Måla trästolar och bord

Tvätta med målarrens, slipa, tvätta, grundmåla, måla två gånger med vattenbaserad färg för trä. Klart!
Typen av färg vet de i butiken.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#1 Tack för tipset!
kommer nu få hjälp av en vän med detta.
Ni som målat om möbler kan väl skicka upp lite före och efterbilder på era projekt.
Var beredd på mycket jobb… Jag slipade bort lack från och målade mina föräldrars gamla bord. Usch va trött jag var på det, det tog sån tid att slipa! Och sen skulle det målas och lackas också… Fast nu är det ju snyggt förstås, och ganska billigt jämfört med att köpa nytt!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Ska du måla de svarta så är lackfärg för möbler, räcker med rugga upp ytan med sandpapper och sen tvätta med målarfärg. Jag köpte färg på ÖoB o målade storarumsborden med den. Bra resutlat o billigt :)
Glömde säga jag lacka inte över men om man vill ha det mer tåligt så kan man ha på golvlack då tål bordet en hel, eller annan typ av möbellack.
Min mamma målade om sitt Gustavianska bord svart från trä. Hon använde ett medel som "tvättade" bort det som i vanliga fall man måste slipa bordet för att få - det finns på målarbutiker. Jag minns inte vad det heter.
sedan grundade hon bordet och målade en gång till med svart färg. Det blev jättesnyggt!
jag kan återvända när jag har fått reda på vad tvätt medlet heter…

Hoppas inte det var ett äkta gustavianskt bord hon målade om…
Hatar cancer och älskar vårlökar.