Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 5546 ggr
Pelle
0

Mikrolit på putsade väggar...

Hej på er,

Renoverade min lägenhet för 4 år sen drygt, och gjorde ett mkt grundligt arbete med väggarna. Bredspackling enl konstens alla regler, men iom att det är ett gammalt hus så dyker det ju upp sprickor med tiden, och jag funderar därför på att sätta upp slät fiberväv/armeringsväv och måla om snart.

Är det nån som har jobbat med fiberväv, och har några tips på hur man går tillväga samt vilka märken på väv som kan rekommenderas. Det skiljer rätt mkt i pris nämligen.

Speciellt viktigt blir detta runt dörrarna då vi tagit bort alla dörrfoder för att få en slät vägg hela vägen fram till dörrspringan. där rör det sig mkt, och spricker som bara den av naturliga skäl. Funderar på att trycka in latexfog mellan dörrkarm och vägg för att få en flexibel fog och sen sätta mikrolit över, funkar det tror ni, eller kommer det bara att fortsätta spricka?

Tom
0

Jag har satt en del fiberväv men aldrig under de förutsättningar som du beskriver. När det gäller olika märken tror jag inte att det spelar så stor roll.

Tom

Pelle
0

hur har du gjort? alltid lär man sig något .

I det här fallet så blir det ju på en redan målad yta istället för direkt på gips som ju annars är vanligt.

greglind
0

Rör det på sig så hjälper det inte med fiberväv. Enda resultat du kommer att få är att tapeten veckar sig.

Rörlig fog och en färg som tillåter viss rörelse är mitt tips.

Färgen på bilar hänger ju med bra trots rörelser så hör med din färghandlare om det finns något lämpligt för väggarna också.