Bygga ut / bygga nytt?
Det verkar finnas mycket kompetens på denna sida. Jag skulle behöva lite seriösa tisp kring en liten gäststuga från 40-talet på vårt landställe. Den är i och för sig ganska gullig och hyfsat regelbundet renoverad och underhållen genom åren, MEN på tok för liten som gäststuga och inget indraget vatten men dock ett gulligt tidstypsikt kök med vedspis. (Typsik sportstuga på 25 kvadratmeter). Det är ok marklut från huset men jag tror att krypgrunden/torpargrunden vid något tillfälle tagit stryk och till detta har gäststugan aldrig varit minsta uppvärmd på vintrarna. Spånskivorna/träfiberplattorna (?) på husets inneväggar har dock inte alls slagit sig och dessa är original. Viss lukt förekommer i huset, typisk sommarstugelukt, Geosmin (?)
Vår önskan är att antingen bygga ut denna gäststuga med ett sovrum, litet badrum och även ett burspråk i vardagsrummet eller bygga nytt i storleksordningen 40-50 kvadratmeter. (Storleksskillnaden beror på vad kommunen slutgiltigt bestämmer är ok att bygga.)
Är det realistiskt att få bort lukten på riktigt, inte med någon ozonbehandling som kosmetiskt tar bort lukten en tid eller liknande? Nu hör det till saken att jag inte är förtjust i gifter och vill helst inte använda boracol eller några andra fungisider. (Främsta användare av denna gäststuga skulle vara den vuxna sonen.)
Är det billigare att bygga ut, eller är det billigare att bygga nytt? Vi har inte tummen mitt i hand men arbetar för mycket för att det skall kännas realistiskt att bygga på den lilla lediag tid vi har, (skulle ta för lång tid) så vi måste nog leja bort delar av arbetet hur som helst.
Tacksam för svar!

Som du beskriver kan stugan ha en gammal charm som du förlorar om du bygger nytt. I så fall bygg inte istället, utan på andra sidan tomten och behöll det gamla. Om du bygger TILL, får du nästan följa den gamla stilen, gärna i vinkel, då får du en naturlig uteplats. Vore kul om du la in något foto.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Vi kommer inte att hinna åka ut innan midsommarhelgen, men då får jag inte glömma kameran! Har aldrig tagit några bilder specifikt på stugan, men det kanske är dags hur som helst.
Jag tror att det är billigare att bygga nytt när det är så pass mycket ni ska bygga till i förhållande till hur stort det är idag.
Att anpassa en tillbyggnad till en gammal befintlig bygnad tar ofta mer tid än man tror och blir alltid en kompromiss i någon form. Dessutom blir det andra fördelar med nybygge som till exempel minskade uppvärmingskostnader och att ni kan få hela huset precis som ni vill.
Tom
Jag (vi) har haft det på känn att det blir billigare att bygga nytt, dessutom slipper vi sanera de mögel och/eller bakterieproblem som finns i huset i dag (och orsakar lukten av gammal instängd sommarstuga)…