Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2110 ggr
Emelie-E
0

Gäller inte kontraktet?

Vet inte alls om detta jag nu ska skriva passar in här, annars får ni gärna hänvisa mig till något bättre ställe.

Just nu ligger jag och min man i bråk med vår hyresvärd. De påstår att vi inte har betalat in hyran för juni och lite andra grejer.

Nu så vill de slänga ut oss. De ringde mig nyss och sa att de kommer och hjälper mig att packa och kör mig härifrån. Har de ens rätt till det? Gäller inte kontraktet? På det står det uppsägningstid 3 månader.

Har de ens rätt att gå in i huset så länge vi har kontrakt på att vi hyr det? För det tänker dem göra och de vill bara "ha sitt hus" och att chansen är borta för oss.

Just nu är jag ensam hemma med vår son, och jag är seriöst livrädd att dem bara kommer komma hit och ställa till med något..

lokiloki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag förutsätter at ni har bevis för att ni verkligen betalat hyran? Det här låter ju som rena maffiametoderna i så fall. Är det kanske en villa/ett radhus ni hyr från en privatperson? Föreslår att ni, om de skulle försöka göra verklighet av hotet om vräkning, ringer polisen och säger till dem att ni håller på att utsättas för hemfridsbrott. Självklart gäller ett skrivet kontrakts uppsägningstid, förutsatt att hyresgästen hållit sin del av avtalet (betalat hyra/inte orsakat störningar etc.)

Emelie-E
0

Dem ska få kvitto på betalningen ikväll.

Och ja, det är en villa från privatperson vi hyr av. Allt har funkat bra hittills men igår fick dem mitt nummer när de var här och tog vattenprover (något vi har bett dem om att göra enda sen i februari!), och efter det så började alltihop..

Förut när jag pratade med henne så sa de bara att de kommer hit, hjälper mig att packa och kör iväg mig till min pappa… För de ville ha huset och göra i ordning det för att kunna hyra ut till någon annan.
Och då sa jag att så kan dem inte göra, men det kunde dem visst det.. Det är deras hus och dem vill ha det..

lokiloki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här kan du läsa om dina rättigheter gällande hyrestid/ uppsägninstid från hyresgästen/hyresvärden:

http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra_ny/Hyrestid-och-uppsagningstid/

och här finns svaret på om hyresvärden får gå in i din bostad utan lov:

se "Får min hyresvärd gå in i min lägenhet?" 

http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra_ny/Tilltrade-och-avflyttning/

såna där pajasar till hyresvärdar ska man hålla kort genom att slå lagboken i huvudet på dem, en annan sak är ju om villan, med en sån hyresvärd , är lämplig för en barnfamilj… Obestämd

Emelie-E
0

Tack!

Vi vill självklart inte vara kvar här längre. Det är inte tryggt här för fem öre.
De har inte fixat någonting som dem har sagt att de ska fixa. Som vattnet vi sa till dem om i februari. Igår var dem här och tog prover…
Köket och badrummet skulle renoveras pga en gammal vattenskada, det har inte blivit gjort. Och det skulle vara klart innan påsk.

Vi vill härifrån så fort som möjligt, men vi har ingenstans att ta vägen och ingen, varken min eller hans familj vill ställa upp och låta oss bo där ett tag.
Det har blivit en jättejobbig situation. Och ingen tänker på att barn är inblandade :/