Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 9763 ggr
dragonstar
0

Inredning liten lägenhet

behöver insperation för inrednign på en liten yta. En etta med Kokvrå.

Så nu behöver jag föslag, vilka möbler som kan vara smarta att ha, hur man kan inreda smart och vad mer.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser lägneheten. Kom med mubleringstipps!

dragonstar
0

Köket har mer inrednign en vad bilden visar så det finns ingen möjlighet att få in något där. Och lägenheten är på ca 25 kvadratmeter

Chieko
0

Jag skulle nog försöka göra en sänghörna i övre högra hörnet. Stänga in det med skynken eller bokhyllor. Gärna med plats för förvaring under. Och sen ha nnågon slags matdel/vardagsrum på resten. Om det inte får plats både soffa och säng: bygg ett ryggstöd till sängen så att den kan användas som soffa. Eller köp våningssäng. Lite frustrerande ibland men frigör plats! Blir också mer avskillt och kräver inte att man bäddar den. Ingen som sätter sig i den heller vilket jag tycker är skönt.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

dragonstar
0

Jag lånar nog min mammas extrasäng den är en såndär sägnram som soffa i metall från ikea. Behöver bara lite stora kuddar då. Men JAg vet inte ennu.

[Torahzen]
0

Välj byrå och skåp med mycket förvaring i.

Lill-Kisse
1

Inredningen bör anpassas till vad du sysslar med. Ska du studera, behöver du skrivbord och hyllor. Ska du jobba, behöver du ett hem för avkoppling och eventuella hobbies.

dragonstar
0

Jag studerar fast just nu studerar jag en praktiskt utbildning. Jag pysslar ävne mycket så ska få in ett skrivbord eller iallafall matbord som jag kan ha som pysselbord ochså.

dragonstar
0

Hur har ni inreett ni som bor litet ?

Maria
0

Man kan ta tillvara på utrymmen som man kanske inte gör annars.

En hylla ovanför dörrrna t.ex. Där man kan förvara både böcker prydnadssaker eller korgar med grejor i.

På toan så kan man ha wc-papper, handdukar och annat på en sådan hylla.

/Maria

dragonstar
0

Jag har själv funderat mycket på detta med hyller och funderar på att köpa och stätta väggfasta hyller längs enda kortväggen och då ha så att jag ka nha säng/ byrå under..

Men hur skulle ni mublera med säng matbord skrivbord och Soffa?

Kanske bara har säng och någon fotölj och kanske inte har skrivbord utna bara matbord.

men hur skulle ni mublera?

Lill-Kisse
0

#10 Rita upp lägenheten i en skala som blir stor och tydlig. Klipp ut en normal uppsättning möbler i samma skala. Använd styvt papper då. Sedan lägger du ut symbolerna för möbler, flyttar omkring dem och testar hur det är möjligt att möblera.

Glöm ingenting utan gör symboler för varje stol, pall, byrå, TV, skohylla m m som du tänker ta med dig. Kom sedan ihåg att göra utrymme så att du kan gå från ytterdörr till kök och balkong utan att snubbla över något.

dragonstar
0

Jag har tyvvär ingen skala på lägneheten annars hade jag gjort det. Desutom vet jag inte helt vilka möbler jag kommer ha då jag kanske kommer köpa några. Komm gärna med förslag på smarta möbler.

Eliinn
0

IKEAs Skoskåp är väldigt snygga och tar väldigt liten plats, man behöver ju inte heller ha skor i den bara för att det är ett skoskåp ;)

Här är ett exempel som jag själv funderar på att köpa! (är mer svart i verkligheten)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90178174/

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Aniara4
0

Väggen mellan hallen och klädkammaren ser ut att vara lite svår att utnyttja. Kanske kan du ha hyllor på den väggen? Och/eller sätta teven där? Man kan ju ha teven i ett hyllsystem, med förvaring runtomkring.

När jag bodde sådär litet (ännu mindre faktiskt) hade jag en loftsäng, och sen en liten soffa under. Jag tyckte det var skönt att gäster inte behövde sitta i sängen. Men nu har du ju redan en säng, så det kanske är bättre att skaffa kuddar och sängöverkast så att du kan göra den lite mer sofflik under dagen.

Har du varit i lägenheten och tittat? En del saker ser man inte om de funkar förrän man tittar på plats. Skulle det t.ex. gå att få plats med ett litet matbord mellan köket och balkongen? Eller är det bättre att ha ett stort bord på andra sidan, som kan vara både matbord och pysselbord?

Jag håller också med #11 att det är bra om man har mått så att man kan se direkt på ritningen om möbkerna kommer att få plats eller inte. När vi fick komma och titta på vår nuvarande lägenhet tog jag med mig måttband, tumstock, och en utskrift av planlösningen så att jag kunde skriva in alla mått där.

Om man höftar lite så är 25 kvadrat (om den hade varit helt fyrkantig) 5x5 meter, vilket innebär att en säng kanske får plats längs med den "översta" väggen på bilden, kanske kommer den för nära dörren.

Toppen med klädkammare, har du riktig tur får du plats att ställa in en byrå där också så behöver du ingen klädförvaring i själva rummet! (En del får du säkert plats med i hallen.)

VildaVittra
1

Hur stor är klädkammaren? Om den är stor nog för en madrass så skulle jag göra om den till sovrum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aniara4
0

#15 Jag tycker det ser ut som att städskåpet längst in är fast. Och det brukar kunna bli väldigt dålig ventilation i förråd om man använder dem som sovrum.

VildaVittra
0

Fast man behöver ju inte stänga dörren när man sover, utan mer använda den som sovalkov.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torahzen]
1

Låt klädkammaren vara till förvaring. Det går att göra det avskilt i rummet ändå.

VildaVittra
0

Fast förvaring i rummet tar inte lika mycket plats då man kan bygga uppåt. En säng är och förblir en säng.

dragonstar
0

Jag ka nsäga tt jag läst mubleringen har sängen ävne som soffa och har ingen tv så behöver inte oroa mig för det. =)

Aniara4
0

Vad bra att du hittade en bra lösning!