt på allt och att man inte ska lyssna på henne men hon har jue gjort så att jag har fått TVÅ VARNINGAR för oväsen jag inte har orsakat!
En annan gång hörde min hyresvärd av sig till mig och berättade att ett par personer hade ringt Störningsjouren när jag åter igen inte hade gjort någonting. Han sa att han fick betala bötern vilket doesn't make any sence eftersom jag mkt väl vet hur Störningjouren arbetar och jag hade inte fått varken ett besök eller brev. Sen att hyresvärden sa att HAN fick betala för det är jue också fel då det är personen som obefogat anmäler som ska betala bötern. Så såvida det inte var han som snälde mig så är jue allt påhittat.
Det har även sagts att jag dunsar i golvet och har mig, jag väger fjuttiga 45 kg så då måste jag anstränga mig jävligt mkt för att det ens ska vara möjligt!
Jag känner mig så otroligt jävla kränkt!
Att jag inte bara kan få leva mitt stilla liv utan att få skulden för allt dåligt som sker i byggnaden.
Jag har skickat mail till Störningjouren och frågat om det verkligen funkar såhär och är rätt och frågade även om det finns register på att jag har blivit anmäld. Sen skickade jag även mail till hyresvärden och förklarade hur kränkt jag känner mig och förklarat olika händelser från min synvinkel.
En enkelt förklarning till varöfr kärringarna inte gillar mig är för att jag mest troligen är yngst i hela byggnaden så per automatik blir jag skyldig till allt, sen har jag även färgat hår och piercings.
Jag mår så fruktansvärt dåligt, kan inte sova och knappt äta för att jag är så orolig över att förlora lägenheten… mitt hem.
Ber om ursäkt för lång text men ville berätta allt och gärna få lite tips på hur jag kan göra för att lösa detta.

Människor som inbillar sig än det ena, än det andra kan man sällan tala till rätta. De hör inte på vad man säger. Bäst är väl att hålla sig undan så mycket det går.
Skaffa dig ett titthål (vet inte vad det kallas) i dörren till din lägenhet, så att du kan se vem som ringer på. Öppna aldrig för obekanta och sådana inbillningssjuka grannar som du beskrivit. Självklart ska ingen få tränga sig in i din lägenhet.
Någon uppsägning behöver du inte alls vara rädd för, så länge det inte finns något bevis för att du har gjort något fel.
Okie, tack så mycket för svar :)
Jo, jag har ett titthål men jag trodde någon kanske behövde hjälp.
Dom verkar jue dock tro att dom kan kicka ut mig utan riktiga bevis.
Varning 1
"Det har kommit till vår kännedom att ni har varit störande för era granna natten till den 11 maj. Från flera grannar har det kommit klagomål på hög volym, spring.
Vi vill uppmärksamma er på att vi ser allvarligt på å det inträffade och hoppas att ni efter detta kommer rätta er efter de ordningsregler som finns till för den allmäna trivseln i fastigheten.
Vid upprepade störnignar kommer vi att säga upp er från er lägenhet
Hyresvärden"
Varning 2
Det har kommit till våran kännedom att ni har varit störande för era grannar kväller och nätter. Vill göra er uppmärksam på att detta är varning 2, vid varning 3 har vi rätt att avhysa dig.
Vi ser allvarligt på att ordningsregler inte efterföljs. Vi kommer att agera snabbt om det inte blir någon bättring.
Hyresvärden"
Be hyresvärden sätta in en decibelmätare i din lägenhet. Då får du svart på vitt att det inte är du som orsakar störningen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo jag ska ta och göra det.
Jag tror inte det är någon bra ide att hålla sig undan. Det kan tolkas som om du känner dig skyldig.
Du kan be att få ett möte med hyresvärden och de som klagar så ni får prata om det. Det är enklare att sitta vid ett bord och prata än att bara träffas i dörren. Den som ringer på hos dig och tror att det är du som stör är redan så uppretad så hon tar inte åt sig av det du säger.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Nej jag vet att det inte hjälper men jag har social fobi så bara att ringa samtal går inte ibland. Ska försöka få till ett möte med dom så snart så möjligt. När jag tidigare har försökt förklara för hyresvärden så har det inte spelat någon som helst roll för det jag har att säga bryr de sig inte om.
