Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 18242 ggr
mariatingsund
0

nytt kök, nya fräscha idéer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska göra om vårt kök och vet inte riktigt hur man kunde lösa det på bästa sätt. Tyvärr har vi centrerade fönster på tre sidor som inte direkt underlättar möbleringen, samt dörröppning på den fjärde väggen.

Idag har vi ett U-kök (som börjar höger om dörröppningen på bilden) som börjar med kylskåp och slutar med högskåp på motsvarande sidan höger om det fönstret. Jag vill slippa dessa höga sakerna i den delen, och bygga in dem vid vänstra väggen. 

I stället för nuvarande elspis vill jag ha gashäll och bra plats för el inbyggnadsugn och mikro i U-delen utan att ha högskåp där. Jag vill också inskaffa diskmaskin, de räcker med 40 cm för vi är bara två personer i hushållet. Jag vill gärna bygga överskåp som valv, dvs långa sådana som vilar på bänkskivan och vanliga mittemellan dessa. Nu har jag tittat på många kökstillverkare, och skulle kunna plocka lite av varje, men det går ju inte.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Närmas i stil vi gärna vill ha är detta

mariatingsund
0

Dessutom vill gärna veta om någon av er vet om det finns särskilda bestämmelser var gasolflaskan kan placeras, samt om man kan göra en inredning som på bild oven med gasolhäll. (Trä och eldlåga passar ju inte så bra nära med varandra.)

mariatingsund
0

Stoppar in en bild på U-delen av vårt nuvarande kök också (ser inte så illa ut men är rätt slitet på nära håll.)

Tom
0

Varför kan du inte plocka lite från olika tillverkare?

Här kan du läsa om Gasol i hemmet.

Tom

mariatingsund
0

Varför inte plocka från olika? Luckorna är olika, stommarna är olika, borrhålen för luckorna är inte standard, och man vill ju inte ha en SÅÅÅ unik inredning, en av varje, vitrinskåpen ser olika ut, höjd och djup inte detsamma, färgnyanserna olika…. Kvänum har finast sortiment, och det förstås svindyrt också, de finns inte i vår närhet tyvärr att kunna gå o titta i verkligheten. Lägger in en till bild om "drömmar", men vi har bara hälften så stort kök så denna variant blir tyvärr inte aktuell för oss.

Och tusen tack för gasol-länken.

Halvdansken
0

Jag hade kollar IKEA, de har liknande luckor. Sen köper ni bara handtagen nånstans o sätter på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0

Haha, om det vore så enkelt. Varenda skåp är skräddarsytt för egna vitvaror t.ex. Jag hittar ingenstans t.ex. överskåp till ett kylskåp som är 185 cm om man har takhöjd220 cm. Det är ju inte handtagen som fattas, Ikea har också fina porslinsknoppar.

Men jag får inte till måttmässig för att nyttja ytan bäst möjliga sätt. Jag gillar inte riktigt hörnskåp, inte med karusell i alla fall. Fyller du den med en gryta för mycket där locket typ trillar av då får du ett elände att fiska fram det när hela karusellen är i vägen. Vill man ha U-kök då måste man finna sig i ett dyrt kök med hörnlådor eller också hyllor eller karusell.

Om man ska undvika hörnsåp, hur ska man inreda då för att få i allt - utan högskåp - men med inbyggnadsugn?

Nu känner jag mig nästan som en tokstolle :-x För några år sen hade man bara gjort det utan att fundera.

Halvdansken
0

Vad är det för fel på hörnskåp? Vi har också U-kök och en karusell och ett med hyllor. Den med hyllor sväljer hela balar med toa och hushållspapper. Väldigt praktiskt.

Jag hade tagit dit en köksfirma, de är jätteduktiga på sånt här. Det gjorde vi. Kostar inget, vi fick 3 förslag av olika.

Måste du ha kylskåp på 1.85? Ibland får man kompromissa lite.

mariatingsund
0

Nja, det är väl lättare att stoppa in en bal toapapper än 20 formar, visp, tårtfat, grytlock, hyvel, kannor, brickor och sånt som man vill helst plocka fram utan att riva ner allt som står framför… Vi har ju haft hörnskåp med hyllor och stuvar in allt sånt där som vi inte använder just för att det är jobbigt att fiska fram. Visst har vi mycket grejer, men om vi slänger allt som vi sällan behöver då får vi köpa nytt om vi ändå skulle vilja ha en och det är ju inte så smart varken plånboksmässigt eller miljömässigt.

