Vinterisolerade fönster i en glasveranda
Under en stunds helt normal förvirring, råkade jag lägga det här inlägget på alldeles fel ställe förut. (Tom, vill du vara snäll och ta bort den från välkomstsidan) Lägger in frågan här också och hoppas att det blir rätt!
Vi planerar att bygga en gammaldags glasveranda på baksidan av vårt hus.
En veranda är inköpt sedan länge, men måste kompletteras med några fönster till, för att bli tillräckligt stor. De fönstren kommer Christer att tillverka själv, så det är inte den stora frågan.
Däremot har vi ett annat problem här. Alla fönster är enkla och vi vill göra verandan vinterbonad. Fönstren måste alltså kompletteras med en ruta till. Vi tänker oss någon sorts insättningsfönster.
Personligen tycker jag nog att det vore enklast att göra kopplade fönster, men min käre man vill kunna lyssna till sommarljuden utifrån, när insättningsrutan tas bort på försommaren.
Sen gillar han väl förmodligen att putsa och hantera innanfönster….en passion jag inte riktigt delar.
Åter till saken..
Gör vi bara en ruta till varje fönster, så blir den stor och väldigt tung att hantera. Gör vi delade rutor, så kommer mittstolpen att bli fel mot de yttre spröjsen. Likadana spröjs som ytterrutan känns både litet klumpigt och ett jättejobb att åstadkomma.
Finns det någon som har erfarenhet av det här, eller som kan komma med någon smart idé till lösning?
Jag har gamla spröjsade en-glasfönster i dotterns sovrum. Vintersäsongen monteras en glasskiva på insidan. Visst - lite tung och otymplig på största fönstret, men det görs ju bara två gånger om året.
(Senast lyckades jag knäcka fönstret vid monteringen…)
Jag skulle nog också satsa på en lite tjockare ruta. Det är ju, som Anders skriver, bara två gånger per år.
Tom
PS. Jag kan inte hitta din dubbelpublicering… ? och på välkomstsidan kan du inte lägga någonting utan behörighet och det har du inte vad jag vet?

Tack pojkar! - Behöver ni min support någon gång, så hör bara av er !

Det var här jag gjorde ett inlägg i kommentarrutan
Premiär för Hemmet iFokus
Den första september öppnar vi dörrarna till hemmet iFokus. Sidan är en mötesplats för alla som tycker om att göra saker hemma. Både trädgårdsmästaren och prylgalningen kommer att känna sig hemma här. Liksom hemmafixaren och inredningsarkitekten.

Två gånger per år ska fönstren alltså släpas upp eller ner mellan vinden och verandan.
Ja, låt gå för det, men det tar ju litet tid när man knäcker fönstret och måste laga det! Eller hur Anders?!
Ser att min man har tagit på sig en belåten min efter att ha läst era svar!
Jo, i mitt fall är det verkligen bara en ruta. Ingen ram eller så. Jag har en tätningslist på rutan - trycker den mot fönstret och fäster med några små stift.
Jag hoppas få gjort en lite stabilare lösning senare - och då slipper jag kanske knäcka den. Egentligen skulle jag vilja ha rutan som ett dubblet isolerglas för att bli av med mer kallras - men då blir det ju ännu tyngre.
#0 Elenor, du skriver: "En veranda är inköpt sedan länge".
Berätta mer: Är det en ny byggsats, en del från ett rivningsobjekt, virke till bygget - eller vad?

#7 Anders
Verandan kommer från Nybro i Småland, men är inköpt på Fönsterantiken i Boråstrakten, för ungefär tio år sedan.
Det är en hel veranda, med två bredder på fönster och en pardörr.
Nu vill vi göra en litet större veranda, så den måste alltså kompletteras med ett antal kopior av de ursprungliga fönstren.
Länk till Fönsterantiken

Hej Elenor och Christer.
Kan man inte använda plexiglas då som man ju kan "behandla hur som" och väger ju bara en bråkdel?

#9 Lise-Lotte
Vi har faktiskt varit inne på den tanken just för att det blir mycket lättare, men vi är rädda för att det mjuka plexiglaset snart skulle få mycket repor och se fult ut när ljuset faller igenom.
Har du någon erfarenhet av det?

Kan inte säga att jag tycker det blir repor så (vi har som vinsskydd på altanen) - det beror ju på hur man handhar det och vart de sitter men som fönster där är man väl inte "in i dem" utan mest tittar genom dem
.
Det finns ju varierande kvalité på dem oxå så mitt svar blir nog att repor kommer i alla fall inte dit av sig själv 
Akrylglas (plexiglas är ett märke) skulle jag absolut inte rekommendera eftersom det väldigt lätt repas och blir fult.
Tom

Ja, jag är rädd att du har rätt, Tom. Speciellt som vi bor i ett område med väldigt flyktig sandjord, som säkert skulle leta sig upp på glaset och göra repor när man(= Christer) ska putsa!
Ja, särskilt som de ska hanteras ett par gånger om året…

Skulle inte extrafönstren vara på insidan 
#16 Om du tror att flyktiga sandjordar håller sig utomhus har du aldrig bott i Skåne!

Vill man ha tonade väggar inomhus kan man måla dem vita och vänta en säsong eller två…

Blåshåla, då finns bara alternativet att spika igen helt då 
#18 Tveksamt om det hjälper…

Just precis! Anders har rätt. Inget kan hålla den här låtta sandjorden utomhus. Det blev aldrig så dammigt i hemmet, när jag bodde i Jämtland, som det blir hela tiden här i Skåne.
Men eftersom jag älskar att bo här, så får jag försöka anpassa mig!