Vilket rättvist samhälle man bor i.

tyvärr måste du nog ta tag i detta. risken är ju annars att du blir av med din lägenhet. jag tycker det måste finnas någon som man kan vända sig till, annars är det ju jätteenkelt för mig att bara ringa störningsjouren, eller hyresvärden och klaga om jag är ovän med en granne och vill bli av med denne.
hyresgästföreningen kanske kan hjälpa dig, men då får du nog tyvärr ringa. om det absolut låser sig, har du någon vän eller släkting som kan ringa åt dig? det här behöver tas tag i.
Jag har mailat till hyresgästföreningen och förklarat allt, hoppas jag får svar snart.
Morsan ringer idag och pratar med hyresvärden, får väl se vad dom har att säga då.

ja så kan man ju också göra :) kan vara skönt att få lite snurr på det, om inte annat för att hålla borta fortsatta klagomål. är ju inget roligt att ligg ahemma och ha ont i magen för att man blir oskyldigt beskylld för att leva runt i sin lägenhet.
Nej precis!
Jag tippar runt på tårna för att jag är så rädd att föra oväsen.
Men känner sig så förbannat kränkt också att man får skit för saker man inte gjort bara för att man ser annorlunda ut eller är ung.
Tycker absolut att människor över 60 borde endast få bo i 60+ lägenheter för dom klarar uppenbarligen inte av att förstå att folk måste få leva i sina hem.
Tycker du borde ha polisanmält tanten för att hon trängde sig in i din lägenhet. Det är olaga intrång!
Och klaga till hyresvärden också, så får vi se hur kul dom tycker det är att själv bli klagade på.
Om dom ringer på någon mer gång så sätt din telefon på inspelning innan du öppnar och lägg den i fickan. Då har du bevis på hur otrevligt dom uppför sig (vilket du också kan klaga på) och kanske t.o.m. olaga hot eller liknande. Skulle inte förvåna mig om någon som tränger sig in i folks lägenheter sådär inte drar sig för att göra det med.
Samma om du hör något i huset. Spela in en film på telefonen/surplatta/kamera där det syns och hörs klart och tydligt att du inte gör nånting (om du kan visa datum och tid när det spelades in.)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#11. Nu är det ju inte alla 60+ som är som dina grannar. Det är en fördom. Jag kan ju inte kräva att alla under 25 ska bo på speciella ställen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag var ganska upprörd när jag skrev det men tycker till viss del att det är sant.

Ja, ok, men så är inte livet att man kan kräva att folk flyttar vid en viss ålder. Men det betyder givetvis att de som är äldre också ska respektera dig, som du respekterar dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Blir både ledsen och förbannad när jag läser ditt inlägg, Sådär ska du inte behöva ha det!!!!Ingen ska behöva tassa på tå i sitt eget hem och vill man ha fest någon gång så måste man få det. jag satte alltid upp en lapp i trapphuset när jag var yngre o " förvarnade" att det kommer att låta lite. Du måste få hyresvärden att förstå din situation. Lycka till nu gullvippa hoppas hoppas det ordnar sig! 
Det finns för många översittare till grannar.Anmäl kärringen till
polisen för hemfridsbrott.Lycka till.
Hur har det gått? Har du fått svar från hyresgästföreningen?
En som jobbar som hyresvärd där ringde upp mig efter hon hade läst mitt mail och det hon sa är väl i princip att de andra varningarna jag fått kommer finnas kvar fast deras "bevis" kommer inte hålla i rättegång om det blir någon någonsin då de inte har några bevis alls. Och sen att den hyresvärden som sa att jag hade blivit anmäld till störningsjouren LJÖG för mig, det tyckte hon var väldigt konstigt att han hade sagt till mig då det är hon som har hand om debiteringen till störningsjouren så hon kollade jue och märkte att det inte var sant..
Det är väl ungefär det som har hänt
Usch, vilken jobbig situation. Öppna inte för kärringarna på nätterna eller också kan väl du anmäla dem till störningsjouren då dom har stört dig nattetid genom att ringa på och dessutom gapa mitt i natten.
Jag kan uppdatera med att jag nu har gått med i hyresgästföreningen så nu hoppas jag på att kunna sätta din dom på sin plats och ta bort mina såkallade "varningar".