Jag menar att det finns andra möjligheter än hörnskåp, när man ju gör nytt, ha bara ett eller inga alls…

Och vi köpte ju nyss en kombinerad kyl o frys som är 185 cm hög, och det är rätt vanligt för att ändå kunna ha en liten lucka över tycker man ju, för att få den höjden som övriga inredning. Men det blir ju täcklist bara utan at utnyttja platsen eller om vi kan snickra ihop något själva.

Jag tänkte mer om ni kom på vilket sett man ska ha skåpen för  bästa möjliga. Klart vi har redan haft kontakt med köksfirmor, men herrens vägar är outgrundliga, har ej fått in några förslag än.

Här är en till möjlighet på bild.

Halvdansken
0

Jag fattar inte vad du vill ha hjälp med? På bilden är det ju hörnskåp.  Om man inte har hörnskåp, vad ska du ha då? Brickor o prylar kan du väl ha i lådorna eller andra skåp? Eller i en kartong på vinden eller nåt.

Ring firmorna och fråga var fasen ritningarna blir av.

kerstinjo
0

#1 Läckert!

Men du fixar säkert det här med bravur, för allt du gör brukar bli jättefint.

Kerstin 

mariatingsund
0

Tack Kerstin, det blir säkert bra och vi gör ju efter våra behov, men eftersom köket är både avlångt och alla väggar har antingen fönster eller dörr, tycks det vara knepigt att hitta den perfekta skåpindelningen, när man ju ska ha estetiska huvudbry också.

- matplatsen tycker jag blir finast och trevligast närmast dörren för det är det man ser när man närmar sig köket.

- högskåpen avskyr jag mitt i synfältet, det reser sig som ett berg höger om ingången som jag absolut vill ändra på.

- jag gillar inte hörnskåp med karusell eller hyllor, så jag vill använda annan lösning eller åtminstone minska antalet.

- det ska rymmas både kylskåp, kanske stor frys, kanske bara en liten integrerad, samt gashäll, inbyggnadsugn, diskmaskin, mikro utan att det blir för många skåp i det lilla utrymmet.

Vårt problem är egentligen att vi har så många varianter nu så vi inte ens kan reda ut det själva. Jag väntar tills det där JAAA!!!-känslan infinner sig när man tittar på en ritning. Jag behöver egentligen ingen hjälp, men tänkte om någon hade en lysande idé som vi inte kom på själva, vad vet jag.

signemo
0

Himlekök. Gör kök som du vill ha dem. De bygger dem. Vi håller på att sätta in ett . wwww.himlekok.se

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

Tack Signemo. Vad kostar ert kök? Jag antar att priset blir då det dubbla jämfört med ett standard kök. Visa gärna bilder eller ritning :-)

signemo
0

När köket är helt insatt så kan jag ju skicka dig bilder.  Priset beror ju på hur många skåp. Men jag roade mig med att ladda ner ritprogra, för marbodal. Och testade att rita in ungefär som vårt skall bli. Det var ungefär samma pris.

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

ok, tack. Nu har vi kommit så här långt i våra planer. Det kan ändras men mest bara smådetaljer. Vi är rätt nöjda med skåpplaceringar i alla fall. Men tyck gärna.

PogoPedagog
0

mitt tråkiga föslag eftersom jag inte ser någon jätteskillnad på det ni har och det ni vill ha är:

Måla allt/ lämna på sprutlackering och köp nya snygga handtag. Mycket billigare och miljövänligare;)

Halvdansken
0

Ha gärna några lådhurtsar med smålådor (inte så breda eller höga) det är bra för allt småtteri. De där jättebreda och höga lådorna som var så populära är bara ivägen. Varför öppna en låda på 1.20 x 40 cm för att ta en sax? Står nån brevid måste den personen dessutom flytta på sig.

Men det har ni kanske tänkt på? Vi vill se foto när det är klart!!

mariatingsund
0

#17: vi måste riva upp hela golvet pga husets värmesystem, och vill bli av med taket. Vi måste också ha flera och jordade uttag, samt vill inskaffa diskmaskin. Med hänsyn till allt detta så måste vi riva ut alla bänkskåp - som för övrigt är väldigt slitna, luckorna är vattenskadade, inplastningen släppte in vatten och spånskivan reste sig, så på nära håll ser underskåpen bedrövliga ut, inte ens tala om insidan. Överskåpen är hyfsade, men vi vill utnyttja platsen ända upp i taket så de byts nog också, fast vi diskuterade att behålla dem.

#18 bra tips, tack, jag har inte tänkt så långt, men lådorna som vi planerade är nästa alla 50 breda, någon enstaka vid spisen 60. Vi har alla redskap som slevar, stekpadar, grill o salladsbestick …. huller om buller i en låda, har förmodligen mer än vi behöver, men hur har ni det?

signemo
0

Påminner till höger om vårt gamla. Det jag funderar över  är hur du har det med arbetsytor.Fast vi har mindre skåp nu  tcker jag jag har bättre arbetsytor.

