Ang försäljning
Jag har en nära släkting som äger två fastigheter - ett hus och en sommarstuga som numera är vinterbonad, plus några hektar mark till sommarstugan. Han har haft två fastigheter i snart tio år, men har verkligen slitit ekonomiskt med det. Mycket att renovera och amortera. Jag behöver verkligen peppa honom att fatta ett beslut för han har dels bett om råd, dels visat att han inte är förmögen att reda ut det själv. Nu ber jag om kloka råd här att förmedla vidare.
Släktingen vill åka på semestrar med sin familj, åka till Liseberg och liknande, hjälpa till med körkort till barnen etc. Han vill även ha båt och ta upp en hobby från ungdomen. Sommarstugan ligger inte vid vatten, men naturskönt, och där har hans familj visats ganska mycket. Platsen är mycket betydelsefull för honom, dock ingen plats som hört till släkten eller så. Det här är en känslohistoria. Jag oroar mig för att han kommer att ångra en försäljning och bli riktigt ledsen. Samtidigt vet jag att det finns ett visst kapital i fastigheten som skulle lösa ett flertal smålån med hög ränta (ca fem st), och därmed göra att han fick mer i handen varje månad. Dessutom skulle han och familjen kunna åka iväg på kortare semesterturer och allla skulle få möjlighet att ägna sig åt fritidsintressen. I dag är det tomt på kontot en vecka innan nästa löning. Jag ser hur det plågar honom, men samtidigt har sommarstugan varit en ögonsten i hans värld. Allt som blir över går till renoveringen.
Vad råder jag honom till? Är det klokt att sälja och chansa på att det känns bra, eller ska han kanske hålla fast vid drömmen och hoppas på lottovinst? Mina argument måste vara bra!
Hur hade ni gjort?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga honom vad som är viktigast - familjen eller huset… Vilket av dem har han lättast att leva utan?
Sälj, det finns många hus som ligger vackert. Eller vackrare. Eller med mindre renoveringsbehov.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
En variant skulle kunna vara att belåna sommarstugan och betala av smålånen. Det kan ge lägre räntekostnader samtidigt som han får behålla huset.
Jag tycker din släkting vill ha ganska mycket faktiskt
Två hus/fastigheter, resor, körkort till barnen, båt och även ta upp en hobby som jag förstår kostar pengar.
De flesta människor har inte möjligheter till allt detta.
Men det var ju inte frågan….men jag tror ändå att han måste göra vissa val då pengarna uppenbarligen inte räcker till och då får man göra en prioritering.
Ofta så slutar barnen intressera sig för sommarstugor i en viss ålder så då kanske det inte blir så familjärt som det har varit när barnen varit mindre.
Jag skulle råda honom att sälja stugan.
En annan variant är ju att sälja huset och flytta till stugan som är vinterbonad. Är barnen i körkortsåldern så behöver man kanske inte så stort när de flyttar hemifrån.
/Maria
Många kloka svar - tack! 
Jo, han vill ha mycket och jämför sig nog med oss runtomkring. Vi andra i släkten har inte så många smålån och kan därmed spara en slant. Han sparar inte alls. Hans frus pengar är det samma sak med, allt går till husen. Det äldsta barnet som snart ska börja övningsköra, medan yngsta ännu inte är i skolålder. Barnen i hans familj vill både och. Frun vill inte påverka för mycket, men hon verkar vara mer rationell i sitt tänk. Håhåjaja. Ska träffa honom i dagarna och prata lite om de råd ni gett. Vad jag själv tycker? Jag hade sålt och tänkt kortsiktigt tack vare kidsen. De flyttar ju hemifrån inom en snar framtid, och då vill man ju ha haft tid att njuta av annat är ett renoveringsobjekt. Att renovera och pressas av ekonomin gör en inte direkt till en bättre människa…

Jag brukar kolla "arga snickaren" och iblan blir jag lite irriterad på honom, men han har alltid inställningen att familjen är viktigast (han har själv 5 barn). Det gäller att prioritera, och att prioritera rätt. Ungarna oommer inte att tacka honom för att han enoverade huset. Ja, kanske, när de kan sälja det med vinst… men är det det han vill?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Man kan inte få allt samtidigt och då gäller det att prioritera. Vilket hus är viktigast just nu respektive senare i livet? Man kan prioritera bostadshuset nu och hyra ut sommarstugan medan familjen är samlad och vill göra saker tillsammans som att åka på resor. Flera hektar mark kanske kan arrenderas ut till någon som behöver betesmark till får exempelvis.
Känslomässiga bindningar kan man inte prata bort. Har man dessutom lagt ned en massa arbete och pengar i ett renoveringsobjekt börjar det bli värt en hel del. Nog bör banken kunna hjälpa till med ett samlat lån till bättre villkor så att familjen kan leva drägligt.
När barnen blivit större, flyttar de till annan ort för studier, jobb m m och får vara så goda att bekosta sina körkort själva om och när de behöver körkort. Det är inte föräldrarnas sak att bekosta så dyra saker till vuxna barn. (Hur blir det med bilar? De vuxna barnen bör väl köpa bil innan de kan behöva körkort?) Föräldrarna kan då sälja bostadshuset och flytta till sommarstället, köpa båt och ta upp efterlängtade hobbies m m.

Jag tycker det är svårt att råda andra, dessutom är det inte alls säkert att han följer ditt råd hur bra argument du än har. Så jag också skulle säga som Niklas, skriv ihop lånen och se hur mycket ekonomin ändras med det. När man ser sedan att man har gjort allt och pengarna ändå inte räcker, då kan man bara prata med honom om att prioritera, men inte bestämma över honom utan ställa bra frågor så han själv väljer. Det blir ju att välja bort känslomässiga saker så det måste komma ifrån honom själv.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag skulle be honom och hans familj att sätta sig ner och själv skriva upp för o nackdelar med att sälja inte sälja. Sen skulle jag rekommendera honom att ta kontakt med en , bank, redovisiningskonsult eller budget rådgivare.
Han och hans familj måste först själva komma fram till för o nackdelar.
Det är ju lätt att skriva att andra skall prioritera, men ibland finns det ju inget att ta bort. Mat måste man ha, tak över huvudet.
Men sen finns det också personen som inte kan hålla i pengar.
Var rädda om varandra