vill ha en vit murstock
vi har problem med murstocken på ovanvåningen. den är numera vitmålad, men det syns fläckar igenom. trots fem-sex strykningar med diverse färger som enligt beckers skulle bli bra.
så här såg murstocken ut innan. det har lixom runnit från taket, vad det är vet jag inte

denna bilden är tagen senare än bilden i #1 och här har det kommit fram några konstig fläckar.

denna bilden är tagen idag då jag målat med någon färg som ska täcka över fläckarna/de rinnande spåren. och det verkar ha fungerat på fläckarna ivarjefall (där det blänker var fläckarna innan).

jag vill ju ha en vit fin skorsten utan fläckar eller "rinningar." men hur ska vi göra och vad ska man använda för färg?
Alltså, det finns ju en uppsjö med färger, jag gjorde så att på övervåningen så använde jag mej av en sandfärg, svindyr och täcker inge bättre än nått annat, på bottenvåningen så tog jag helt vanlig tak och väggfärg som va snorbillig och målade typ 3 ggr och sen va det bra…..
Ingen mening att lägga en massa pengar på det där, när man sen eldar som vi gör så blir det ändå att man måste måla om efter något år eller så.

Vi nätade och putsade upp våra. Har hållt kanonbra :)

Jag la på ett ganska tjockt lager spackel, sen gjorde jag "mönster" med fingrarna, därefter målade jag med vanlig matt takfärg, detta gjordes för 15 år sedan och håller ännu. 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Största problemet är att korsten är gjord av cementbruk och inte kalkbruk och då kan det lätt bli missfärgningar. Enklast vore att försöka täcka med nytt kalkbruk och/eller använda slamfärger. Moderna kemiska färger täcker sämre om det är dåligt material under.

Hör efter med målaren om du ska lägga på en primer innan… I mitt hus satt det tapet på muren på övervåningen och limmet lämnade jättefula märken som inte gick att måla över…. Sedan målade jag med vanlig väggfärg..
Det du behöver göra först är att måla med en "stoppfärg". Vindsvåningen jag just har avslutat hade samma problem och där målades det med en speciell stoppfärg som gör att ingenting kan tränga igenom. När man har målat med den kan man måla med vanlig färg.
Mvh
Tom

#10 Jo men är det inte en primer då?? Funkade för mig iaf..
#11, En primer är till för att binda underlaget och utgör en bättre fästgrund för det man ska ha ovanpå. Primern stoppar inte nödvändigtvis den här typen av genomslag (även om den ibland kan göra det).
Mvh
Tom

#12 Ok.. I mitt fall var det det gammla tapetlimmet som spökade… Funkade bra…

den färgen som jag målat med idag och även då häromdan är en primer, så förhoppningsvis så hjälper det. tänkte försöka måla imorgon med en vanlig väggfärg. får se om det hjälper.
#8 har med funderat på om vi ska kalka om skorstenen. men det känns som ett jättejobb.
#10 vad hette det du använde då tom?
Den heter stoppgrund. Fråga i färgaffären så vet de. Det finns olika märken.
Mvh
Tom

tackar tom! ska ha det i åtanke om inte den färgen jag har testat med nu fungerar.
Synd att Beckers inte kunde tala om det här för dig innan. Litar inte ett skit på vad personalen i en färgaffär säger.
Sara

de sa ju vilken färg som skulle fungera (den var dyr dessutom) men den hjälpte inte för fem öre.
har nyss varit uppe och målat med en takfärg och det ser ut att bli riktigt bra faktiskt. ska se hur den ser ut imorgon, kanske behöver ta en gång till.
# 18 Precis det jag menade!
Sara

strök ett lager till igår och nu syns det bara några små små fläckar. så den är helt klart godkänd.
tror det var primern jag fick av bebbe som avgjorde det hela faktiskt.
hoppas det ser likadant ut när det har regnat bara.