Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 2345 ggr
StinaIda
0

Kan jag bo i en 1:a?

Ni som läst vad jag skrivit tidigare vet att jag är mitt uppe i en separation.

Men med en vanlig svennson-lön så är det OMÖJLIGT att hitta ett OK ställe att bo på.

Började tappa hoppet och funderade på en 2:a i ett höghus..

DÅ hittade jag denna 1:a på hemnet. Och kände direkt att här jag jag bo med min dotter!

Baksidan är större än vad vi har nu,och en liten framsida…Har redan börjar tänka hur jag vill fixa till "uteplatserna" fast vi  inte ens varit på visning..

Sen skulle det bli ekparkett och vita väggar..Och extremt lite prylar..

Men det känns skönt att det är ett ordentligt kök och badrum även om det behövs frächas upp.

Alla andra säger " ni kan väl inte bo i en 1:a,eller ens en 2:a!!" Men hellre en 1:a med trädgård än en 2:a eller 3:a högst upp i ett höghus..

Dottern (snart 4år) sover jämt med mig iallafall just nu pga mardrömmar och hon leker ALDRIG i sitt rum,utan hon är bara ute och rännerGlad Precis som sin mamma!

Så nu vill jag ha tips på en smart säng och andra smarta lösningar!

En rejäl loftsäng för oss båda eller henne säng under (den med förvaring under,se tidigare inlägg)

Kan man dela av på en snyggt sätt utan att det känns för instängt..

Denna lägenhet är nog tänkt som en mellanlandnning tills jag har kommit på benen igen med jobb och ekonomi. 

Goda råd och synpunkter tack!!

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3653097&q=1&s=3

Sara
0

Varför inte! Du kan ju bo där medans du ser dig om och inte behöva ta första bästa när du väljer ett större boende.

För större vill du nog ha när dottern blir några år äldre och vill kunna få vara i fred.

Sara

AnneN
0

Jag ser inget fel i att bo i en etta även om man har barn. Hur stor är lägenheten?

Finns så många olika sätt att dela av en lägenhet men det beror ju mkt på hur planlösningen se ut, endel har ju en liten alkov som man kan skärma av som sovrumsdel…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

parsley
0

Tycker en stor loftsäng verkar som en bra lösning. Ni får plats att sova i sängen båda två. Under sängen kan dottern ha ett litet krypin, som man ev kan stänga för med hjälp av draperier. Där kan man ha en säng om hon vill sova ensam, utrymmer för leksaker, kanske ett skrivbord…

StinaIda
0

Oj jag stavar som en kråka när jag skriver snabbt!Generad

Och länken klarade jag visst inte att göra klickbar..

Men lägenheten är 45 m2 och vardagsrummet är 21m2,ej sovalkov. Men jag tänkte kanske sätta ikeas gardinskena i taket med många panelgardiner som man kan dra fram och tillbaka..

Sandra
0

Självklart kan du bo i en etta med din dotter. Jag o killen bor i en etta på 41 kvadrat som ser precis ut som den du tittar på nu =) Vi klarar oss bra.
Den smartaste lösningen är nog som det är skrivet innan, en loftsäng o så ett litet krypin under för dottern. Vet att det ska finnas mobila skärmar som man trycker fast mellan golv o tak. Om man inte vill ha fristående på golvet (som dottern kanske råkar ha omkull) eller göra hål i taket. Kommer fasiken inte på vilket företag som gjorde såna bara…

Tyckte generellt att det va en helt okej lägenhet! Inte så farligt högt utgångspris heller. Håller tummarna för dig! =)

StinaIda
0

#5 Tack!

Tom
0

Jag har inte direkt några råd just nu men jag önskar dig lycka till med lägenhetsköpet! Uppstår det några konkreta frågor hjälper jag gärna till om jag kan.

Tom

Skalbaggen
0

Håller verkligen med dig, hellre en 1:a med uteplats än en 2:a utan. Jag har själv en 4:a åring och det känns jättetråkigt att han måste med in när jag står och lagar mat. Men jag ska flytta till hus snart, känns jätteskönt att veta att han snart kan vara ute när jag måste in och fixa.

Du verkar vara händig och väldigt duktig så du kommer nog på några roliga lösningar. Att renovera under en separation kan vara bra terapi under en jobbig tid. Lycka till!

Chrihanna
0

Jättefin lägenhet! Tror ni kommer att trivas fint.

Jag tror att jag försökt fixa två sovplatser,för mig är det viktigt att kunna "vara i fred"… kanske kan man få in en kökssoffa i form av en snygg dagbädd där du kan sova i köket? Eller i hallen? Vad tror du?

Anna77
0

fin lägenhet och verkar ju vara ett trevligt område med

StinaIda
0

#9 För mig är det inte viktigt att vara ifred,både jag och dottern är super sociala. Dottern springer till och med in till grannar vi inte känner och bjuder in dem på fikaSkrattande

Så jag delar hellre säng än att sova i köket..

Fast bäst voe kanske med en riktigt hög loftsäng åt mig och en lite högre säng åt Thea så att hon får ett krypin under…

Dessutom kommer jag nog vara helt ensam varannan veckaGråter GråterGråter

#10 Ja det verkar vara ett mysigt område,fast det kommer nog aldrig att kunna jämföras med det vi bor i nu..

