Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4849 ggr
pernillaa
0

Fuktskada och uppsägningstid i lägenhet

Hej

Jag vet inte om jag är i rätt forum men hittade inget annat.

Jag har förstahandskontrakt i min lägenhet. Vi bor längst upp på tredje våningen och nu har det kommit fram att innertaket är felbyggt och fuktskadat. Min granne på samma våning(2 lägenheter per våning) har fått ett hål i sin klädkammare där det rinner in vatten och sticker han in handen där känner han is, och murket trä från yttertaket och det bara rasar in murket trä. Det stinker mögel inne hos dom och han som då är utbildad bygg-snickare eller vad det heter har konstaterat att det bara är en tidsfråga innan det rasar in hos oss också. min son som är 6 år har allvarlig astma och vi kan inte bo i ett sjukt hus.
Samma sak för mina grannar. De har en ettårig son och var tvungen att flytta akut.
Problemet är att hyresvärden som är en snål jävel ÄNDÅ håller dom med uppsägningstiden på 3 månader.
Nu har vi som tur är fått ett hus och kan flytta snart tack vare det men hade vi inte fått det hade jag blivit tvungen att flytta tillfälligt till någon bekant tills vi hittat något annat eftersom det är en stor hälsorisk främst för min son. Har också en liten grabb på 5 månader.
Jag gick först med på uppsägningstiden för att jag inte ville bråka. Jag sa ju upp lägenheten själv p.g.a. husköpet. Men nu känner jag att jag vill stå på mig och tycker inte att det är rätt att jag ska behöva betala de här 3 hyrorna. En hyra är redan betald tyvärr.
Jag är inte med i hyresgästföreningen tyvärr så där finns ingen hjälp att få.

Jag ska dock börja med att få händerna på en fuktmätare så vi kan bekräfta med säkerhet att det verkligen är fuktskadat även här.

Vad har jag för rättigheter då jag inte är med i hyresgästföreningen?
Kan jag vägra att betala de kommande 2 hyrorna fram till flytten ifall vi flyttar den här månaden som redan är betald?

Jag blir så arg att han har mage att tvinga grannarna som bott i en lägenhet som bara stinker mögel att betala de här sista månaderna. de kunde ju för tusan inte bo kvar där. Från att hålet uppstod till de flyttade var bara lite mer än 2 veckor. De fick flytta snabbt alltså och blev en riktig pers för dom och ska inte behöva lida mer tycker jag då det är hyresvärdens ansvar. Dessutom hade han mage att be grannen somj är snickare att fixa det i utbyte mot att slippa en hyra vilket är 5000. Nä fy tusan.

Tacksam för svar!

Ha en bra dag! // Pernilla

Fridaaaa
0

Jag hade anmält det, för så f¨år det inte gå till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pernillaa
0

Men var ska jag anmäla det?

Fridaaaa
0

#2 Jadu du kan inte kontakta polisen, dem tycker jag ska veta sånt :) För det är ju hälsofara att bo så :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pernillaa
0

Har dessutom en hyresgäst i en lägenhet i källaren som står i de allmänna utrymmena och röker nere i källaren. Har bett vänligt att han ska sluta p.g.a. min sons astma men han gör det ä'ndå ibland. Visst det är några våningar emellan men han förljer ju med mig ner ibland i källaren till tvättstugan och dessutom stinker det i trappuppgången också. Hur som helst är det illa nog att det är mögel i lägenheten bredvid då bara det kan påverka sonen min.

pernillaa
0

har faktiskt skrivit till trygg hansa som jag har hemförsäkring hos och frågat om de har någon hjälp att bistå med på något sätt.

[Torahzen]
0

Kontaka miljökontoret. De är tillsynsmyndighet och kan trycka på fastighetsägaren att boendemiljön inte får var hälsofarlig.

pernillaa
0

Tack för tipset.

Har varit hela dagen på leos lekland med mina 2 barn och kom hem nu för 45 minuter sen svettig och trött och stressad konkande på både barn, väskor och påsar och utanför min dörr sitter 2 unga tjejer på golvet och väntade tydligen på mig för att kolla på lägenheten. De hade suttit där en kvart ungefär.
Hyresvärden har inte sagt någointing alls till mig om några spekulanter och till dom hade han bara sagt att de skulle fara förbi här och titta på den. Men en av dom bor rätt långt bort här. Därför hade de suttit och väntat för att det inte skulle vara i onödan. jag visade då ALLA fel och sa ärligt som det var med fuktskadan möglet och hur hyresvärden är. Sa åt dom att KRÄVA svar från honom så de får veta ifall det ska åtgärdas, när och hur. Vill inte lura någon att flytta in i den här hålan! Idiot till hyresvärd. han ska få höra imorgon från mig, helt säkert!!!
Ser ju ut som ett bombnedslag här med kläder, blöjor och grejer överallt och med tidspress att fixa middag till oss nu när vi kom hem och allt så hade ju inte jag tid att visa dom ordentligt hur som helst!

[Torahzen]
0

Din hyresvärd låter inte så proffsig…Sök dig till en bättre värd (värld)!

pernillaa
0

Alltså jag måste säga att allt det här verkar bero på en serie missförstånd och en granne med lång näsa.
Är för trött nu för att gå in på detaljer men det är nog inget problem i alla fall visar det sig.

[Forest]
0

Först  ska man prata med sin hyresvärd gör dom inget åt detta så är det miljökontoret man får vända sig till. Det är bra om även grannen gör detta så ni blir fler som ringer om detta :)