Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2839 ggr
EvelinaS-L
0

Första lägenheten

Jag börjar på ett gymnasie som ligger 12mil från där jag bor nu och ska därför flytta dit.
Jag vill inte bo på ett elevhem/studenhem då jag inte vill dela dusch, kök och toa med andra.
Det jag undrar är hur får man tag på billiga (runt 4000:-/månaden) hyreslägenheter? Ska man skriva en annons på blocket att man söker en lägenhet? Jag behöver ha lägenheten i Augusti, hur långt innan ska man börja kolla och anmäla sig?

_Kram Evelina
_

Intehärutandär
0

In på en gång. Är bostadsbrist i stora delar av Sverige. Ettor är det ont om oftast om det finns gymnasie och högskola i närheten. 

Lämna ansökan på alla hyresbolag. Privata som kommunala. Eftersom att Du är omyndig, så måste du ha någon som skriver på kontraktet åt dig eller visa att Du har arbete/lön. 

Annonsera på blocket, i lokala tidningen - på Ica osv. Det finns ofta villaägare som hyr ut rum med - kolla upp det. Man kan få tag på ett eget rum med egen toalett/dusch och kokplatta osv.

Åsa S
0

Det beror ju på vart du ska flytta ibland är det ju kommunala bostadsbolag och då får man gå in på kommunens hemsida och ställa sig i kö.

En sak dock du skriver att du ska börja gymnasiet, man brukar behöva vara 18år för att överhuvudtaget få hyra en lägenhet. En del kan godta att föräldrar skriver på kontraktet men att det är barnet som bor där men det är mest i områden där det finns gott om lägenheter och få som vill hyra.

EvelinaS-L
0

#1: Tack för tipsen! Mina föräldrar kommer betala oså. Jag vill inte bo hos någon..

#2: Jag ska flytta till Norrköping! Mina föräldrar kommer skriva kontraktet och betala.

_Kram Evelina
_

VildaVittra
0

I östergötland finns det annars en del billiga torp att hyra. Kolla på lokus.se, blocket samt på forumet alternativ.nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EvelinaS-L
0

#4: Jag har sett några st, men de ligger utanför Norrköping. Vill gärna bo inne i staden.

_Kram Evelina
_

VildaVittra
0

Inte ens med en hyra på 600 i månaden? Det är vad en kompis betalar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EvelinaS-L
0

#6: oj, någon sådan har jag ej hittat!

_Kram Evelina
_

VildaVittra
0

Alternativ.nu. Skriv att du gillar att odla osv, så kan du få napp om du inte hittar en annons.

Förvisso tillkommer elen, men de flesta är utrustade med vedkamin, så då blir det mycket billigare. När jag kört bara på oljeelement en månad så ligger min el på ca 1000 kr och då har jag kört tvättmaskin osv.