Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 22241 ggr
zanpakuto
21

Folkbokförd på box?

Kan man vara folkbokförd på en box och ha en lägenhet på annan adress utan att man är folkbokförd på den adressen?

Är det lagligt att göra så?

Det handlar om en person som bor i en lägenhet och får sin post till brevlådan där, personen är inte skriven på adressen.

Enligt skatteverket är personen skriven på en C/O box.

Folkbokföringsadressen för personen är följande:

c/o Efternamn (inte personens egna efternamn)
BOX boxnummer
Riktnummer Stad

Efternamnet som står är inte personens egna efternamn och staden är samma stad som personen bor i, men en helt annan del av staden än den personen faktiskt bor i.

När jag sökte på boxarna så kommer det upp att resten av dem ägs av företag.

Jag är helt förvirrad av detta :P

Någon som vet?

Lill-Kisse
0

Skatteverket om något bör veta om man kan vara folkbokförd på en Box-adress. Det är ju Skatteverket som sköter folkbokföringen i Sverige. Kontakta det Lokala Skattekontoret där personen bor och framför hur det faktiskt ligger till, så vitt du känner till.

Maria
1

Jag tror att man kan vara folkbokförd på en boxadress. Det är ganska vanligt hos de som bor på öar bl.a.

Även hos dem som flyttar runt som inneboende så kan det vara lättare att vara bokförd på en boxadress.

Sedan så kan jag tänka mig att i detta fall (som i säkerligen ganska många fall) att det ligger något annat "lurigt" bakom.

/Maria

zanpakuto
0

Jag frågade skatteverket och enligt dem får man inte vara folkbokförd på en boxadress.

Man kan dock vara folkbokförd på sin hemadress och sedan ha "Särskild postadress" så att posten kommer till boxen istället för sin hemadress/folkbokföringsadressen.

När man sen adress söker en person som har det så, så kommer boxen upp som hemadress.

Men då kommer ju frågan upp, om hon är folkbokförd på den här adressen och har en box som särskild postadress, så borde väl hennes post komma till boxen och inte till lägenheten hon bor i?

Samt så borde väl inte någon annan stå som ägare till lägenheten när man söker (de har inte samma efternamn eller är ihop) på vem som hyr/äger den?

Lill-Kisse
0

Det här är många om, som man inte reder ut så lätt.

Vad då söker? Man kan få olika svar beroende på var man söker.
Var sökte du? Hur tillförlitlig är den sökmotorn?

Hur vet man var posten hamnar? Eftersändning kan finnas.

Det spelar ingen roll vem som äger den lägenhet man bor i - ur folkbokföringssynpunkt. Man kan hyra i andra hand, vara inneboende o s v. Ägarförhållanden kan vara så olika.

zanpakuto
0

Olika sökmotorer och alla säger lika. Hon finns inte att hitta på den här adressen.

Är det eftersändning så syns ju det på det som eftersänds, tex att det stoppas i ett eftersändningskuvert eller sätts en lapp på med adressen det ska eftersändas till osv.

Inget sådant finns på hennes post, det är direkt adresserat.

Nej, det är klart. Men man brukar ju vara folkbokförd på den adressen där man bor och inte på en liten metalllåda där man orimligen kan bo.

Det handlar inte om ifall hon hyr i andra hand eller är inneboende eller om hennes pappa hyr en lägenhet åt henne etc.

För oavsett vem som står som ägare av boendet så ska man ju folkbokföra sig på adressen där man faktiskt bor.

Jag tycker bara att det är skumt att en box dök upp som hennes folkbokföringsadress när jag fick uppgifterna från skatteverket.

Någon slags förklaring måste det ju finnas :)

Lill-Kisse
1

Skyddad identitet kanske?

zanpakuto
0

Hade hon haft skyddad identitet så hade ingen post kommit till hennes brevlåda, utan all post borde ha åkt till boxen i sådana fall.

Plus att man googlar jättenkelt fram henne till flera olika sidor där hon är medlem med bild och personlig info. Facebook tex där man ser bilder på henne, hemort och vem hon känner osv, utan att vara vän med henne.

Så skyddad identitet kan det inte vara.

Gluskap
0

Varför är du så intresserad av personen, begärt info från skatteverket osv?

zanpakuto
0

För att bostadsvärden ska kunna anmäla henne.

Lite svårt att anmäla någon som man inte har några uppgifter om annat än för och efternamn.

Hon och hennes pojkvän har uttalat hotelser emot oss, otrevlig, ljuger för grannar, beter sig omoget och förvärarr beteenden som grannar klagar på hos henne (nedskräpning i trapphuset=skräpar ner ännu mer, musikspelandet=höjer volymen ytterliggare osv).

Så jag vill att anmälan ska gå igenom, vilket skulle vara omöjligt om man inte hade andra uppgifter än hennes namn.

Lill-Kisse
0

Var är personen folkbokförd om Box inte är tillåtet? Kunde inte Lokala skattemyndigheten tala om det?

Vet inte bostadsvärden vad det bor för folk i huset? Det finns väl kontrakt. Det är rimligen den som har kontraktet, som ska anmälas när det förekommer svåra störningar från en viss lägenhet.

Till vilken instans ska bostadsvärden göra anmälan? Vad vill man uppnå med den? Vräkning?

zanpakuto
0

Den jag mailar med på skatteverket verkar inte veta någonting om något alls… Så jag får ingen klarhet i det hela från henne iaf.

Hon föreslog att jag skulle gå till de som hyr ut boxarna och be dem förklara..?

Hur ska De veta vart hon är folkbokförd osv?

Ingen aning, de har tusentals lägenheter i den här staden, så det är väl svårt för dem att veta vem som faktiskt bor i lägenheten utöver vem som hyr den på papper. Det är ju klart de vet vem som hyr den, men vem som faktiskt bor där är ju en annan fråga.

Jag vet att det är ägaren till lägenheten som ska anmälas, men jag tycker att det vore trist att hon som faktiskt orsakar allt "går fri" eftersom hon inte äger lägenheten.

Ingen aning.

I första hand är det ju meningen att få ett slut på hennes störningar i huset. Det är ju det det här har handlat om från början. Detta med folkbokföring på box dök ju upp av en händelse bara.

parsley
0

Är det personuppgifter på en viss person du behöver för att kunna anmäla denna? Vilka personuppgifter behöver du och vilka har du?

[Forest]
0

Kan inte värden gå dit o prata med dom varning tar oftast bra och ang hotelse hade jag ringt polisen kan bli livat men man kan ju inte bete sig som dessa iaf. Låter itne roligt alls..

zanpakuto
0

Detta är inte aktuellt längre då jag inte orkar med att bo här pga rädslan och bostadsvärdens bristande intresse för att hjälpa.

Vi har sagt upp lägenheten och flyttar så snart vi får tag i en annan.

Grannen får fiffla bäst hon vill med vad hon nu håller på med.

Tack för visat intresse! :)

[Forest]
0

14, Förstår dig mycket väl, hoppas ni hittar en bra lägenhet och bra hyresvärd/ar :)

kerstinjo
0

Min dotter med sambo har nyligen flyttat till ett litet samhälle.

De har en gatuadress, men all post hämtas i boxar i affären, så de är folkbokförda på en boxadress.

Kerstin 

Maria
0

#16 Ja precis.

Jag arbetar med populationsstudier och de ålderskohorter vi söker hos skattemyndigheten är en del folkbokförda på just boxadresser.

Precis som ja skrev i #2 så är det ganska vanligt för dem som bor på öar.

/Maria

kerstinjo
0

#17 Tja, lilla Gudhem är väl som en liten ö. Nästan obebodd!Glad

Kerstin 

Maria
0

#18 Skrattande

/Maria

zanpakuto
0

Jag vet inte hur det ligger till, men enligt skatteverket så är det inte lagligt att vara folkbokförd på en box.

Enligt dem kan man bara vara folkbokförd på sin bostadsadress, men man kan ha särskild postadress vilket innebär att man får all sin post till en box om man bor tex på en ö.

Man får endast vara folkbokförd där det är rimligt att bo, i en liten metall låda är det inte rimligt att bo. Man får ej heller vara folkbokförd på tex ett lager eller liknande.

Bara för att det går betyder inte att det är så man ska/får göra.

Har läst om många som är folkbokförda på boxar, men bara för det blir det ju inte mer lagligt.

Allt det enligt skatteverket.

Vet inte om det finns undantag för folk som bor på öar, så det uttalar jag mig inte om.

Maria
0

Jag vet heller inte om det är lagligt men det förekommer ganska ofta och det känns som att skatteverket pratar emot sig själva när de uppenbarligen har såpass många som är folkbokförda på en boxadress och skatteverket inte gör något åt sakenObestämd

/Maria

kerstinjo
0

Lagligt eller inte, men skatteverket har bokfört min dotter och hennes sambo på en postboxadress.

De tog sin nya adress, gata och samhälle, när de flyttade, men skatteverket godkände det inte, utan hänvisade till boxnummret.

Så enligt skatteverket så bor de i Gudhems affär….. och bokföringsadressen hänvisar också till boxasressen.

Men söker jag på t.ex. Eniro så kommer gatuadressen upp.

Skumt!

Kerstin 

Maria
0

#22 De jag söker på så kommer boxadressen uppObestämd

/Maria

kerstinjo
0

M.a.o. så är det ingen ordning alls, för söker jag på dottern kommer gatuadressen upp.

Vart skickar man julkorten?

Kerstin 

zanpakuto
0

Ganska vanligt verkar det vara. När man söker på det så kommer det upp många trådar där folk säger att de "lurar systemet" genom att vara folkbokförda på boxar.

Men bara för att många gör det är det inte lagligt, som sagt.

Sen att skatteverket inte gör något åt det är väl ganska logiskt, hur ska de lyckas hålla kolla på 9 340 682st (uppg från 100326) personers folkbokföringsadresser?

De granskar dock mångas adresser, men kan långt ifrån granska allas.

Det krävs speciell anledning för att granskning ska ske då det krävs en del resurser för att granska om någons adress är rimlig eller inte.

Hur som helst så är detta inte längre aktuellt för mig.

Lycka till alla ni som är folkbokförda på boxar! Hoppas ni inte blir granskade av skatteverket.

kerstinjo
0

# 25

Lycka till alla ni som är folkbokförda på boxar! Hoppas ni inte blir granskade av skatteverket.

Du verkar inte ha läst tråden så noga.

Läs mina inlägg # 16 och # 22 och även bumbleboos så kanske du kan förstå/begripa att det kan vara skatteverket som insisterar på en boxadress.

Kerstin 

zanpakuto
0

Jo, jag har läst vad ni skrivit och förstår/begriper vad ni säger.

Läs vad jag skrev:

"Lycka till alla ni som är folkbokförda på boxar! Hoppas ni inte blir granskade av skatteverket."

Jag skrev alltså inte specifikt om dig/er som skrivit att ni är folkbokförda på boxar. Så ta inte åt dig :)

Ni säger ju att skatteverket har sagt att ni Ska vara skrivna på boxar, så varför skulle jag riktat den meningen till er?

Mitt inlägg #25 du kommenterar på handlar om folk som gör det olagligt, så jag antog att det var logiskt att uppfatta att även sista meningen handlade om de som gjorde det olagligt.

Ni är ju inte skrivna på boxar olagligt, så då är det ju inte alls riktat emot er.

kerstinjo
0

Lite OT, men när jag besökte min dotter, så fanns varken namn på dörrar eller någon annan stans. Hon är m.a.o. (ofrivilligt) skriven på en postbox som finns i affären.

Kerstin 

kerstinjo
0

De råkade även ut för en underlig sak angående att vara skrivna på en boxadress.

Flytten till radhuset, dubbla hyror osv, har kostat dem en hel del så deras "buffert" på banken har krymt rejält.

Samtidigt blev deras hund sjuk, troligtvis måste livmodern opereras bort. En dyr historia även om hunden är försäkrad.

De prövade med att ansöka om ett SMS-lån. Men; NEJ!

Varför? Jo, de står skrivna på en boxadress, vilket alla i Gudhem gör.

Dotterns sambo förklarade hur det låg till, men nej. Inget lån till någon med boxadress!

Nu lyckades vi med hjälp av killens föräldrar lösa det här ändå.

Där dök första negativa saken med en boxadress upp, undrar om det finns fler?

Kerstin 

David
0

TS, Kontakta Folkbokföringsenheten på Skatteverket så får du den information som du vill ha och som finns registrerad, 0771-567 567. Skatteverket är stort och har många olika uppgifter så den du har kontakt med kanske inte alls jobbar med folkbokföringsfrågor?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

zanpakuto
0

Tack, men det är inte längre aktuellt.