17' TV på 12v?
Söker med ljus och lykta efter en platt 17" TV som kan drivas på 12V. Helst också med Digital tuner.
Närmaste jag har hittat är en 15" Thomson LCD med analog mottagare men det verkar tunnt på 17"-fronten.
Finns det månne 17" platta monitorer som kan drivas med 12V?
isåfall skulle man kunna koppla till en Nokia Mediamaster Boxer-mottagare och köra den vägen.
TVn är tänkt att hänga i min stuga.
Nån som har koll?
De flesta TFT-skärmar drivs via en adapter från 230 volt till mellan 12 och 14 volt. Det enda du behöver göra är att köpa en kontakt som passar till skärmen och sedan till 12 voltsbatteriet.
Efter en snabbkoll på mina TFT-skärmar kan jag konstatera att tre av fyra har adaptrar på mellan 12 och 14 V. Så troligen kan du köpa nästan vilken skärm som helst och strunta i att använda 230 voltsadaptern.
Jag tror inte att skärmen skulle protestera om den bara fick 12 volt istället för 14 volt så köp vilken som helst. Skulle det fungera dåligt har du ju alltid öppetköp…

Troligtvis så drivs alla med 12 volt men de har nätaggregatet inbyggt så att man kör in 240V. Troligtvis så kulle man kunna sätta på en 12V matning. Men då ryker ju alla garanti om man bygger om den.
Edit: testar att redigera. Tydligen kan man göra det långt efteråt (21:50). :-)

Kanon! Precis vad jag letade efter. Blir det lite resarch vilken skärm man bör välja. Överst på önskelistan står dock ett Coolmatic 12V kylskåp. :o)
Tack för hjälpen
Garanti?!? Pfft. *S*

Amitech har LCD-TV i storlekarna 17, 19 och 20 tum som explicit kan drivas med 12V utan problem (bara att ange 12V vid beställningen).
Vad som speciellt fått mig att fastna för Amitech, förutom att de är dansktillverkade, är att Tunermodulen installeras genom att man skjuter in och skruvar fast den på baksidan. Detta borde innebära att när DigitalTVövergången är definitiv skulle det bara vara att byta ut tunerdelen i TVn och köra på som om ingenting hade hänt. :o)
Var ligger deras priser?
Mvh
Tom

Kolla Pricerunner. 17 ligger på ca 3500 och 19tummaren ligger på strax över 4500.

Det blev till sist en Dantax 15LCD V4 för 3995:- som jag kör med solpanel. Jag är mycket nöjd med det köpet. Köpte en väggarm från Clas Ohlson också och slängde upp TVn på en vägg.
Fungerar på 12 volt (och 230v).
Förbrukning 3,3A.
15' färg
Digital, såväl som analog inbyggd mottagare.
Har CG- Common Gateway, ett PCMCIA-uttag med plats exempelvis för Boxer-kort.
Det har inte varit lätt att hitta en platt tv som har inbyggd digitalTVmottagare och som går på 12 volt utan omvandlare. Varje elektronikhandlare (utom Media Markt, men de tog modellen ur sortimentet innan jag hann köpa) har bara skakat på huvudet.
Jag antar att det kommer fler och fler modeller nu när digitaltvövergången sveper över landet.