Budgetkalkyl för privatekonomi?
Jag skulle vilja få stenkoll på mina pengar. Exat hur mycket som går till vad och hur många månader jag måste vänta innan jag kan renovera badrummet
Alltså där jag kan fylla i hela årets inkomster och utgifter. Jag tycker det är svårt att lägga undan pengar varje månad till räkningar som bara betalas 1 gång/år.
Kan man hitta detta på nätet,eller finns det kanske någon vänlig själ som har gjort en bra som man kan få kopiera?
//Stina

http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1591
Konsumentverket har en ett material som heter "Koll på pengarna" på sin hemsida.
Olika människor har olika vanor och kostnader kan variera mellan olika kommuner eller företag, så det är nog svårt att kopiera någons budget rätt av.
Gå tillbaka ett år i tiden och kolla vilka räkningar du har betalt under den tiden. Vissa räkningar betalas månadvis, andra kvartalvis och en del en gång per år. Summera ihop räkningarna och dela summan med 12, så får du hur mycket du behöver sätta av varje månad till räkningar. Hos mig brukar en del postorderköp och reparationer hamna på räkningskontot också. De inköpen får följa med i budgeten som en liten reserv.
De kostnader som du behöver ta med är t ex boendekostnad (hyra /månadsavgift), ev lån ränta och amortering, hushållsel, ev vatten, försäkringar, fackförening, A-kassa, TV, internetuppkoppling, telefon, mobilabonnemang, prenumerationer. bil…mm mm
Vill du ha stenkoll på övriga utgifter så är det kassabok, där man för upp alla utgifter man haft, som gäller.
Vill du inte ha stenkoll på utgifter och annat så bestäm en summa och sätt av den till ett speciellt konto, som du inte rör förrän det är dags att renovera badrummet