Hjälp mig med 1:an!
Jag var på visning idag och den var i ganska uselt skick. Endast 3 personer totalt var på visningen..
Så det bådar gott för mig!
Jag tänker lägga ekparkett i hela lägenheten förutom i hallen där det blir klinkers.
Mellan köket och hallen är det en halvvägg med panel på "ryser"
En annan lägenhet hade tagit bort den helt,med då försvinner liksom hallen..
Fråga 1: Vad tror ni om att ta ned stolpen och bygga om halvväggen så att den blir snyggare,samma färg som väggarna och en ekskiva ovanpå? Jag skulle på något sätt vilja bygga in någon förvaring i den,ev bara på ändan… DEn kan ju byggas lite bredare så att den gör någon nytta.
Elementet åker bort på hallsidan för jag tänkte lägga golvvärme under klinkers .
Det ligger klinkers i hallen nu,men det var såå slarvigt gjort..
Prylar på 90m2 och 8 garderober ska in på 45m2 och 3 små garderober… Så alla smarta förvaringsidéer måste användas!
Fråga 2: Kolla in dörren!!! Den ska målas om fort om ***
Funkar det med vanlig högblank lackfärg? (Jag får endast måla om den på insidan)
Fråga 3: I rummet är det små sprickor i alla hörn mellan tak och vägg,dessutom en spricka i taket och längs hela ena hörnet på väggen.. Jag blev lite orolig att grannen ovanför har en fuktskada elelr något…Eller är det bara den gamla tapeten och gipsskivorna som spruckit? (huset har trästome)
Fråga 4: Det finns varken tid eller pengar att göra ngt åt kök och bad just nu,så i köket blir det bara nya handtag ev.ny spis.
Men vad kan jag göra i badet,det var rätt ofrächt i duschen.. ?
Håll tummarna i budgivningen i morgon!
Jag tänkte vara jättefräck och lägga första budet UNDER utgångspris,eftersom gubben ville flytta så snart som möjligt..

1, Bra idé med att göra väggen lite tjockare och bygga in förvaring. Speciellt som den inte behöver någon isolering från något håll så att hela tjockleken går att utnyttja som förvaring.
2, Det går alldelesutmärkt med lackfärg. Gör bara rent ordentligt innan och gå över med ett fint sandpapper först så att färgen fäster.
3. Troligen är det inte fuktskada om det inte syns på väggarna eller i taket. Är det en träkonstruktion är det nästan omöjligt att det inte blir sprickor. Använd elastisk akrylfog när du målar så spricker det inte lika lätt.
Det är jättebra att det inte var så många där och att det var ofräscht eftersom det drar ner priset. Om man ändå tänker göra om allt så är det ju ännu bättre.
Jag håller tummarna för att du vinner budgivningen!
Tom

Tack Tom!
Men HUR ska jag göra förvaringen,jag tror det är för varmt för mitt huvud att klura ut en smart lösning just nu…
Idéer mottages tacksamt!
Vilken stil är du ute efter? Hur djupt kan du bygga utan att det tar för mycket plats i köket?
Tom

Jag tror att grunda köksskåp blir för djupa..De är väl 30cm..
20cm skulle nog vara rimligt..Fast om man får till en bra förvaring så är det värt att sno en del av köket eller hallen.. Men man måste ju kunna sitta ordentligt vid matbordet..
Jag har inte mätt ytan ännu tyvärr.
hoppas att det går din väg i budgivningen!
funderade på om du inte kunde ha en stor skiva som går ut från hallhålet som du kan använda som matbord in i köket. fast det blir väl med lite högre stolar (typ barhöjd finns på ikea). då kan du ha någon förvaring längst inne och får även mera space i köket vilket kan vara skönt om det andra rummet blir lite trångbott. hoppas att du fattar vad jag menar…..

Fattar precis vad du menar pluppan!
Jag tänkte faktiskt samma tanke!
Men jag tycker inte att det är så mysigt med barbord…Och jag har redan bestämt mig för ett litet ekbord i köket som kommer passa perfekt!
Hmm, 20 cm minus materialtjocklek blir bara 16 - 17 vilket inte är så mycket om du ska förvara saker där. Jag skulle antingen sno lite mer plats från hall och kök eller skippa förvaringen där eftersom jobbet blir mer än vad du får ut.
Finns det kanske några andra ställen du kan utnyttja annars där det ger mer?
Tom

Egentligen så tänkte jag först att jag bara skulle ha förvaring på ändan, att man kunda göra 2 små hyllor innuti väggen där det skulle få plats 4-5 kokböcker..
Men jag ska mäta så fort jag får möjlighet,det hade varit kanon att få in mer förvaring än så i väggen..
Thea och jag är små så vi behöver inte så stor plats runt matbordet..
Snart börjar budgivningen…

Jag kom precis på en lite lagon knäpp lösning…
Spånskiva/mdf mot köket och mot hallen har jag inbyggda skohyllor!
Mina "längsta" skor är 25cm.. och har man dessutom lutande skohyllor/hyllplan (typ ikeas) så kand en vara ännu grundare..
För det var ganska bra med skåp i köket så att halvväggen kanske får vara skoförvaring helt enkelt!
Sen har jag kommit på en grymt snygg lösning till klädhängare…men jag måste "spåna" lite mer innan jag vågar avslöja hur det kommer bli..
Jäkla mäklare ring nån gång då!!