Få det personligt
Hej!
Jag behöver tips på hur jag kan göra mitt hem personligt. Tycker inte om att ha en massa småbilder från fester/student/bal el liknande stående, men vill ändå ha något som gör att man får en känsla av vem jag är när man går runt och tittar i lägenheten.
Det jag har kommit på hittills är att jag i köket ska ha broderade ordspråk som betyder mycket för mig på väggen. Det passar bra in i den modernt lantliga stilen jag går för i köket.
I sovrummet vill jag gärna ha en fin bild på mig och min andra hälft. Har bara inte hittat min andra hälft än så undertiden kanske det blir nån bild på min katt och min häst, eller nått… Har ni andra förslag?
Vardagsrummet är det stora problemet. Det som berättar om vem jag är där är väl provdockan som ska stå klädd i senaste alstret, om det nu inte finns ett projekt på gång.
Men i övrigt? Har tre LACK-golvhyllor (två stående, en som tv-bänk) som jag vill fylla, och dessutom en stor tom vägg bakom soffan som jag gärna vill ha något stort på. Bara bomba mig med tips!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En idé till en bild som man kan kalla "bilden med mig och min framtida andra hälvt".
Du och en kompis lägger er i sängen så att bara huvudena syns. Kanske näsa mot näsa eller vad du tycker.
Sedan tar en annan kompis en bild på er lite ovanifrån. (Kärleksparets huvuden på kudden, typ.)
Bilden redigeras så att kompisena ansikte suddas ut till ett vitt område. Sedan kan du ta bilder på kommande "aspiranter" då de ligger under täcket med ansiktet åt samma håll som din kompis på bilden.
Skriv sedan ut bild på aspirantens ansikte och placera på det utsuddade vita ansiktet.
När du hittat rätt aspirant kan ni ju göra en "äkta" bild. 
Till exempel…

Inte är det bilder som gör ett hem personligt. Det är vad man omger sig med. Framhäv de färger du tycker bäst om i textilierna. Köp någon affisch, spegel eller klipp ihop ett kollage själv att hänga ovanför soffan.
Ställ fram saker du tycker om. Provdockan är ett utmärkt exempel på det. Gillar du böcker, fyller du bokhyllan med böcker. Tycker du om blommor, så har du mycket blommor på lämpliga ställen. Samlar du på t ex stenar, så ska du visa det.
Håller med om att just bilder gör inte ett hem personligt utan det är allt annat.
Det är dessutom väldigt svårt att ge tips om detta då det just ska vara personligt
Inred hemmet med det man tycker om är väl det viktigaste och strunta i att följa trender. DÅ blir det personligt
/Maria
Jag tycker inte att vissa färger eller en viss stil på möblerna gör ett hem personligt… det säger ingenting om vem jag är som person…
Provdockan däremot visar att jag syr och är kreativ. Ordspråken visar vad som betyder mycket för mig.
Det svårast tycker jag är hur jag ska få in mitt intresse för hästar på ett snyggt sätt. Det är trots allt det jag brinner för! Jag vill att man ska kunna märka när man kommer hem till mig att här bor någon som gillar hästar!
Vad har ni för saker i era hem som gör att man får ett intryck av vem ni är?
Mvh Emelie & Jack
#4 -Håller med dig om det där med möblerna.
Eftersom jag gillar att fota, kan mina bilder visa en del av min kreativitet. Kreativitet är i sin tur en del av min personlighet som även yttrar sig inom andra områden. Därför har jag sparsamt med fotografier uppsatta.
Andra exempel på bilder (förutom fotografier) är t.ex målningar, planscher. Även Skulpturer (3D-bild).
Eventuellt behöver man inte tänka så mycket på hur man ska göra för att ge andra en bild
av hurdan man är som person. Man kanske redan har det på det sättet som är mest "berättande"?
Ibland kan man vilja visa hur man skulle vilja vara. Fast det är ju också en del av ens personlighet.
Själv gillar jag gamla verktyg. Häng upp någon "gammal/antik" hästpryl på väggen typ sadel, träns eller vad det nu finns. Gillar du western kanske en cowboyhatt kan passa och kanske fixa saloondörrar till köket. 
Jag håller med dem som säger att om man omger sig med saker, möbler och färger som man gillar så får man ett personligt hem. Jag tycker absolut att färger säger mycket om vem man är som person. Det är därför jag har svårt för de vita hemmen, de känns för mig opersonliga och kalla. Säger mig inte någonting om den som bor där mer än att den följer trender.
Vi har i princip inte ett foto på människor hemma hos oss. Vi har några foton som jag tagit och förstorat upp. Av sådant vi gillar. I övrigt är det färger, eftersom jag älskar varma, starka färger. Klara färger på väggar och mattor. En blandning av gamla och nya möbler införskaffade för att vi gillat dem eller för att de betyder något och inte för att tvunget passa ihop med allting annat. Precis som de tavlor som finns här. Varje tavla är köpt för att den är fin, inte för att den ska passa med tavlan bredvid.
Vackra foton eller tavlor på hästar visar ju att man är intresserad av hästar. Ett par ridstövlar i hallen kanske.
Jag tror att ett personligt hem blir det genom att man helt enkelt lever i det och fyller det med sig själv på olika sätt och vis.
Så vad säger turkost och grått i vardagsrummet, svart-rött-vitt i sovrummet och grönt och naturvitt i köket om mig som person?
Jag gillade #5 förslag, men det får nog bli på uteplatsen. Jag är intresserad av körning så ett gammalt trähjul skulle vara snyggt någonstans. Kanske hängande med blommor i eller bara stående längs väggen…
Mvh Emelie & Jack
Jag gillar Astas sista mening. Det säger det mesta tycker jag.
/Maria
#7 att du inte är rädd för färger, att du troligen har en liten kreativ ådra eftersom du funderat ut vissa färgkombinationer. Det säger färger. Är det andra färger än de som är inne just nu säger det också att du vågar gå din egen väg. Är det FÖR bra färgkoordinerat säger det att du inte vågar ta i, att du är lite rädd för vad andra ska tycka alternativt att du inte har så många idéer själv utan följer en trend eller följer någon speciell inredare som du gillar.
Jag har inte några konstigheter i mitt hem, inga utstuderade funderingar på att visa vem jag är, men jag får väldigt ofta höra att vi har ett väldigt personligt och varmt hem. Då har jag inte hängt upp en enda pensel för att visa att jag målar. Men jag har målat möbler, tavlor och väggar. Jag har inte några trådrullar eller nålar på hyllorna för att visa att jag kan sy. Men jag har gardiner som inte finns att köpa någonstans. Jag har inte lagt fram verktyg för att visa att jag kan snickra, men jag har gjort egna fönsterbrädor, egna hatthyllor och egna möbler mm. Etc. Jag bryr mig aldrig om vilka trender som finns eller vad människor ska tänka om mitt hem. Jag bygger mitt hem för mig och min man. På så vis blir det personligt.
Genom att fylla mitt hus med roliga idéer och färger visar jag att jag är kreativ. Inte genom att visa upp mina verktyg.
Du verkar mer vara ute efter ett designat, lite utstuderat, hem än efter personligt tror jag. Där är jag inte till den minsta nytta.
#8 Tack 
Jag funderar på vad det är som gör mitt/vårt hem personligt…
Jag tror det handlar om att jag vågar hänga upp saker som jag gillar utan att tänka på vad andra ska tycka.
Jag har t.ex en "ful" papegoja i uterummet i naturlig storlek som jag döpt till Jack sparrow och jag bara älskar den.
Vi har inga gardiner alls på grund av att vi har två katter men i köket som går ihop med vardagsrummet har vi Hoya som klättrar och ramar in fönstren.
/Maria
#10 - är inte heller förtjust i gardiner, men har därför istället sytt 1700-tals rullgardiner eftersom vi bor så att man vill kunna dra för ibland.
#11 Har du någon bild? Det låter spännande…
/Maria
Jag har faktiskt skrivit en artikel om det här en gång
Jag har ju faktist skrivit i den tråden. Inget minne alls
I vilket fall som helt så gillar jag dina gardiner. Inte alls som jag trodde när du skrev "1700-tals gardiner" Då tänkte ja på något väldigt svulstigt med tunga tofsar
/Maria
Egna saker har jag definitivt. Har t ex en pall till en blomma som jag gjort själv och nydligen också målat om. Har 3st IKEA lack vägghyllor som jag målat om för att få dom i den färg jag önskar. Syr egna gardiner mm mm. Så att jag är kreativ går inte att missa.
Men jag är sååå mycket mer!!
Jag jobbar som ingenjör så att studera och tänka noga inför varje beslut är en stor del av mig, det innebär inte att det inte blir personligt.
Det är snart 4 månader sen jag flyttade in, men packar fortfarande upp lådor just för att jag vill hitta rätt möbler och annat, inte bara köpa för att jag behöver det.
Önskar jag hade en kamera så jag kunde visa hur det ser ut. Som det ser ut nu så kan man inte säga mer än att det är en kreativ människa som gillar växter som bor där…
Mvh Emelie & Jack
Varför ska det säga mera? Jag tycker du analyserar för mycket - vilket i och för sig brukar ligga ingenjörer i fatet.
Ett personligt hem växer fram, det går inte att forcera.
Är man tex intresserad av hästar brukar det förr eller senare åka upp någon bild eller någon tavla med hästar på. Inte för att man vill visa upp sitt hästintresse utan helt enkelt därför att man ÄR hästintresserad och har hittat en fin bild. Men man kanske inte har bilden där från början.
Det brukar finnas böcker i bokhyllan som visar vad man gillar (nu börjar väl i och för sig böcker snart vara omodernt, men i alla fall) och de finns där för att man vill ha de böckerna, inte för att visa någon att jag är intresserad av de och de sakerna.
Är man intresserad av aforismer så kan det hamna någon på väggen, men då hamnar den där för att man är nedrigt förtjust i den aforismen eller det citatet, inte för att man vill visa andra att man gillar aforismer, etc.
Ett hem som visar dina intressen på det vis som du verkar att det ska göra behöver inte vara ett personligt hem, det låter för mig mer som någon slags utställning. När du emellertid beskriver ditt hem så låter det som att du ändå visar upp din personlighet. Det är känslan i hemmet som gör det personligt, och känslan skapar du genom att göra ett hem som du trivs i, inte hem att visa upp.
Jag tror du missuppfattar mig helt.
Det är just den där "hästbilden" som jag letar efter… Behöver inte alls vara en bild på en häst, men något, jag vet bara inte vad!
Skrev här för att hoppas på lite inspiration, och än så länge är det bara dolfen (#5) som skapat några idéer i mitt huvud…
Mvh Emelie & Jack
Nej jag tror inte jag gör det. Jag tror att du missuppfattar mig. För man letar inte efter en "hästbild", den dyker bara upp en dag. Du vill konstruera något som visar att du är intresserad av hästar. Det kallar jag varken kreativt eller speciellt personligt.
Men du och jag har helt olika tankar om inredning och mina tankar ger inte dig någon inspiration så jag ska sluta försöka hjälpa till eftersom du inte förstår vad jag säger och det jag säger mest gör dig irriterad.
Jag tror helt enkelt vi tänker på olika nivåer, du tänker på helheten… jag tänker mer på detaljnivå….
Mvh Emelie & Jack
Tror jag inte heller eftersom det går inte att få det ena utan att ha det andra. Jag tror helt enkelt vi har olika inställningar och det är OK eftersom smaken är som baken.
Kan bli en häftig effekt med hjulet uppsatt på väggen vid uteplatsen och en ljusslinga fastsatt på hjulets baksida. Runt hjulet.
På dagen ser man hjulet som det är och på kvällen blir det liksom bakomupplyst.
#21 Hade varit skitsnyggt! Men även hängande med en ljusslinga att tända om kvällen…
Mvh Emelie & Jack

heeej…
kul att du vill ha ett personligt hem =)
Ang Dina hästar…
det finns ju så mycket kul på loppis tex.
dalahästar,
glashästar,
enhörningar…
m.m. bara att stoppa in i bokhyllan gärna belyst eller med spegelglas bakom…
kolla om det finns ex utgående tapet-stuv-bit med hästar på som du kan göra en personlig tavla av…
ha en bild med ett par coola boots på… eller en cowboyhatt på väggen..
Lycka till =)

Jag gör prylar själv, brädor med texter och liknande. Väldigt personligt och ursnyggt att han hemma. Lägger upp lite av de på min blogg om du vill inspireras - http://vitaunika.blogspot.com/
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/