Fräsch lukt i lägenhet
Hejsan!
Jag bor i en lägenhet och har märkt att det inte alltid luktar så hemskt gott här..
Jag skulle vilja ha lite tips på medel som luktar gott. Eller saker som man bara kan ha ståendes som luktar gott.
Jag har prövat med lite olika saker, men tycker inte att något fungerar så hemskt bra.
Så några tips ? :)
Doftljus kanske?
Vädra och skura med grönsåpa, det dofter fräscht. Doftljus tycker jag har för tung doft som ger mig huvudvärk.

jag håller med kickboard, försök hitta det som gör att det inte luktar så gott istället.
jag har en vän som är dålig på att städa sin kattlåda och istället har hon hängt upp någon sorts doftgrej på toadörren som gör att det nu luktar både kattbajs och stark parfym 
kanske kan du be fastighetsskötaren kolla så att din ventilation funkar som den ska? Att disk står framme på bänken kan göra att det luktar, eller att soppåsen byts för sällan.
om du ändå vill ha något så kan du ju droppa citronjuice i en skål och hälla på kakande vatten. luktar gott, men kanske inte så länge :P
Det beror på vad det är för doft på doftljusen. Jag har själv väldigt svårt för sådant som doftar sött eller blommigt. De jag har nu doftar kanel. Sedan har jag en ljusstake som man har ett värmeljus under en liten bytta.I den bytta lägger man kryddor och sedan häller man vatten på. I den har jag kanelstång, pomerans, srjärnanis och kryddnejlika. När man eldar under så blir det en väldigt hemtrevlig doft av "soppan".
Har man en mysko doft inne som inte beror på dålig städning så blir städningen bara en tillfällig lättnad. Det viktigaste är förmodligen att hitta varför det luktar konstigt.
Hm - verkar inte som att det där med att redigera inlägg fungerar -- gjorde ändringar i mitt förra inlägg och det gick uppenbarligen inte igenom.
Det jag skrev var att jag samtidigt som Redpoision också föreslog att du skulle kolla upp varför det luktar konstigt. Ibland blir det så när man skriver samtidigt.
Det jag också ville skriva var att jag bodde ett tag i en lägenhet som helt enkelt doftade "gammalt" något som inte gick att städa bort. Att ha ljus tända - även vanliga ljus - var något som hjälpte väldigt mycket mot sådan doft. Det suger i sig lite av den där "gamla" doften av någon anledning.

vad är det som luktar? rensat alla avlopp på hår osv?
har lukten bara kommit helt plötsligt?

Ni kan gå ute i den friska luften och när ni går in i lägenheten, kan ni sniffa var det känns mest och vad. Jag skulle INTE använda doftljus eller spray eller annat.
Jag skulle nog börja med att skölja ur (göra rent) alla avloppsrör, vattenlås, ventillation. Sen ska jag ta en knappt fuktig ren trasa och gå över alla ytor, även tak och väggar, även möblernas baksida, sen skulle jag göra ordentligt korsdrag så kyrkklockorna börjar ringa :-) Fast vi bor ju intill skog och har frisk luft, ni kanske har bara avgaser om ni öppnar fönstret?
Du kan köpa någon krukväxt t.ex. jasmin, , porslinsblomma eller kryddväxt som doftar en hel del, men det bästa är ju frisk luft.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Nybakade bullar brukar lukta gott.
Ättika kan ta bort dålig lukt om du har fått bort det som avger lukten.

Jag brukar ha lite kanel i dammsugaren, läste det någonstans på nätet, och det luktar ljuvligt 
Luktar nybakade kanelbullar i hela lägenheten sen..
~Quila Roze~
Nått som är bra mot dålig lukt är att sätta ut lite ättika i glas eller dylikt, det drar åt sig lukten.
Fast inte helt fel med Doftljus heller ju =)
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Rökelse kanske. Det finns ju det med inte så tunga dofter.
/Maria
Kan tipsa om doftlöv. Som dessa True Grace - Amber doftlöv på http://www.happygift.se Lite som Wunderbaum :) Men luktar lagom mycket.
Lavendelolja kan man också ha i en liten skål,ståendes här och där. Vitlök likaså om man tycker om lukten.En bukett Sirener kan man sätta i en vas inne_de luktar gott men kan ge huvudvärk.
#13: Då kanske det är ännu trevligare med levande lavendel? Det ger också fin doft.