Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1426 ggr
dcos
0

Minireningsverk / Avlopp

Någon som har erfarenhet av eget minireningsverk?

Jag och grannen måste göra något åt vårt gemensamma avlopp… Vi har fått rebjudande om att ansluta oss till kommunalt avlopp via en samfällighet. Då hamnar anslutningsavgifterna på ca 60.000 kr var, dvs 120.000 kr tillsammans. Sen tillkommer kostnader för arbete och allt annat oförutsett som kan drabba både oss och samfälligheten.

För 120.000 kr får man lätt ett eget reningsverk, men, är dom bra??

Sara40
0

Dcos - frågan är bara om det är en tidsfråga för er innan ni TVINGAS till den kommunala anslutningen? Har tyvärr vänner som hamnat i sådan sits där de några år innan satsat på egen GODKÄND lösning för att sedan bli dragna vid näsan av kommunen… (Det var i alla fall så de kände sig.)

Kommun i Stockholmsregionen bör tilläggas - kanske inte alla kommuner beter sig så.

Pomperipossa
0

Jodå. Det ska funka riktigt bra. Se bara till att miljögubbarna i din kommun är med på noterna innan.Glad

dcos
0

#2 Vad har ni för reningsverk?

Pomperipossa
0

#3 Ska höra med farsan vad det heter… det är han som installerat det.

Tom
0

Jag skulle ansluta mig till kommunens system om jag hade det valet av flera  orsaker.

Det strular aldrig, jag behöver inte fixa det varje gång det bir problem. Det höjer värdet på fastigheten den dag den säljs. Risken är att du ändå blir tvingad att ansluta dig så småningom (som Sara påpekade).

Mvh

Tom

dcos
0

hmm…

miljö och hälsa på kommunkontoret vill att vi ansluter oss via samfälligheten, men sen har VA-kontoret sagt att de inte är säkra på att samfällighetens anläggning klarar att hantera flera fastigheter…

*suckar*

parsley
0

Googla på minireningsverk så tror jag du hittar en del matnyttigt, om du inte redan gjort det.

Fö skulle jag välja att ansluta till det kommunala nätet, för att slippa problem i framtiden.

dcos
0

Hittade ett vacuumtoalettsystem. Fungerar nästan som mulltoa. 0,5 l vatten vid spolning. Om man skaffar septitank till det "flytande" kanske kommunen kan godkänna övrigt råavlopp…

*funderar*