Om jag förstår det rätt så har du tänkt skåp som går ner till bänkskiva. Det är ju också väldigt vackert-

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

På frukostbänken blir ju två smalare väggskåp på var sida som går från bänkskivan upp till taket tänkte jag. Då har vi fortfarande dryga metern att använda bänken som man vill.

Sen hela diskbänksdelen blir ledig att vispa, skära kött mm.

Sen runt spisen höger och vänster blir ju överskåp, jag vill gärna variera dess höjder men är inte fastställt än hur det blir i slutändan. Först ska vi hälsa på en del köksställen och samlar inspiration.

Jag gillar inte dessa stora fläktkåpor och gärna vill en inbyggd utdragbar fläkt under ett väggskåp, då kan jag få ett sådant öppenspis-liknande "valv" över spisen som i inlägg 9. Jag tror vi skippar de långa smala väggskåpen som på den bilden. Fast de är fiiina men kanske inte så praktiska.

Halvdansken
0

Vi har (förutom två hörnskåp :-)) tre smala lådhurtsar (40 cm) och två på 60. Sen vanliga skåp. Och ett såntdär utdragsskåp, de är fantastiskt bra!

Kan ta några bilder imorron o lägga ut.

Halvdansken
0

Hittade lite.

Halvdansken
0

Mer

Halvdansken
0

En till. Vi har lägre kyl/frus, så vi satte dem lite högre istället, med lådor undertill. Och en passbit upp mot taket.

Halvdansken
0

Desas bilderna är tagna precis när vi tvugna att ta bort alltsammans pga fuktporblem i väggarna - så det ser lite märkligt ut… det är på plats igen, men nu har vi svart klinkergolv och dörrarna är vita.

mariatingsund
0

Du hade ju väldigt bra planlösning, en helvägg för högskåp som liksom blir ett med väggen, inte står ut som möbler. Och köksplaneringen verkar också varit lätt, en vägg där väggskåp kunde hängas, fönster med disk (så man gillar nästan diska, hehe) och bänkskåp som skiljevägg.

Mitt knasiga jag vill helst inte se högskåp så nu blev ju en krypin mellan sådana högskåp på ena väggen, och det blir nog bra. resten av planen är nästan som era, fast i annan stil.  Jag har alltid gillat lantkök och krönlister och vitrindelar och öppna spisar, så utseendet blir åt det hållet. Jag återkommer med ritade skisser tills vi kan visa färdiga bilder.

mariatingsund
0

Nu kommer ritningarna, först planritningen

mariatingsund
0

Väggen vänster om ingången, där man kan krypa upp, läsa en tidning, lösa korsord, hade tänkt bygga in radio i högskåpet så bara plugga in hörlurarna, och slappa. Sittplatsen tjänar även till matplats med ett halvmånebord. På vänstersidan utdragsskåp för skafferi, högersidan en hyllgarderob för sällan använda byttor, och ett eventuellt senare frysskåp som vi kan behöva när min man inte längre jobbar i stan för att slippa köra handla lika ofta.

mariatingsund
0

Mittemot dörren ser man denna "skänk" där det blir 4 bestickslådor överst i bänkskåpen, samt förvaring för servering nederst. Överskåpen ska bli extra djupa för att få in en mikro på högersidan och samma del på vänstersidan blir en brödlåda. I vitrinen blir dricksglas.

mariatingsund
0

Framför fönstret mot gatan blir förutom vårt nuvarande kyl/frys disk, diskmaskin, sopsortering. I höger hörnet önskar jag hörnskåp med lådor som i inlägg 7.

mariatingsund
0

Sista fjärde väggen höger om dörren, där det blir gashäll, inbyggnadsugn under, vi får leva med det, och förvaring till alla matlagningssaker. En grupp jordade uttag kommer att hamna under den lilla hyllan till vänster så den tjocka listen döljer dem. Kaffebryggaren hamnar förmodligen i det hörnet, liksom muggar närmast i överskåpen. Tänkte ha glasskiva bakom spisen med naturbild bakom, något finare än den bilden jag hittade som hastigast. För övrigt blir omvända färger, inredningen blir vit och väggarna ljus olivgrön panel.

[Forest]
0

Himmla snyggt det där med sittplats var ju urläkert o vad mysigt Glad tycker det du gjort hitils är jäkligt snyggt o ser väldig bahagligt ut, sånt som håller sig snyggt i mååååånga år.

mariatingsund
0

SkrattandeTusen tack, det påminner lite om min gamla farmors möbler från förra sekelskiftet fast de var valnötsbruna i ek och hade nyrenässans stil. Det jag är väldans osäker på är om jag ska har gardiner eller inte. Eventuellt så stärker jag någon spetsgardin och sätter upp som rullgardin. Men jag vill inte ta bort utsikten en centimeter. Som på bilden.

