Vad säger kontraktet?
Detta är bara en teoretisk fråga för jag och en kompis hade diskussion om detta. Jag bor inneboende och har ett eget rum.
Det hela började med att jag såg några tavlor som jag tyckte skulle passa hemma hos mig, och då började jag och min kompis prata om hur kontraktet ser ut om jag får sätta upp tavlor eller inte. Jag tog fram kontraktet och i kontraktet står det såhär:
Skador utav rummet betalas eller åtgärdas utav hyresgäst.
Om vi bara ser genom kontraktet, borde det inte räknas in som skada om man borrar eller spikar upp tavlor, och då räknas in som att jag ska betala eller åtgärda det när jag flyttar ut? Min kompis säger att eftersom det inte tydligt står i kontraktet att jag får borra i väggar så är det något som inte heller får göras.
-
Sen en fråga till
Om det inte står någonstans i kontraktet att det är förbjudet att ha djur (men det står inte heller att det är tillåtet) hur är det med kontraktet, får man då ha djur tills ett nytt kontrakt skrivs, eller är det så att man inte alls får ha djur?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Som jag har förstått det får man sätta upp tavlor, men kolla med hyresvärden för säkerhets skull.
Hyresvärden kan begära att rummet återställes i ursprungligt skick. Så om man vill sätta upp tavlor bör man skära upp tapeten i ett kryss, vika bort kanterna innan man spikar eller borrar.
Som inneboende har du inte samma rättigheter som en hyresgäst, så bara för att det inte står "inga djur", så betyder det inte att du får ha det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag läste slarvigt och missade att det står inneboende.