Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 6435 ggr
Maja
0

Tjutande golvvärme

Jag flyttade in i min lägenhet i början av oktober, innan det har den stått tom ett tag (vet inte exakt hur länge). Det är en etagelägenhet med element på nedervåningen och vattenburet värmegolv på övervåningen. När jag flyttade hit så dröjde det kanske en månad innan jag vaknade av ett högt tjut och märkte att det kom från "golvvärmebasen", alltså där man kan reglera temperatur och sådant. När jag har haft värmeslingor tidigare så har de varit elbaserade, men detta är alltså vattenbaserat. Drog ut elkontakten och det tjutande ljudet slutade. Hyresvärden sade att det berodde på att det hade kommit in luft i rören och att det skulle sluta låta om luften kom ur. Sagt och gjort - luften släpptes ut och mycket riktigt så försvann ljudet. För att kunna släppa ut ljudet måste man tömma ut lite vatten. I torsdags gjordes det ett stambyte i huset och varmvattnet stängdes av i 7 timmar samt likaså elementen. Efter det har golvvärmen blivit helt knasig. Den tjuter som tusan, när jag tömmer vattnet är det brunt (inte klart som det ska vara) och nu har det tjutande ljudet slutat, men istället så hackar det som bara den. Jag tror att det har tömts minst 30 liter vatten från golvet, men vattnet är fortfarande brunt och basen låter och hackar. Vad ska jag göra? Kan jag göra något annat än att sitta här timme efter timme och sakta låta vattnet droppa ut? Har nog lagt ned 7-8 timmar på det här nu och det ser likadant ut… Vattnet droppar inte så fort heller, det tar väl 4-5 minuter för en deciliter att droppa ut. Tacksam för svar!

Halvdansken
0

Vårt vatten i cirkulationen är också lite brunt, det är smuts i rören, jag hade inte bekymrat mig om det.

Men du ska inte släppa ut vattnet! Det gör saken värre. Förmodligen är det inte fyllt upp med vatten i systemet eftersom de hållt på och fixa med det. Säg till din värd att kolla att trycket är ok, vilket jag skulle tro att det inte är.

Vi bor i hus och varje år får man ordna det här. Vi gör såhär.

Kolla att trycket är som det ska (det gör vi på vår värmepanna). Lufta alla elementen, man luftar tills man ser att det kommer vatten - ett par droppar. Gå ut till pannan och fyll upp med vatten igen så att trycket är där det ska (det sjunker när luften försvinner). Gör om hela proceduren igen om det behövs nån vecka senare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mongu
1

Reagerar också på detta att ni släpper ur vattnet det brukar ju va för lite om det har kommit i luft.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fridaybrew
0

Ska inte släppa ut vatten! Stäng bara av värmen och låt en behörig komma och fixa. Vattnet i vattenburna element är oftast svartbrunt.

Stänger man av vattensystem så kan luft komma in i systemet då det inte finns ett internt övertryck i rören längre. Därför märker man själv att kranarna beteer sig knasigt o spruttar lite hur som helst efter de stäng av vattenledningar. Dock försvinner luften relativt snabbt när man spolat bort det i kranarna. Hur golvvärmen funger är bäst att överlåta till de behöriga =)

Tex vi får inte lufta våra egna element i vår hyreslägenhet, detta för att man riskerar att inte dra åt den tillräckligt efteråt och då har man fuktskador som kan kosta 100 000-tals kr att fixa pga droppande element. Så även om man kan själv så är det bäst att låta de som har rätt försäkringar göra det =)

/Fridaybrew

Maria
0

Precis som Fridaybrew skriver.

Är det en hyreslägenhet så ska du inte göra detta själv. Krånglar de så kontakta hyresgästföreningen.

/Maria