[Forest]
0

34, jag är kär i hissgardiner finns så fina enkla att köpa eller så skaffar man i färg sett ett par fina med blommer, såna passar in överallt. Men hissgardiner är ju enkelt o snyggt :)

Vilket varkert kort du bjuder på är det utanför er?

mariatingsund
0

Ja, det är vår utsikt på framsidan, och mot skogen på baksidan, så vi har utsikt som jag inte vill täcka. Så antingen blir det ingen gardin alls eller något som är genomsynligt. Vi behöver ju ingen insynsskydd heller så det är ju bäst att kunna se ut o kolla hästar, fåglar o vad det nu är medan man typ diskar.

Jag kan bjuda på utsikten mot skogen också. Ibland blir skogen så röd, bara någon minut vid soluppgång.

[Forest]
0

Mysigt :) Jag gick ofta upp i gryningen det är så skönt då tyst o lungt tills man nådde stalldörren Flört Saknar landet lite framförallt när man ser fina bilder. Hoppas du får till köket jag tycker du har bra planer o det ser riktigt fint ut :)

mariatingsund
0

Tack igen. Vi har funderat mycket på U-kök och till och med G-kök men det stämde inte alls, man vill ju inte att det ska bara synas skåp skåp o skåp i hela köket. Nu har vi väggyta, bänkyta och jag tror förvaringsytan bör räcka också.

Nästa steg är ju planera belysningen. Jag tänkte på små ledlampor i taket, självklart skåpbelysning också, men det blir ju inte så många väggskåp. De alstrar inte värme som halogenlampor och behöver inte grytor ovanpå, men lyser de tillräckligt? Det finns så många varianter så man går vilse bland dem. Har någon tips eller erfarenhet?

Och tips för belysning i fönstren? Nu har vi istappar från Bergdala Glasbruk som är ju fina men har bumsar med svarta transformatorer som inte är så fina förstås.

mariatingsund
0

Jag har tillbringat över 2 timmar på Ikea med att vänta på hjälp vid köksplaneringen. En tjej hjälpte mig en minut, sen gick hon vidare till nästa kund och var väldigt trevlig med dem cirka 40 minuter. Sen när jag suckade, kom hon och frågade Vad var det du hakade upp dig på nu då? Sen vände ryggen och återigen pysslade om de andra kunderna som kom efter mig. Det gick i repris ett antal gånger. När jag var utom mig av frustrering, sprang jag ifrån och frågade en Ikea anställd om var man kunde "tycka".  

Det visade sig att personalen är tillsagd att försöka hjälpa flera kunder samtidigt, men det är ju totalt fel, både de blir glalna för att försöka följa flera människors tankegång samtidigt, och kunderna blir minst lika galna av att vänta på minsta hjälp. och kunderna blir ju galna av att bli avbrytna hela tiden. Jag fattar inte varför man inte tar kölapp, om en anställd ska ha med en kund att göra  då vore det hela så mycket effektivare.

Eftersom jag redan ritade hemma, behövde jag bara fråga efter småsaker, som t.ex. mått på täcksidor, rekommenderat avstånd, vad händer om något inte finns på lager och så vidare. Dessutom hade de inte modeller inlagda i systemet som de egentligen hade som jag ville ha (Lidingö). Så jag hade fruktansvärt negativ upplevelse.

Vi har också varit på andra ställen, tittat på Kvik, Marbodal, Ballingslöv, HTH mm. Överallt utmärkt service. Vi vet inte än var vi hamnar, var vi kan få det vi vill ha samtidigt som vi kan betala det. Marbodal kök skulle kostat över 300tusen, en enda lucka kostar 10000, helt makalöst. Jag återkommer sen, hoppas ni orkar/vill läsa det.

Ge gärna åsikter/erfarenhet om olika belysningsalternativ så länge.

[Forest]
0

39 Ska de sälja kök som faktist är väldigt krävande och bra om personalen hjälper en så man får lite bra tips och råd samt att de kan rita upp allt, jag har en syster som vände på klacken tack vare ikeas personal inte var så rolig att ta, dom fick ingen hjälp alls. De tog lokalt sen så de fick alla hjälp de behövde. Och som du hade de redan gjort allt klart på papper allså vilka ider man har och hade dom med sig men det hjälpte inte mycket med ikea :D så jag tor det är för lite personal för köp är en sak som kräver nästan som "kundmöte"