fläckar på kläder och på matta
Hej. skulle vilja ha bra tips av någon.
har alltid haft svårt med det dära fläckarna som blir på barnens kläder, får verkligen inte bort dem! Dottern fick en jätte fin vit tunika och hade inte haft på den i 5 minuter innan det va en stor ketchup fläck på magen. Försökte gnugga in tvätt medel på den och hälla i vanisch i tvättmaskinen. Har även på andra fläckar försökt med galltvål, men tycker inte heller DET fungerar.
Det är SÅ tråkigt med alla dessa kläder där det är någon fläck på varenda en.
Sen la vi in heltäckningsmattor på barnens rum för ca 3 år sedan. Verkligen jätte fina och mysiga för barnen att leka på! MEN även mysigt för hunden att kissa på! Har fått satt upp en grind till övervåningen, där de ligger, men nu har vi gula fläckar på våran ljusgrå heltäckningsmatta.
Någon som har en idé om vad vi kan använda där? mattvätt fungerar inte, inte heller vanisch möbel tvätt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Medan barnen är små, kan man inrikta sig på att hålla en annan färgsättning hemma. Heltäckningsmattor är inte praktiskt just då. Satsa på golv som man lätt kan torka av de åren. Plats för mys kan man åstadkomma med lättvättade ryamattor.
Man kan köpa kläder till barnen i färger, mönster och material som tål lite spill och kladd. Man kan tvätta kläder i bomull på högre värme än vad syntet tål. Då går fläckarna lättare att tvätta bort också.
Apropå fläckar på vitt. Man kan ta citron på fläcken och låta det torka ute i stark sol. Kan ju vara värt att pröva och betydligt bättre på alla vis än klorin! Huvva!
tack, det ska jag prova!
skulle ju vara fint väder ända fram till påsk, så jag har ju några dagar på mig ;)
på hundkiss- Bikarbonat. torka upp kisset blötlägg o häll sedan på rikligt med bikarbonat. har du pissoff så kan man även ta lite sånt. Ättika kör många med men det har inte hjälpt oss när vi hade en pinknisse på besök (hundvakt) han gick till samma ställe igen. Jag kan rek att ni tar bort mattorna för hunden lär gå dit igen och heltäckningmatta är inte så himmla nyttigt att ha heller.
jo men heltäckningsmattan är ny, så på det viset är den inte äcklig, ja förutom kisset. men hunden kommer inte upp dit längre. vägen är spärrad med en gring ;)
Men jag ska testa bikarbonat! Tack!
Jag använder YES till de flesta sorts fläckar!
Får jag ställa en fråga ang en fläck som jag har på jobbtröjan. Jag packa upp träolja o visst tusan fick jag en fläck mitt på magen. jag har tvättat den med fläckbortagningsmedel men den är kvar. Tips på ta bort den?
Yes funkar inte då jag tog det på jobbyxorna fick en droppe på byxbenet :-(
Jobbkläder brukar tåla höga temperaturer. Jag brukar tvätta mina i 60, men blev inte av med en envis dieselstank. Chansade på att köra i 75. Diesellukten försvann och kläderna klarade sig utan missfärgningar eller krympningar.
8 bra tips testar med köra det i 60 nästa tvättning
tål den inte det ja då tar jag väl en ny tröjja :)
När det gäller matfläckar på kläder så ska man ta Vanish OxiGel. Man dränker fläcken med detta, låter det ligga i ca ½ timmen (man ser tom hur fläcken "angrips"), sedan tvättar man i 40´C normaltvätt med förtvätt och mycket Vanish Gel i maskinen. Jag har en "kladdexpert" här hemma och det fungerar på allt. Men, det ska vara Vanish Gel och inget annat.
Du kan också prova Vanish Soffa/Matta Spray, men jag vet inte resultatet på kläder. På mattor och möbler är det suveränt.
Edit: Vill bara tillägga att Soffa/Matta luktar skarpt så är man allergiker ska man nog hantera detta utomhus.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#10 Du menar att reklamen är så bra som den säger
Roligt att höra
/Maria
Ja, Bumbleboo. Det fungerar faktiskt. 
Jag har tom fått bort svart spritpenna med det, vilket annars sitter som en tatuering…
Jag har även fått bort kattkiss-doft från en soffa med just Soffa/Matta-medlet. Det var en stooooor pöl i soffan, men jag fick bort doften. Det var en okastrerad hane… 
Se Vanish som den ultimata räddningen. Jag kan iofs inte säga att det fungerar till 100%, men jag har aldrig misslyckats med en fläck.
Så det är bara för er till att fylla städskåpet med Vanish! 
men då borde ju vanish GEL fungera om man har en sån där mattdammsugare, en sån som tvättar mattan.
Vi har kört med en sån, men då använt sån där medel som finns att köpa till den. typ "matt tvätt" men det har inte fungerat.
Har nog även testat vanish soffa/matta. Därav att jag tänkte gelen kanske är ett alternativ.
Vanish Soffa/Matta blir till et skum när du sprayar ut den. Därefter tar du en frottéhandduk och gnuggar/skurar. Jag tror inte att den fungerar i en matt-tvätt, det blir nog skum i hela maskinen och/eller att det förlorar sin verkan ihop med vattnet…
När det gäller gelen i Matt-tvätten… Nja, jag hade inte testat… Om du får Gelen på händerna så ska du snabbt tvätta av det, annars börjar det klia ordentligt. Man blir av med allt "hudfett" och blir torr. Jag hade inte vågat lägga det i den maskinen.
Jag tar alltid en Vanish-mugg i tvätten. Har man en 5-årig pojke i huset, så krävs det nästan…
Har testat Vanish både den du har i maskinen och gel samt någon fläcksprya o jag vart inte nöjd. Därimot kör jag flytande tvättmedel Via o på fläckar så drar jag med rollern som är på doseraren. Låter det verka ett tag o sen tvättar jag. Jag är mer nöjd med flytande tvättmedel på fläckar än med Vanish, men gelen var bäst av deras prudukter.