Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3876 ggr
mariatingsund
2

varför är nya svenska hus fula?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni får gärna kommentera denna bild

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

Mycket beror på stelbenta politiker som inte godkänner bygglov för lite roligare hus.

Tom

mariatingsund
0

Detta är ett Myresjöhus mittemot oss. Kan ni tänka att jag var besviken när det blev rest.

Solveig
0

Om det inte var för de stora fönstren skulle jag tro att det var en verkstad eller ett förråd.:(

Asagard
0

Urk. Ja, man kan ju undra. Men, det är väl lite som med bilar - tycker de blir bara fulare och fulare. Tänk bilarna som fanns förr - så underbara!!

Pomperipossa
0

Nä fy sjutton vad hemskt!!! Visserligen är det bra med reglerna att man inte får slå upp vad som helst på tomten….men man kan börja fundera vad politikerna har för smak när de tillåter nåt sånt!!

abbis
0

eller den som bygger..lite har man väl själv att säga till om när det gäller val av hus..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anna77
0

Tyckte inte det var fult. Lite vanlig bara.

mariatingsund
0

http://www.voldstedlund.se/JanArkiHist.html

Jämfört med vad. Om valet stod mellan huset oven och huset nedan, då skulle mitt val definitivt bli huset nedan. Länken leder er till  VACKRA HUS!!!

Oskar
0

Förutom byggregler så spelar nog ekonomi, intresse och smak stor roll. Har man inte pengar och intresse/smak så blir det ju lätt fult… Eller så tycker inte ägaren att det är fult. Smaken är ju olika. :)

mariatingsund
0

Jag måste också tro att ägaren tyckte var viktigare med ett fungerande planritning än synen för grannarna. För vi fick se huset invändigt, och där är ju helt OK. Även om jag inte skulle ha valt vädersträck som de gjorde. De har jättelika fönster, takhöjd upp till pannorna och även loft fönster från söder, och de klagar redan att det är för varmt inne.

Tom
0

#10, Inte några konstnärer med andra ord (eftersom de skulle valt stora fönster åt norr på grund av att det bästa målningsljuset kommer från norr).

Tom

mariatingsund
0

Skrattande

AlbaStiffler
0

#8> Smaken är som baken. Nu säger jag inte att det moderna huset i #0 är snyggt, men som sagt, kommunen och ekonomin spelar ju en hel del roll. + att folk inte har roligare smak än så. Dessutom ser det ut som om detta hus bara är grundmålat, så det kanske blir lite snyggare när det målas.

Har själv precis lyckats få flytta in i vårt hus, vår strid med kommunen om bygglovet tog snällt räknat 6 månader (om man inte räknar in förhandsbeskedet). Kommunen lade sig i och bestämde att vi skulle ha träpanel som ska målas i slamfärg. Vi hade "tur" och fick iaf igenom att vi skulle få måla i grå slamfärg (inte faluröd som är såååååå tråkigt). De lade sig i fönstersättningen extremt mycket på framsidan av huset, som syns från vägen. De bestämde att vi MÅSTE ha lertegel på taket, vilket kostade oss 40 000 extra mot ett betongtegel som ser likadant ut. De bestämde även var på tomten vi fick placera huset, och tvingade oss därför att lägga huset mycket närmre vägen än vad vi själva önskat på vår gigantiska tomt. ja, det var bara några småsaker som de gnällde på, och då gjorde vi verkligen allt för att blidka dem med en snäll framsida till vårt moderna hus. *urk* Baksidan blev iaf mycket roligare!

Bilderna på jugendhuset vet jag inte om jag direkt gillar. Såna hus är fina på vissa ställen, liksom moderna har sin charm på rätt ställe. Som sagt, smaken är som baken, och jag valde fräscht, nytt och modernt! :-)

mariatingsund
0

Du har så rätt så. Jugend huset hade också varit finare om det var nyputsat t.ex, och proportionerna är SÅ tidstypiskt jugend så det gör nästan ont, egentligen tog jag fram det som exempel på att t o m det huset skulle jag föredra, men inte så att jag tycker det var vackrast av alla hus jag någonsin sett. Jag är lite traditionell,  gillar t.ex. förstukvist på hus , inte tala om symmetri eller åtminstone något som återkommer på en fasad. Det kan ju vara en sorts spröjs på lika sorters fönster, eller också åtminstone 2 fönstermed SAMMA storlek. Jag gillar också vinklar och vrår på ett fristående hus, då har man möjlighet att sitta lite varsomhelst utomhus med solens gång. När vi byggde t.ex. altanen, la jag näsan i blöt och föreslog att göra det enligt bild, istället för en rak vägg. Och jag har turen att ha en otroligt snäll man som tar på sig extrajobbet.

AlbaStiffler
0

alla udda idéer är roliga idéer. Själv är jag allergisk mot nybyggda hus som byggs i gammal stil, så att det är omöjligt att se om det är 10 år, 20 år eller 100 år gammalt. Av någon obegriplig anledning verkar folk vilja bygga nya gamla hus. Själv tycker jag att det roliga med nya hus är att man just KAN bygga dem lite mer annorlunda än de "tråkiga svensson-husen". För det betyder det inte att man måste bygga superspejsat så att det skriker nybyggt och 2000-tal, men man har ju iaf möjligheten att göra något tidstypiskt.

Jag tycker det är jättekul att gissa tidsåldrar på hus jag passerar, och tycker att det ska synas på huset vilken tid det kommer från. Visst, alla 70-talshus kanske inte är sååååå roliga med sina murriga lösningar, men även de har ju sin charm, just för att de verkligen har en stil. Nu verkar många stäva efter att bygga funkis-inspirerade hus samt 50-60 talslikande hus blandat med 2000-tal.

Däremot står vi inför en förändring som kommer börja synas rätt snart. kommunerna kommer kräva att nybyggda hus är extremt energisnåla (vilket de även varit fram tills nu iom alla bra fönster som finns). Detta befarar husbyggarna kommer leda till att man inte KAN ha stora panoramafönster (som nu är modernt och som vi har i vårt hus), för de är påtok för energislösande, även om man har bästa möjliga fönster. Med de extremt dyra fönstrena kanske du kan komma runt problemet, men då kommer det bli en stor klassfråga om vem som har RÅD att ha fönster.

Så inom några år kommer husen att återgå till stilen på 70-talet kanske, med små och få fönster, vilket ju är jättetråkigt.

Det finns sätt att runtgå detta. Nämligen sätta panoramafönstrena i ett uterum (som inte är åretomisolerat tror jag det säger). Då spelar inte energibesparingen någon roll… hmmm. Jag misstänker att det kommer fipplas mycket med dessa "uterum" och att ett och ett annat finrum kommer klassas som "uterum". hehehe…

Gillar inte riktigt när storebror (staten) går in i våra finrum och bestämmer hur vi ska bo! *grrr*

Tom
0

Alba, Tack för dina tankar och intressant information!

Tom

mariatingsund
0

Ja, det är verkligen spännande att läsa. Jag lägger in en bild, tro mig eller inte, Corbusie är en av mina favoriter. Och dessa byggnader är inte heller dagsfärska, så jag tror att - förutom bestämmelser - är människornas smak är avgörande vad som byggs, var och hur.

Vi får hoppas att man hittar på 4-glasfönster eller något för att kunna ha panoramautsikt i våra hem i fortsättningen också.

AlbaStiffler
0

#17> Snygg bild, det huset vill jag ha!

Fönstrena finns nog, men de är svindyra. Kan handla om flera 100 000kr mer/villa med såna fönster. Vill inte ens tänka på vad alla våra fönster kostade på vår villa och de var ändå hög klass.

mariatingsund
0

Ett tips, gå till din lokala glasmästeri, och beställ sådana fönsterrutor av dem, En snickare kan göra ramen. Min man är ingen snickare, men vi gjorde så med de flesta av våra fönster. I mitt lilla kontor finns  t.ex. 6 fönster (som en veranda), därav ett är öppningsbart och köpt färdigt, resten snickares ihop av treglasfönster gjort i glasmästeriet och ramarna gjorda hemma. Och visst är det snyggt, ingen kan göra skillnad att de inte är färdigköpna.