Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2876 ggr
LillPom
1

Får de gå till såhär?

Hej alla!

Måste få ut min frustration! Jag och min sambo sökte en lägenhet.. Men vi valde en för omkring 6000 kr i mån även om pengarna fans till högre.

Men vi tyckte de var en lagom summa att lägga ut på hyra och ville hellre spara undan pengar till framtida hus.

Vi fick titta på lägenheten och tackade ja samma dag ( vi var först ) Men vi fick den ej… argumentet var :för många andra som sökt som inte fått någon bostad. Varför fick vi se den och trodde vi hade en chans? Jag tror mer de är min sambos inkomst, då den är väldigt hög och han skulle lätt har råd med en dyrare inom samma borlag. Men så får de väl inte gå till tycker jag?!

Nee riktigt frusterad … vi har letat så länge och nu fanns de äntligen en som passade nära till hans jobb och allt! Så han slapp pendla med bil 30 min varje dag.

Hesat
0

TS, jag tror att det fallit bort text i ditt inlägg. Var argumentet att det var för många andra som sökt och som inte fått sett lägenheten än? Det kan i så fall hända att de skickat in intresseanmälan före er men inte hunnit titta på lägenheten alternativt har fler poäng om bolaget kör med poängsystem. 

Är det säkert att ni skickade in intresseanmälan ang. lägenheten före alla andra?

Medarbetare - Halloween.ifokus

LillPom
0

Nu kanske de låter bättre.

Hesat
0

#2 Det låter som ett standardsvar när någon annan varit snabbare med själva intresseanmälan eller har högre poäng och tackat ja. Ofta låter bolagen tre till fem olika intressenter se lägenheten. Annars kan det ta för lång tid innan de får lägenheten uthyrd. Ett fastighetsbolag vill ju inte ha ett glapp mellan hyresgästerna. Trots att ni var först med att se lägenheten så kanske ni inte var först ut med själva anmälan.

Medarbetare - Halloween.ifokus

beem
1

Tyvärr är det så att så länge inget är skrivet kan man bara hoppas. Värden  kan alltid välja ut som han vill.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

Att man får gå på visning på en lägenhet innebär ju inte per automatik att man får den.

Jag och min man fick en lägenhet via Boplats Göteborg för drygt 8 år seda och då var vi flera som  tittat på lägenheten.

Varför just vi fick den vet jag inte. Kan vara att vi var på väg att bli bostadslösa då vi hyrde del i villa och familjen skulle ha hela villan själva. Jag var väldigt påstridig och ringde ofta för att fråga hur det gick😉

Sedan är det tyvärr så att det är upp till värden att bestämma vem man vill hyra ut till.

/Maria

Halvdansken
0

Och 30 min med bil om dagen är inte så mycket att klaga över. För mig tar det ca en timme med tåg o buss enkel resa, och det finns de som har ännu längre restid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LillPom
2

Såklart de finns längre ? Men vad har de med detta att göra??!

Halvdansken
0

För att du beklagade dig över att han är tvungen att pendla 30 min var dag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LillPom
1

Ja för honom är de jobbigt? Han har svårt med fokus precis som jag, så 30 min kan kännas som flera timmar.

Aniara4
0

När jag sökte lägenhet via bostadsförmedlingen i Stockholm brukade de 10 intressenter som hade längst kötid få gå på visning.

På en lägenhet som jag väldigt gärna ville ha var jag nummer nio, men jag kunde se på nätet (eller, på den tiden var det snarare höra på telefon) hur en efter en tackade nej tills det bara var en kvar före mig. Höll nästan andan tills tiden gick ut… och den jäkeln var kvar! 😡

Förmedlas lägenheten direkt av en hyresvärd kan de förstås ha olika egna system och principer för hur de väljer, men jag kan tänka mig att de oftast låter flera personer titta på lägenheten för att spara tid, ifall den som ligger bäst till tackar nej. Oavsett hur man definierar "ligga bäst till".