Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: övrigt
Läst 6238 ggr
Maja
0

Bli av med lukten av vinden...

Jag bor i en etagelägenhet (vinden ovanför lägenheten köptes och så slogs det upp en trappa mellan våningarna). Toppenfint, jag trivs underbart i lägenheten, men…

Ni vet hur det kan lukta på en vind. Lite instängt liksom, nästan som i en kyrka. Gammalt, på sätt och vis. Precis så luktar det på "övervåningen" här också. Jag brukar vädra så ofta jag kan och då blir det bättre, men så fort jag stänger fönstret så kommer vindslukten tillbaka.

Det luktar inte illa eller konstigt egentligen, men ja… Lite speciellt. Väggarna och taket är målat vitt, det är träbjälkar högst upp i taket och ena väggen består till största delen av tegelstenar. Superfräscht, jättefint och underbart, men jag är alldeles galet perfektionistisk av mig och vill ju inte att det ska lukta gammal vind eller kyrka när jag går och lägger mig på kvällen. Så, ja… Kan man göra något för att få bort lukten? Jag har sådan där "rumsparfym" som luktar gott, men den kan jag ju inte spraya i rummet varje dag. :)

Jo, tack… Dagens i-landsproblem. Jag vet.

Niklas
0

Kan det vara fukt?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maja
0

Det skulle det kunna vara. Hur undersöker man det? :) Vindsvåningen är ju ändå nyrenoverad (förra året), så den är ju tätad.

Niklas
0

Jag tror att du får ta dit någon som mäter fuktigheten.

Ska den vara tätad? Tänk om fukten kommer inifrån. Då kommer den kanske inte ut.

Maja
0

Tack för tipset, jag ska undersöka det! Fukt drar genast tankarna till mögel - men då skulle det väl börja lukta illa? Övervåningen består av sovrum och badrum med badkar och dusch, så där inne finns det ventilation! I sovrummet finns det bara, vad jag vet, en ventilationslucka. Det var några killar här för några veckor sedan som mätte lufttillförseln i alla lägenheter förresten och vårt hus blev underkänt, så det ska fixas. Kan lukten vara kopplad till det kanske? Det har jag inte tänkt på!

Niklas
0

Det kan den vara. Ska de åtgärda det?

Maja
0

Ja, vi fick hem ett brev någon vecka efter att de hade varit här där det stod att de ska åtgärda det inom kort. Har dock inte hört något sedan dess. Men det kommer nog! :)

Niklas
1

Då kan jag tänka mig att det löser problemet med lukten också.