Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 8927 ggr
MagArne
1

TV i sovrummet. För eller emot?

Min fru har börjat tjata om en Tv i sovrummet.
Tekniknörd som man är så tycker man det är en lysande idé och jag har lusläst internet efter den mest prisvärda 32" platt-TV:n

Men sen kom jag tänka på, när ser man på TV i sovrummet igentligen?
Det kommer inte bli på morgonen för vår 1,5årige son vaknar jämt kl 6 och då är det frukost som gäller.

Själv tittar jag i stort sett aldrig på TV då jag anser att det är för mycket reklam och bara skit i övrigt. Så TV:n i vardagsrummet är ju alltid ledig.

Film blir det ju en och annan i veckan men varför se den på en liten 32" då vi har en 42" i vardagsrummet med bra ljudsystem?

Känns som det blev ett i-landsproblem och nu är jag väldigt osäker på sovrums-TV. Kan ju vara jättemysigt men känns som pengar i sjön?

Vad säger ni andra?

Mitralis
0

Om man ofta tittar på olika problem så kan ju en TV i sovrummet vara en lösning. I situationen som du beskriver så upplever jag det som en aning onödigt. Klarar du av att sova om en TV är på i sovrummet, eller kommer det att bli en störning för dej?

Wand
1

Själv tycker jag att TV i sovrummet kan bli hemskt enerverande. Vardagsrummet är samlingsplatsen i hemmet och där myser man gärna i soffan framför TV'n, men i sovrummet tycker jag att det ska vara lugnt och skönt, TV där känns bara onödigt. Själv bor jag ju hemma hos min far och vistas större delen av mina dagar i mitt rum, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att släpa in en TV dit. Vill jag se på film i sängen så kan jag använda laptopen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

DesK
0

Hum I-landsproblem är det ju så klart, men jag skulle faktiskt gärna vilja ha en TV i sovrummet. Mysigt när det bara är guben och jag och de där kvällarna när man inte orkar läsa, men ändå vill vara vaken en stund till Glad

/Désirée

MagArne
0

Vi ska ta och diskutera och fundera lite mera så får vi se.

Jag vill ju också ha en TV i sovrummet och kommer inte störas av den. Jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden. Mest orolig för att de inte används ordentligt?

Grabben kanske vill se lite barnprogram på morgonen på helgena och då kan ju mamma o pappa sova lite till. Lite välling på det och sen frukost senare med oss när vi vaknat till.

Kanske inte är så tokigt ändå med sovrums TV? Flört

Halvdansken
0

Bara för att man har en TV där så måste man ju inte kolla på den alltid? Vi haqr en 20" i hörnet, men tillkopplad DVD spelare. Ytterst sällan vi använder den, men det kan vara skönt om man är sjuk eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chieko
1

Tänkte också säga det, att om ni har en TV i sovrummet så kanske ni kan få slumra lite till! Eventuellt gå upp och fixa nåt litet och sedan njuta igen. Själv tycker jag att det är mysigt att somna till en film, sagan om ringen är en klassiker. Händer att jag ställer in laptopen enbart för att somna till den. Kan också vara mysigt om den ena vill se film och den andra vill sova, då kan man ändå ligga nära varandra. Vi funderar också men det har inte blivit av än, just nu är det musik som gäller eftersom båda har svårt att  somna när det är tyst.

TV gäller sällan, utan det är oftast film i sovrummet.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

mariatingsund
0

Jag kan ju tycka att ena teven kan man ju använda med tevekanaler, och om man har en andra teve, då ska man kunna titta på t.ex. hyrfilmer mm, då kan man göra myssöndagar med att börja med en kul matinéfilm, kaffe o frukost i sängen med barn o allt, det skulle göra livet mer värdefullt, göra något gemensamt hela familjen. Men för att kunna somna under en pågående teveprogram skulle inte jag köpa en teve till.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
0

Min fru och jag har varsin iPad. Med dem kan vi se TV var vi vill, exempelvis i sovrummet. Det händer att jag lägger mig där och tittar ibland.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Chieko
0

#8 Fast det kan väl inte vara helt smidigt? Man måste ju ha den i knät, och om man somnar kanske den dunsar ner i golvet?

/Karin

Niklas
0

#9: Varför måste man ha den i knät?

Chieko
0

#10 :O Hur annars? Har du ett stativ till den eller…?

/Karin

Niklas
0

När jag ligger håller jag den antingen med händerna, som en bok, eller ställer den bredvid mig eller lutar den mot benen eller ställer den och håller med en hand eller lutar den mot en hylla eller … Jag ser knappt några begränsningar i hur man kan ställa eller hålla den. Stativ är förstås ytterligare en möjlighet.

Fridaybrew
0

Tv i köket har högre prio tycker jag =) Fast det ena utesluter ju inte det andra.

Dock tror jag att för vissa är tv inte postivt i sovrummet då det försämrar sömnen och eller relationen till isn partner. Fast sånt är individuellt för vissa är det inga problem för andra tar tvn över tid som skulle ägnats åt varandra istället.

Men som någon sa en tv i sovrummet för när man är sjuk är utomordentligt bra ide =) Vilket om man har en kökstv kan man ta in den vid sjukdom =) hepp

MKT smileys idag vaknat på bra sida, och jag gillar tv hehe.

Ett annat alternativ är att köpa en 52-60 tums tv till vardagsrummet och sen ta in 42 tummaren i köket/sovrummet.

