Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 5296 ggr
Ketang
0

Bluff mejl ang Visa kort?

Den senaste veckan har jag fått 7 mejl som lyder så här:

Du har gett ett felaktigt lösenord för Verified by Visa tre gånger och måste därför aktivera en ny. För att göra detta, kontrollera dina uppgifter nedan. Så snart ditt nya lösenord är aktiverad kan du identifiera dig och betala med kortet i Verified by Visa-anslutna butiker.
Verified by Visa / Mastercard SecureCode lösenord behöver ändras på grund av många misslyckade inloggningar

Efter den texten finns en knapp för att byta lösenord. Jag har inte tryckt på den så jag vet inte vad som händer. Men mejlet är helt tomt på kontakt uppgifter osv.

Det känns VÄLDIGT skumt det här. Ska ringa banken på måndag och fråga dom. Men är det någon av er som fått sånt här? Vad jag vet har jag inget lösen alls på Visa, jag har bara ett vanligt visa kort. Och jag har inte varit inne på nån sida och skrivit i nåt lösen flera gånger heller vad jag vet….

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Deleta mailet och ring banken. Ändra för guds skull inte nån kod via det mailet, det är förmodligen et sk "phishing mail"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ketang
0

Ja jag misstänker nåt sånt också. Ska kolla med banken i morgon. Nån annan som fått massa liknande mejl?

Tom
0

Banker frågar ALDRIG efter personliga uppgifter eller koder via mejl!

Tom

mariatingsund
0

Jag får likadana mail, har spärrat avsändaren, så nu åker alltihop i papperskorgen. Självklart vet man ju att det är försök till bedrägeri, men kan inte nå avsändaren och få honom bakom lås o bom tyvärr.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Gunlog
0

När man får sådant så ska det polisanmälas direkt.

Som Tom skriver: banken tar ALDRIG kontakt med sina kunder via mail.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Karmatarerskanise
0

Jag hade inte kastat det innan jag anmält det, ifall polisen vill de det.

Ketang
0

Jag har spärrat avsändaren för att inte få några fler. Men jag kan ju plocka bort den spärren för jag är ganska säker på att jag får fler…

mariatingsund
0

Jag får jämt fler jag med, problemet är att polisen har fullt upp med sådana anmälningar och att de inte kan spåra avsändaren för det mesta. det kan ju stå vilken adress de vill att man ska se, på mina står account(at)visa.se

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Monarchy
0

Sunt förnyft, klicka aldrig på länkar i mail från folk du inte känner, eller som du känner (om du inte väntar på ett mail) För folk får virus som skickar mail automatisk för att sprida vidare virus.

Detta kan vara virus eller ett försök att ta dina uppgifter och göra dig pank..

Det säger sig själv. banken frågar aldrig om kännsliga uppgifter

[WX5]
0

Jag har fått två såna mejl från två olika adresser via account[a]visa.se.

Linnea
0

Meddela visa om saken, de vill säkert klara upp detta.. Är nog lättare för stora företag att påverka än för enskild medborgare.

Skynda långsamt så går det fortare.