Balkonger och uteplatser?
När jag flyttade till lägenhet tyckte jag det var suuuuuperhäftigt att det fanns en balkong. Först senare kom förvirringen. Vad har man egentligen på en balkong?
Som det är nu har vi ett runt bord med två matchande stolar på ena sidan och en solstol på andra sidan.
Grannen har antagligen lite mysigare balkong. Jag vet inte för jag har inte tittat så noga. Hon har superhöga insynsskydd och en markis så nästan hela balkongen är täckt. Men dessa är snyggt matchade och i mysiga färger och ibland när man går hem och tittat upp mot balkongerna ser man att det lyser därifrån så jag antar att hon har någon slags lykta också.
Jag skulle vilja göra någonting mysigt med min balkong men idéerna finns inte riktigt där. Man kan ha blomlådor och lyktor och en parasoll och sedan tog fantasin liksom slut.
Hur gör man den snyggaste balkongen/uteplatsen?
Vad kan man egentligen ha där?
Var hittar man häftiga grejer till balkongen? (blomlådor till exempel? det måste väl finnas något snyggare än de där vita i plast som alla har?)
Hur har ni valt att inreda er balkong eller uteplats? (lägg upp massor med bilder, skryt och visa hur duktiga ni varit!)
Var har ni hittat grejerna ni vill ha? Vad har ni gjort själva? Hur? och så vidare. Jag är supernyfiken! Min balkong känns så tom och tråkig.
Sedan undrar jag vad man har balkongen till. Om man röker är ju balkongen till för att röka på, men om man inte gör det. Sitter man bara där då? Eller vaddå?

Vi är mitt i en flytt just nu så våran balkong är inte direkt iordning gjord och fin. Våran balkong används nästan enbart på sommaren när man kan sitta ute och äta eller bara mysa i solen. Fast vi har ju ett par bekanta som använder vår balkong oavsätt årstid för att röka ;)
Fast vi har inte satsat så mkt på våran balkong än så länge, men det kommer nog till våren. I vår nya lägenhet har vi en ganska så regäl balkong så på den kommer man förhoppningsvis att kunna få plats med lite mer grejer. Så det blir ett litet vårprojekt hos oss också.
Jag vet att ikea hade en massa bra balkonginspiration förra sommaren i sin sommarkatalog (ikea family tror jag) och på hemsidan. Fast jag vet inte om det går att få tag i nu.

jag hittade en mysig balkong via google här om du vill kika för inspiration.

Oj… Den balkongen var jättestor! Vi skulle nog inte få plats med typ "soffor" på vår balkong. :P men fint var det. :) mysigt att kunna använda balkongen liksom… så den inte bara "står där" :P

Om jag hade balkong hade jag nog valt naturmaterial, dvs trägolv (sådana man använder typ i bastu), sen skulle bygga pergola, hängt där några amplar och spotlights, haft en jättekruka med en pelarthuja t.ex, lite vackra stenar runtom, och 2 bekväma fotöljer med ett litet bord och parasoll. Sen skulle jag sitta där när solen kommer dit, lyssna på bra musik eller läsa en bra bok, dricka mitt morgonkaffe eller spela sällskapsspel…. Ja, njuta av det.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Vad hänger man amplarna på? Tvätt-skenan bakom dörren? Kan ju inte direkt hänga den på parasollen…
Vill absolut ha någon form av belysning har jag bestämt mig för. :)

Några praktiska funderingar:
Sol och läge: morgon eller kvällsol, skugga eller gassande södersol?
Blåser det på balkongen? Det är inte så kul att skaffa blomsterhyllor och fina pelargoner bara för att konstatera att växterna blåser ner och går sönder.
Har du lust att lägga tid på att sköta växter?
Har balkongen tak eller är den öppen? En skyddad balkong inbjuder till mer inredningsmöjligheter än en öppen.
Vad vill du göra på balkongen? En del vill absolut odla på sin balkong, andra föredrar att ha en balkong med fina möbler.
Om du väntar några veckor så kommer det att dyka upp tidningar och reklamblad med temat: Inred din balkong. Har du inte tålamod att vänta så ta en sväng runt bibblan och kolla i gamla heminredningstidningar för inspiration.
Vad vill du ha för belysning? Levande ljus i en ljuslykta, elektrisk belysning?

Är det verkligen ingen mer som har en balkong eller altan? :O

har haft! Trägolv som #4 skrev höjer mysfaktorn enormt, eller bara sån där grön låtsas-gräsmatta och klä sidorna runt om med ett tyg. Gör en skön sittplats, eller två. Ett bord som du ställer på golvet eller hänger på räcket så tar det mindre plats.
Pergola, du får bygga upp med träplank eller fyrkantiga stolpar (4,5 x 4,5 cm) så kan du sätta krokar däri och hänga amplar med blommor. De störar som går nerifrån och upp kan du också sätta krokar i, och sätt dom mot väggen så har du lite blommor där också. Och så mot hösten lite värmeljushållare så du får lite mys också där ute.
Ett tyg över balkongen kan du ordna med samma princip som 1700-talsgardinen som beskrivs här, fast den då inte hänger rakt ner utan utåt som ett tak.
Bor du i Stockholmstrakten så kan du gå på mässorna, både i Kista och Älvsjö, där har dom byggt upp många olika förslag på balkonger, jätteinspirerande! http://www.tradgardsmassan.se/ Lycka till!

Kan du inte ta bilder på din balkong så är det nog lättare att komma med förslag på hur du kan göra.
Själv så har vi en stor uteplats. Men den ska glasas in inom kort, så vi har absolut ingenting där nu.
Hej!
Jag har precis gjort i ordning min balkong. Jag har lagt ett grönt konstgräs på den tråkiga och missfärgade betongen (HÄR KÖPTE JAG DEN!) Mina utemöbler är second hand med ett vitt bord, som nu är klätt med en blå-vit duk som min gammelmormor broderat blommor på, och två stolar i trä (funderar på att måla dem vita). En ny blomlåda fick det bli också. Det följde med en med lägenheten, men den var så gammal att man inte kunde nudda den utan att något trillade av. Den nya balkonglådan köpte jag på Överskottsbolaget för 299:- (hittar den inte på hemsidan). En billig skohylla (95:-) i 3 våningar från Överskottsbolaget (hittar ingen bild på den heller) fick ett lager Antikvit lackfärg och fungerar som blombord och förvaring av den hopfärrbara grillen, grillkol och tändvätska. DENNA ger ett av de fyra hörnen lite personlighet och färg.
Eftersom jag älskar att odla egna kryddor, så kommer jag nog inhandla DETTA lilla växthus att driva upp dem i.
Jul-belysningen - en ljusslang med förlängning - är nu permanent på balkongen genom att ligga som en linje längs balkongräcket. Det ger ljus på sommarnätterna och ett behagligt jul-ljus på vintern. Detta kombineras med en vit lykta. En vit skiljevägg separerar min balkong från grannens. Den kommer förmodligen kläs med ett snyggt tyg i en härlig färg och mönster för att öka trivselfaktorn. Mitt balkong-projekt är bara påbörjat, men det blir så himla fint att inspirationen är på topp.
Eftersom min blakong sitter ihop med grannens balkong och endast separeras av en tunn vägg, så ville jag att de skulle hänga ihop lite, därför valde jag en grön matta, vilket var bra, då det gav en enorm mysfaktor och enhetskänsla.
Men mycket växter gör att balkongen känns levande och mysig. Om din balkong inte är inglasad, så vattnas de flesta växterna när det regnar, så de är inte så tidskrävande.

Jag har såntdär grått plastgolv som är typ håligt så att vattnet rinner igenom och så man slipper stå på den äckliga betongen. Nu har jag piffat upp med en balkonglåda och två blomkrukor också. Jag odlade dill och gräslök i balkonglådan men ville ha lite blommor också så jag tänkte ta någonting som garanterat inte var giftigt så jag slängde i lite solrosfrön också. Rekommenderas INTE. Solrosor är inte riktigt avsedda för balkonglåda. Den blev JÄTTEHÖG och blommade aldrig (har inte ens fått en knopp ännu). Dessutom fick de jättemycket rötter och hade dödat både dillen och gräslöken om jag inte hade planterat om dem så fort som jag gjorde.
Vitlök hade jag förresten i balkonglådan också. Köpte en i februari och glömde kvar den i kylen tills i juni. Sambon sade "den där kan aldrig växa i balkonglådan" jag sade "om den kunde växa och gro i kylskåpet är nog balkonglådan inga problem" men den verkar ha dött faktiskt så han hade väl rätt… eller så har han ryckt upp dem i smyg för att få ha rätt… haha…
Har skaffat parasoll eftersom jag bor överst. Vill inte ha markis för jag älskar att sitta och titta på stjärnorna om kvällen och då är det bara bökigt att veva upp och veva ned. Har även fyra stolar och ett bord och har skaffat en termometer och en askkopp. Kom inte på mer att placera där ute. Men tack för tipset om julbelysning! Skall lätt skaffa en ljusslinga! :)
Skulle också behöva tips för att inreda våran balkong. Vi har en rätt stor inglasad balkong till våran lägenhet.. Tyvärr har jag inte den bästa fantasin..
Jag har inglasad balkong i anslutning till rummet jag hyr. Har min TV på balkongen och på vintern sitter jag där ute med massor av filtar och värmeljus. Har inte direkt inrett eller nåt. Balkongen är mitt vardagsrum
Jennie
Har ni något förslag för en öppen balkong? Vi har den klassiska balkongen med grannens balkonggolv som tak. Under hela vinten har det snöat in, och på sommaren så regnar det in lite grann. Har ni något tips hur man kan få det mysigt?
#16, riktigt snyggt :) Är avis på att du har inglasad balkong
Jag är inte odelat förtjust i inglasat själv,gjorde det för katternas skull (har även att metallmyggnät för varma dagar).Fördelen är att det blir tystare när det är stängt och förstås att det inte regnar in.
#18 Mattan var jättesnygg
/Maria

#18 så fina amplar, mattan är jättetjusig, inte tala om rottingmöblerna. Ursnyggt alltihop.
Röker vattenpipa med kompisarna på min balkong (nån gång i månaden) oavsett årstid, eller sitter ute och pratar. Jättemysigt på vintern när man är täckt i filtar, dricken lite varm choklad och har en golvljustake med ljus i :P
Min är inte jätte-inredd.. har lite mattor och ska plantera lite blommor tänkte jag, där finns ett bord och ett par solar och så ska jag koppla in lampan nån gång.. Har hängt upp en liten gardin med.
Men katterna älskar balkongen :) Enda sättet för dem att få lite riktigt frisk luft (har blivit av med mina förra två katter här så dessa släpper jag inte ut ensamma)
Mest bilder på kattnätet och ingen jättemysig balkong, men så ser den ut nu iaf :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#23 Jag skulle nog sätta upp några fällbord längst hela balkongräcket som man kan fälla ner så att de inte är i vägen när katterna är inne, men kan fyllas med mysiga kuddar , så kissarna kan ligga bekvämt och sträcka sig i solen med utsikt, jag tror de skulle gilla det. Det ser ut på fotona att de bara stirrar runt, fast balkongen kunde bli deras riktiga hem, med klösträd, "sängar", vattenskål mm.
#24 Nu var ju detta första gången som katterna ens fick komma ut där och nätet hade bara suttit någon kvart färdigt :) Så det är väl inte konstigt om de ''stirrar runt''…
där är väldigt smalt, så ett fällbord hade gjort det nära nog omöjligt att sätta sig om man inte fällde ner det varenda gång man skulle dit.. men jag har flyttat fram bordet till balkongräcket och så finns där ju den lilla hyllan i blått som Bau gilar. Bassi går inte ut så mycket, men så har hon aldrig tyckt om att vara ute (har bl.a. varit gårdskatt men vägrat att gå ut, lite därför jag vågade köpa hene och konvertera till innekatt).
Men ite mer kanske kommer ut så småningom eftter hand.

Det var ingen kritik, bara en tanke, hur jag skulle ha det: skämma bort katterna 
#26 Jag förstod väl det egentligen :) Hade själv vlat haft mer att sitta på för dem, men det blir väldigt mycket ivägen.. fast Bau verkar trivas ändå; upp i nätet, ner på bordet, sitta en stund i hängmattan, ner på golvet, in i lägenheten, runt i köket, upp i soffan ut på balkongen, yupp i nätet osv :P Undra hur länge blomorna får leva när jag köper mågra..
Ja det här är ju det eviga projektet! Jag har samma problem.. bor i lägenhet och önskar min balkong vore inglasad, för regnet förstör allt man vill göra.. Man kan inte ha vilka möbler man vill, blomlådorna översvämmas osv..
Men jag skulle definitivt råda dig att lägga en klassisk trätrall! Det gjorde jag och det blev en jäkla skillnad kan jag säga..mycket mysigare. Sen satte jag upp en sån där hissgardin av bambu längs väggen som skiljer min balkong från grannens, och en spaljé på den andra väggen som växterna kan få klättra i på sommaren. Och så instämmer jag med de andra om att lyktor och blommor gör en hel del för mysfaktorn.
Pricken över i för mig skulle vara en snyggt och smart insynsskydd som man lätt kan ta bort när man vill ha in solen.. Hur har din granne betett sig som du skrev om?? Där blev jag nyfiken! 
Hoppas du får till det med allt du vill fixa!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags att fixa och trixa med balkongen. En av våra tjänster är tillvekning av ett vackert trägolv till din balkong, vi inkluderar installation.
Till skillnad från standardlösningar som finns på marknaden är vår produkt anpassad till de exakta mätningarna av din balkong, den är även starkare och mer hållbart men också snyggare.
Vi köpte en liten bänk för att ha lite växter på, ett mindre bort+ två stolar, sen hade vi fina balkonglådor som jag piffa till med växter. Tänk på att man inte får borra i väggen om inte hyresvärden gett det godkänt. Våran fick komma o borra o plugga vi satte då up lute hyllor o vips upp med lite grönt :)
Med risk för att verka tråkig, men… 
Om jag hade en balkong, så skulle jag vintertid användaden som skafferi; lämpliga matvaror i lämplig temperatur, så klart!
På balkongen skulle jag även vädra mina kläder oftare än att tvätta dem. Sparar kronor och miljön!
Odla är en självklarhet. Potatis i hink till midsommar? Solrosorna får stå kvar och locka till sig hungriga småfåglar till vintern.
Lampmässigt ville jag använda solcellslampor.
Att sova på balkongen en het sommarnatt är underbart. På med lite myggnät bara!
Min balkong
32 jätte fin :)

Jag har en fem kantig balkong som jag avskyr då den är omöjlig att inreda men det står en stol och ett persikoträd där samt en gammal datorstol till katterna och en klösmöbel.
Inglasat.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Så snyggt du har gjort.
Jag gillar den gröna avdelaren på väggen som går i samma ton som kuddarna och mattan.
/Maria

Vill man så kan man odla ganska mycket på sin balkong, det ger ju också lite mysfaktor med växter. Tex kan man odla potatis i stora krukor, morötter i balkonglådor. Man kan sätta upp balkonglådor/krukor på väggen om det går att fästa alt ha någon större växt. Man kan plantera klematis eller annan klätterväxt på själva balkongräcket och vill man ha det högre kan man sätta upp skärmar av trä ovanpå räcket så det blir högre. Man ska bara komma ihåg att ha stor kruka och isolera krukan ordentligt på vintern så rötterna inte fryser ihjäl.
Skynda långsamt så går det fortare.