/Fridaybrew

Miiiz
0

Har samma disskusssion med min man. Han och jag håller på att göra om sovrummet.

Har haft tv i sovrummet mitt tills jag flyttade till eget när jag var 18 år.

Är mera en data person, om jag lägger på tv är det film eller musik på the voice som jag skall ha. Och det är på grund av att både jag och min man har headphones.

Han har inte inhandla högtalaren till sin data och jag har en laptop och är väldigt känslig för diskant, så måste ha headphones om inte mina öron skall lida :)

så just nu har våran disskussion lagts på is, Jag vill inte ha en tv, men tror nog att när han tjatat tillräkligt länge så kommer jag att ge mig eftersom det finns bra saker med :D

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Fridaaaa
0

Vi har tv i sovrummet.

Fördelen är att tittar på man på kvällen, gör det inget om man somnar, då är man redan i sängen ;)

nackdelen är, om man bor med någon, om en vill titta på tvn och en vill sova ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kerstinjo
1

Jag är helt emot TV i sovrummet och jag vill absolut ingen ha i köket heller. Glad

Kerstin 

julklappen
2

nej för tv i sovrummet.Bättre att ha EN tv i vardagsrummet, så kan det bli mera gemenskap i familjen, om/när alla vill titta på tv.(tvtittandet kan då bli en trevlig stund tillsamans)

FruThea
0

Själv har jag ingen TV, brukade ha en tills jag bodde i Spanien utan tv i två år och nu kan jag aldrig tänka mig att ha en igen, eller jo, vi ska köpa en projektor för när vi ser på film osv, väntar bara på att en som inte är så hiskeligt dyr skall komma ut! :)

Men om man har barn kan jag iofs förstå varför man har en tv! :)

Fridaaaa
0

#18 Kan vara lärorikt. Finns många bra dokummänterer, serier mm :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruThea
1

Kollar på datorn om det är så :)

Maria
1

Jag är också emot TV i sovrummet. Skulle jag mot förmodan vilja se så använder jag min surfplatta. Det har hänt en gångFlört

Vi har TV i vardagsrummet och det räcker.

Eftersom vårt kök och vardagsrum går i ett så kan man säga att den är en kombinerad köksTV ocksåSkrattande

/Maria

DesK
0

Nu har vi tv i sovrummet och det är jätteskönt Glad Dels är det mysigt att avsluta dagen och dels är det toppen att kolla vädret och de senaste nyheterna innan vi kliver upp Glad

/Désirée

MagArne
0

Jag hängde upp en TV i sovrmmet i helgen.
Får se hur pass bra det fungerar sen när alla kanaler och datorer m.m är  inställda och fungerar.

Bamse 08
0

Jag har tv i sovrummet.

Dock en tjock tv som säker är upp imot 15 år gammalt.

Men funkar fin fint.

Jag tycker att det är rätt så skönt med TV på rummet speciellt på morgonen.

En nackdel, iallafall med tjock TV, att det blir väldigt varmt.

What doesn't kill you makes you stronger.

Minoth
4

Sängen är till för sova och sex! Nää  :P Ingen tv och fokusera på annat i sängen istället

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Kefa
0

#25 Så sant som det är skrivet. Tyvärr måste vi ha ett skrivbord i sovrummet, min dröm är att hiva ut den. Så att sovrummet blir vad det skall vara, avkoppling och samvaro.

[Thiah]
1

Jag älskar att ligga och halvsova i sängen och titta på film sent på kvällarna. Här hemma används i och för sig båda våra teveapparater och vi har även  datorer. MEN jag älskar min teve i sovrummet! Glad

reverse
2

Emot. Rummet där man sover ska ha så få elektriska prylar som möjligt, tycker jag. Glad

//Lina

Siggebus
0

Jag bor själv så en tv i sovrummet skulle inte störa någon annan Glad

Faktum är att jag älskar att krypa ner under täcket och se någon spännande film på kvällen och när den sedan slutar är det bara att släcka tv:n och somna Cool

Problemet är att jag INTE har någon tv i sovrummet så väldigt ofta sover jag i soffan i stället *fniss*

yoanna
0

Jag är helt för att ha tv i sovrumet. Även om de inte alltid är nått som går så e de skönt att somna till tvn :)

starhawk
0

När jag var grabb och bodde hos föräldrarna hade jag TV i sovrummet en tid, det var på den tiden det bara fanns två TV-kanaler och jag hade den gamla svartvita, sen flyttade vi och jag fick ett mindre sovrum där den inte fick plats. När brorsan och jag flyttade ut så hade vi TV:en i vardagsrummet. Sen hamnade vi i en lägenhet där det redan var draget en extra antennsladd till ena sovrummet, det vart brorsans rum och han skaffade en TV till det rummet. När vi flyttade vidare så fixade jag en extra sladd till hans rum, jag lekte med tanken att dra en sladd till mitt rum men det var en massa dörröppningar på vägen. Har en viss önskan om en TV i sovrummet men brorsan håller sig mest till sin TV så jag har 50 tummaren i vardagsrummet mest för mig själv och kan vräka mig i soffan hur jag vill, dessutom är det ett 5+1 ljudsystem kopplat till vardagsrums TV:n med högtalare i alla hörnen så det är som en privat liten bio, så det är svårt att få upp ambitionen att dra sladd till sovrummet för att installera en TV där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus