Mitt första egna boende
Hejsan!
Jag är ny här på hemmet.ifokus så jag tänkte börja med att presentera mig:
Mitt namn är Cassandra och jag är 18år, jag har nyligen flyttat hemifrån till en 2:a på 60kvm i Norrköping (jag kommer dock från Malmö) och har nu fullt upp med att inreda min lägenhet.
Eftersom jag studerar och tyvärr inte har någon fast inkomst än så har jag inte råd att lägga ut några större saker på inredning men samtidigt så tycker jag att det är väldigt roligt och viktigt att trivas så jag har fått prioritera bort lite andra saker så att jag kan lägga några slantar på mitt hem! ;D
Som läget är nu så är väggarna inte så jätte fina men tanken är att jag ska måla om (ska prata med hyresvärden i veckan).
Jag tycker att det är väldigt fint att ha det stilrent men med något "utstickande" t.ex en stor färgglad tavla eller någon konstinstalation!
Jag har ganska klart för mig hur jag vill ha det men det skadar ju aldrig med lite tips så jag tänkte att jag lägger upp en bild på varje rum och berättar hur jag vill ha det så får ni gärna komma mer förslag! :)
Vardagsrummet:
Vardagsrummet är ganska stort och med konstiga mönster på väggarna så där ska jag måla om, dock är jag inte säker på vilken färg än. Förslag?
Tanken är att jag ska bygga ut bokyllan med en likadan fast mindre så att det blir en liten avskärmning och se ska jag ha tv-delen på ena sidan och läshörnan och två fåtöljer på andra sidan. Sen ska jag självklart byta ut "tvbordet" till en riktig tvmöbel (svart).
Jag är inne på att ha en väggmålning (en text) ovanför soffan och sen en stor tavla på motsatt vägg där tv:n står men vet inte riktigt var jag ska hitta de jag söker…
Hallen:
Hallen är ganska smal och från början ville jag ha mossgrönt på väggarna men är nu rädd att det ska bli för mörkt så därför är jag inne på en lite ljusare smaragdgrön i stället. Temat för hallen ska nämligen vara grönt och guld, har införskaffat guldramar och håller på att spara ihop till en helkroppsspegel i samma serie. Jag har även några skohyller i trä som jag tänkte spraymåla i guld så att de matchade (någon som vet vilken färg man kan använda?)
Sovrummet:
Fick ingen bra bild på sovrummet men där är iaf lila väggar med svarta hjärtan på och dessa ska bort!
Här inne vill jag ha svarta väggar med en vit fondvägg och på den vita väggen ska min svarta säng stå (IKEA malm) plus två svarta nattduksbord (IKEA lack). mitt emot på den svarta väggen planerar jag att ha tre vita hyllor (IKEA expedit , de minsta) som förvaring.
Planerar på att ha ljusagrå panelgardiner och någon växt. funderar på att ha något roligt på den lilla väggen där dörren sitter, frågan är bara vad?

Hyreslägenhet?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Yes! :)

Får man verkligen måla i såna speciella färger?
Som jag vill ha?
Ja det får man om fastighetsägaren går med på det och som sagt var; nu är det mönster och hjärtan målade på väggarna, svart, lila och skrikblått i köket så jag tror att han ska gå med på mina färger. Han har redan sagt till mig att det är okej att måla om.

Det var ju kul att man kan få det.
Jag tror nog att du får det fint, gör det som du har lust till, det verkar som om du har klart för dig redan!
Jag har svårt att komma med råd eftersom jag är inne på mitt 15e boende eller liknande, så jag har övergått till vit, beige, grått och gråblått - så passar det med inredningen…
Jag har varit och införskaffat kuddar och gardiner till vardagsrummet så nu börjar det bli riktigt mysigt här hemma.
Imorgon ska vi träffas och diskutera färgerna så jag får se sen hur det blir med allt :D
ja jo, förstår att det blir lättare med vissa basfärger när man har flyttar så pass mycket :)