Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5369 ggr
Zandrama
0

Förstärka Expedit och förankra i vägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har fått planer på att ha en Expedit hylla (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80135298/#/60135299) fastsatt i en vägg på något vis och sedan skulle jag vilja förstärka hyllplanen så att jag i "hålrummen" kan ha ett nanokar i varje med tillhörande tillbehör osv…

Hur bär man sig bäst åt då? Hur kan man på bästa och hållbara sätt få fast en sådan på en vägg utan att den inte klarar för mycket tyngd och ramlar ner?
Vad och hur ska man använda och göra för att förstärka hyllplanen så att de klarar åtminstone 15-20 kg per hyllplan?

Tacksam för svar!

//Belinda aka Zandrama

Siggebus
0

Du menar att den ska hänga på väggen? Inte bara stå på golvet?

Zandrama
0

Ja precis xD Fast fick höra av någon att den iden inte skulle funka :/

//Belinda aka Zandrama

Lill-Kisse
0

Jag skulle aldrig hänga upp vattenkar i en hylla på väggen. Något stabilt direkt stående på golvet är vad jag rekommenderar. Är hyllplanen inte tillräckligt stadiga från början, är det säkrast att leta efter en annan modell. Jämför med TV-bord där max antal kg brukar anges, så ser du vad som krävs.

Halvdansken
0

Kolla med akvariebutiker, de brukar ha hyllor som är gjorda för sånt. Jag skulle heller aldrig hängt det på väggen. Har du kollat vad du har för vägg, förresten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ola007
0

problemet med expedithyllan är väl att den inte är tänkt att hänga på väggan , därmed har den inga extra förstärkninga som man kan hänga den i. Eftersom den inte är tillverkad i gedigen trä så blir det svårt att få den att palla tillräcklig tyngd om du inte förstärker den på nåt sätt.

Har sågat isär vissa ikea möbler och erfarit att många är tillverkade i "veckad papp". vilket inte går att skruva i om man vill ha det någorlunda hållbart

Men vad vet jag, bara mina tankarn Cool