Antar att Du bor privat. Skulle kunna vara min bror som skrivit inlägget.
Han köpte sin första lägenhet (bostadsrätt). Och han hade sinnessjuka (äldre) grannar. Den närmast stod med örat emot hans dörr och klagade.
Vid ett tillfälle så gick dörrlåset sönder, så han var tvungen att klättra in genom fönstret på andra våningen. Då kom ordförande ut (som bodde på andra sidan om hans lägenhet) och började skrika att sådär kunde han inte göra osv. Han försökte förklara att han kommer ju för fan inte in, för låset är sönder och skruvarna skruvas från insidan. Hans far var med också, som är en ganska lugn person vanligen - och han blev rasande på Ordförande (som också är en gammal skolkamrat). Efter en diskussion om att lås som allt annat ska underhållas, så gav de med sig.
En annan gång stängde de av strömmen för honom i källaren. Han fick inte parkera på gården som alla andra osv. De hade hur många påhittade regler och störningsmoment som helst.
Men då de fick veta att han var bilmekaniker - då blev de tjenis helt plötsligt. Han skulle kunna utnyttjas. Då hade han tröttnat och satt ut lägenheten på försäljning.
Jag har Sf som dig, och vet att ta kontakt är inte lätt. Men i såna här fall får man tänka vad som händer om man inte vågar. Varje tillfälle ska överklagas. Gången i skolan (vet inte om det gällde någon av punkterna) kan Du begära ut närvaro-intyg från skolan. Och skicka till dem. Kämpa på och ta hjälp av familj eller vänner att orka plocka fram "bevis" för motbevisning. Även om Du gjort rätt, så kan såna här punkter följa med dig i framtida lägenhets-köp.
Edit; Läste att Du fått lite saker lösta nu.
Nej, det är inte privat.
Jag har bott i privat tidigare, min första lägenhet och det var bland det värsta jag varit med om. Hade t.ex en läcka i köket som gjorde att det bara helt plötsligt kunde forsa ut vatten över hela köket, tog hyresvärden 4 månader att fixa och när det väl hände så var det en svartjobbare som inte hade någon aning om vad han höll på med. Kom bara hem en dag ifrån skolan och där i mitt kök står en jävla främling. Detta var bara en av allt som var fruktansvärt med den hyresvärden så tvivlar på att jag någonting kommer vilja hyra från en privat igen.
Hoppas iaf innerligt att hyresgästföreningen kan hjälpa mig bevisa att jag inte har gjort någonting fel och att det såkallade "varningarna" inte gills.
@1upshroomish Jag gick med forumet pga vad jag läst vad du gått igen och fått stå ut med. Hoppas hyresgästföreningen kan hjälpa dig. Du har redan fått många goda råd. De bästa av dem är: " spela in samtalen" "dokumentera" och "anmäl olaga intrång" Vad jag tycker är skumt är att fastighetsskötaren eller var han nu är? han nu är? Själv påpekar att hon är känd för att klaga mycket inte då tror dina förklaringar? Jag har själv en sådan granne som tur är ej under eller över mig, men hon har haft makten över att 3 st fått flytta från lägenheten mittemot mig. Inte för att de vräkts utan att hon var på dem ALLT och fick dem må så dåligt att de flyttat. De har varit fina grannar och jag som bor vägg i vägg aldrig störts av dem. Att de spelade musik och liknande respekterade de alltid tidsgränsen kl 22 vardagar 23 på helger. En av dessa var en familj med en nyfödd bäbis och alla vet ju att bäbisar låter. Men då hittade hon på att de släpade möbler mitt i natten. jag gillar att kunna säga hej till dem som flyttar in och presentera mig. Vi är ju ändå ett gäng som ska samsas i den "trappan" man bor. Denna klagande (ej äldre runt 35 år) säger jag inte hej till efter en grov anklagelse mot mig och min son ( som hade för flera år före hennes påhopp flyttat hemifrån) den var så kränkande så att grannen hon börjat gräla på var redo att vittna i rättegång Men orkade inte för min man var väldigt sjuk i cancer. Hur sjukt det än läter så dokumentera så mycket som möjligt. Att man ska behöva göra detta tar både tid och kraft men fortsatter det är det enda möjliga. Jag önskar dig all lycka till och ge dig inte!!! Solglittrande kramar meie