Projekt : Måla om köksbordet.
Jag har ett träfärgat köksbord från Jysk, till detta har jag fyra svarta stolar från IKEA. Men börjar tycka att det är lite trist. Skulle vilja köpa nya möbler, i samma färg. Gärna svart.
Men det slog mig att det vore billigare att testa att måla om bordet. Men finns det någon bra, hållbar färg? Som samtidigt inte kostar massor.
Men oavsett blir det nog billigare att måla om än att köpa helt nytt.
Om du ska måla så rekommenderar jag riktig oljefärg. Det luktar starkt så länge som färgen inte är torr, dvs 4-5 timmar, men ta hellre detta än vattenbaserad oljefärg. Möbler får sig ju alltid en stöt här och där och då kan färgen lätt falla av.
Om det redan är målad yta så slipa först så att du ruggar upp ytan, tvätta också bort allt fett. Sedan kan du alternativt måla först med häftgrund eller börja måla direkt med färgen.
Om det är möbler med ikea-Billy-yta så går det inte att slipa. Läs min tråd "Måla om Billy"
Lycka till, det låter som ett trevligt projekt. 
1# Tack för dina råd.
Jag tänkte inte på det. Måste ju slipa i sådana fall. Och någon sådan har man inte! Men det kanske finns att låna, i och för sig. Man får se sig om och se vad som blir billigast.
Man kan slipa med fint sandpapper och en kloss. Det är nog det bästa när det gäller möbler. Ett gott råd är också att ta loss benen och måla varje del för sig.
Stora ytor kan med fördel målas med en liten roller.
3# Så det kan fungera fint med sandpapper? För sådant har jag hemma, i mängder. Sedan tidigare projekt.
Benen är i stål så måste nästan ta bort dem så man inte spiller färg över dem, eventuellt.
Nu låter det säkert dumt att benen är i stål. Finns bilder på det på Google. Men antar man inte får infoga en bild som inte är ens egen.
Förhoppningsvis kan det nog fungera..
Då förstår jag vad du menar. Det kan bli väldigt snyggt men du bör ta bort benen för att komma åt bättre och inte stänka på dem.
Får vi se en bild när det är färdigt?
Om det bara är bordsskivan så låter det som ett bra projekt! I somras gjorde jag om mammas och pappas gamla furubord: slipade bort allt lack, betsade vitt och la på nytt lack. Innan jag hade lyckats slipa bort all gammal lack från alla vinklar och vrår som var på det bordets ben var jag REJÄLT trött på det ^^ Men nu har jag ett snyggt köksbord… :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
5#
Ja, absolut! Blir väl ett projekt som sätter igång efter jul i tillfällig brist på pengar efter julklappsköp. :) Men tänkte höra mig om angående lite färg. Och nu har man fått lite tips, så tack så mycket.
Får se om det blir att måla om bordet. Eller skaffa sig ett nytt bord som hör till samma serie som stolarna. Kul att pyssla lite så lutar mer åt att måla!
#7 Ja blir det bra är man himla stolt sen!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
6# Missade att du hade skrivit. Antar att vi klickade ut vårt svar samtidigt!
Men förstår det. Låter som ett ganska slitigt projekt. Vill ha lite att pyssla med. Men man vill ju inte ha så mycket att man tröttnar heller. ;)
Finns möjligen inga råd på märken av färg? Ja, vad finns det? Beckers, Alcro och sådant. Jag vet inte riktigt vilket märke som är bäst om vem som har vad? :)
Jag har använt Beckers oljefärg. Den är dryg och varar länge, bara man är noga med att sätta på locket ordentligt.
Penslarna/rollern rengör du i terpentin, lacknafta eller penseltvätt. Häll lite av vätskan i en burk och sätt ner penseln där så att borsten blir uppblött, tryck till penseln lite så att vätskan tränger in. Låt detta stå en stund. Sedan häller du ner diskmedel i röran och rör om och då kan du skölja i vatten.
Penseln ska naturligtvis vara avtorkad så mycket som möjligt på tidningspapper eller hushållspapper.

Bordsskivor som används dagligen har svårt att måla själv så de blir hållbara. Antingen kan du ta det till ett snickeri som har lackeringsavdelning, då de använder starkluktande härdare i färgen, eller du kan också slippa jobba med att lägga ut ditt bord på blocket till försäljning och köper där ett svart. Det finns alltid massor av möbler där.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo