Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 11717 ggr
Ketang
0

Inrednings hjälp behövs!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så trött på vårt vardagsrum! Vi har tagit ner en spaljé och ska fixa golvet. Luftvärmepumpen ska bort innom en månad så nu har jag chansen att övertala gubben att vi måste göra om!

Mina idéer är: Renoveringstapet i hela vardagsrummet och köket, måla vitt. Skenor i taket hela vägen med färgglada panel längder. Vitt runt fönstren och ny altandörr med glas hela vägen.

Men jag vill ha fler tips och idéer! Framför allt möblerings tips vill jag ha. Sofforna vill jag byta ut, men inte till nåt likadant då kan dom gamla lika gärna vara kvar.

Ursäkta röran, det är städdag i dag ;-)

Ketang
0

En till bild.

Ketang
0

Och en till.

Halvdansken
0

Jag hade nog satsat på en färgglad matta för att bryta det där strikta svart/vita.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ketang
0

Det kommer en färgglad matta också, glömde skriva det. Men en matta eller andra små saker är ett mindre problem. Det jag helst vill ha hjälp med är möblering, tips på nya möbler och kanske tips på vart jag sätter en snygg fondvägg. Rummet är nog lätt att få att se avlångt ut om jag sätter en fondvägg på kortsidan där soffan står nu.

mariatingsund
0

Jag hade nog satt en stor röd mjuk skinnsoffa i samma linje där spaljén har varit, med ryggen mot matsalen, och en likadan fotölj mot väggen bredvid kaminen. Jag tycker det är så mysigt att sitta nära eld. Jag skulle sätta teven i det hörnet där hundfotöljen står nu. Jag skulle bara välja varma färger och skulle investera i ett stort träd (levande), jag har fullt med växter och de ger bra luft samt hemtrevnad. Väggarna skulle jag behålla som de är och kanske byta ut någon tavla som har matchande varma färger (typ solnedgång), gardiner och kuddar med varma färger från indiska, och en tjock mjuk ullmatta också med varm tegelröd-orange färg. Jag saknar mjukheten bland alla hårda ytor, och så grönt, för växter gör ett rum helt underbart även utan möbler.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ketang
0

#5 Tack! Levande träd, ja det hade jag gärna haft! Men jag har en egenhet och det är att glömma vattna eller dränka mina växter så dom bara dör för mig… Den gula hundfotöljen har jag funderat på att klä om. Det är bara hundarna som ligger i den och det syns! Den är alltid skitig och filtarna bara hamnar på sned! Det ser tråkigt ut. Ett alternativ är att slänga ut fotöljen ;-) Men då blir Ville ledsen.

Kuddar och filtar har vi haft, men dom har en tendens att bli väldigt smuttsiga när man har hundar och småbarn… Så dom ligger ständigt i tvätten här tyvärr.

Tavlorna ska bytas ut, mot mina egna bilder. Måste bara hitta ett företag som inte ruinerar en om man vill ha den storleken på förstoring jag är ute efter.

mariatingsund
0

Det finns att köpa glaskula med rör, liknande kalebass, kulan fylls med vatten och man stoppar ner röret i krukan. Då dricker växten ur kulan så mycket den behöver, och eftersom kulan är ovanför jordytan, ser man när man ska fylla på den. Har man ett stort träd, är det lättare att sköta än om man har många små som behöver olika vattning.

Vi har också hund, jag gjorde flera överdrag av stretchlakan för hans sängar så jag bara byter som man  byter lakan när det är tvätt, och det kanar inte av eller ligger huller om buller. Men jag tycker det är trevligt med husdjur och det gör inget om det skulle vara en hundpläd som hamnat på snisken :-) Du har en väldigt fin hund ju. (eller två om den andra också är din)

Du kan ju alltid fråga skyltmakare, t.ex. Farbror skylt i Ingelstad vad han skulle ta att göra dina foton, jag tror inte det är så dyrt idag.

Ketang
0

Tack för alla bra idéer och tips! Ska kolla vad "farbror skyllt" är för något ;-)

mariatingsund
0

Ketang
0

#9 TACK! Vilken bra sida! Det kommer absolut bli tre nya tavlor därifrån med mina egna bilder!