Så så fort det blir en 2:a eller en 3:a ledig och jag får råd så flyttar vi tillbaka hit!!!!

(bor i ett radhus nu som jag inte har råd att bo kvar ensam i)

Terrierlina
0

Om du köper den blir du granne med min kompis :-)

StinaIda
0

Va roligt,nu tänker jag pumpa dig på all info om området!

Är det trevliga grannar?

Är lägenheterna lyhörda?

Mycket barn i 4-5-års åldern?

/stina

pluppan
0

jag tycker att det är horibla priser i stockholmstrakten. om du inte är absolut beroende av att bo där så flytta till en annan ort där du får mycket bättre boende för de pengarna så slipper du ekorrhjulet i storstan.

nu kommer jag väl att få mina fiskar varma…….hehe

smaken är som baken och alla får naturligtvis bo var man vill. jag vill bara öppna ögonen för er att landet är stort och det finns många bra boenden och väldigt bra arbeten även på mindre orter.

Tom
0

Jag håller med dig till 100% pluppan. Men eftersom jag har alla vänner och familj i Stockholm och dessutom trivs kanon så är det ett ganska tufft beslut att flytta härifrån.

Det har ju i alla fall blivit lite bättre i och med den nya fastighetstaxeringen.

Tom

StinaIda
0

#14 jag skulle inte ha något emot att bo på en mindre ort,men jag har redan provat att bo långt ifrån min familj och vänner och det var pyton!!!

Särskillt nu när jag dottern ska bo varannan vecka så ska jag helst inte flytta från kommunen,och behöver allt stöd jag jag få av vänner och familj!

Sara40
0

Tom - vet inte om jag håller med dig… huspriserna - som redan innan var för bedrövliga - har ju totalt skenat iväg sedan de la in om förändring av fastighetsskatten. Minsta lilla ombyggda sunkiga sommarstuga på något så när pendlingsavstånd till stan för snart över 5 miljoner. Minsta lilla "knarkarkvart" i stan för nästan 2 miljoner… *urk*

För övrigt enligt skatteverket är det inte taget ännu… vad snopna de blir som räknat med detta och betalat ett extremt överpris för något ruckel om det inte går igenom. (Är själv övertygad om att det går igenom, men endå.)

Sara40
0

Vill bara göra ett tillägg… #17 är inte skrivet så som: "surt sa räven om rönnbären", då jag nog anses som en av "vinnarna" i denna fastighetskarusell då vi bor i en sekelskifteslägenhet på atraktiv adress i stan med massa tidstypsikt "lull lull" sedna många herrans år tillbaka och till det har landställe i skärgården; "de extrema fastighetsskatternas förlovade land"… järdrans vad rik jag blir den dag vi säljer  Flört (förutom de föreslagna ändringen till 30% i reavinst då), men frågan är var skall jag då bo? Fot i munnnen

Tom
0

#17, Nja det är ju lite olika saker vi diskuterar.

Att de tar bort en skatt som är fullständigt galen är bra anser jag. Det som är fel är väl snarare att de inte gjort det tidigare eller ännu hellre aldrig infört den. Då hade aldrig den effekten du beskriver hänt.

Tom

Sara40
0

Helt rätt Tom, så klart hade vi sluppit detta hyckleri om skatten aldrig införts. Nu vill alla så klart trycka upp sitt taxeringsvärde, ett minne blott är det när folk "myglade" med sina blanketter för att hålla taxeringsvärdet så lågt som möjligt, - läs försökte vrida lite på sanningen vad gälde installerad diskmaskin, kaklat hela vägen upp till taket och dylika kontiga saker som påverkade taxeringsvärdet på den "gamla goda tiden". Flört

Är du insatt kring detta med skatteavdrag på lån? De som är emot denna reform pratar ju om att även detta skatteavdrag då borde tas bort, för det missgynnar de som inte av olika anledningar kan köpa sitt boende…

En annan sak reavinst/förlust, om EU verkligen menar detta med rörlighet över gränserna så är det något konstigt med detta. Det blir ju betydligt dyrare för mig att sälja min bostad här och flytta till annat EU land och köpa mig en bostad där, då jag inte i sådant läge får skjuta min reavinst framför mig som ifall jag hade köpt annant i Sverige…

Tom
0

Jag är inte tillräckligt insatt i skatteavdragen för att ha en vettig åsikt tyvärr.

Jag håller med om att rörligheten över gränserna inte fungerar riktigt som det borde. Men så länge alla EU-länder går in i EU med olika historia och olika regler är det nog svårt att få det att fungera till 100%.

Tom

Madde
0

#0: hur har det gått???

Blev det 1:an???

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

StinaIda
0

Nä snyft,det blev inte det…

Men igår var jag på visning i en till likadan,fast den hade inte alls samma uteplatser som den första…

Fast det är snabb inflyttning här också…

Men trappan från de som bor ovanpå går ner rakt framför köksfönstret,så man får en del spring där,och det är insyn rakt i den andra rummet som skulle vara sov och vardagsrum…

Så det blir inte privat någonstans..

Så den kändes inte alls rätt tyvärr..

AnneN
0

Det går ju alltid att sätt in persienner

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!