stänga av vatten, Ballofix?
Jag ska stänga av vattnet så att jag kan byta handfat och blandare, men jag vet inte hur man gör. Det finns ingen avstängning på rören. Har öppnat en lucka i väggen där man ska kunna stänga av vattnet. Det sitter två Ballofix ventiler (eller vad det är) på rören, jag antar att det är där man ska göra det, men frågan är om man ska vrida på dem? De sitter hårt och jag har inte vågat ta i än, ifall det inte är så man gör… vill inte riskera att ngt går sönder….
Hoppas att ngn kan hjälpa mig
Vore nog bra om du kan ta ett foto på hur det ser ut innanför luckan, annars blir det lurigt/riskabelt att ge råd
Ibland sitter det påskruvade "lock" i form av stora "muttrar", som måste avlägsnas innan man kommer åt att stänga av varm & kallvattnet med en stor skruvmejsel.

Det är ju ofta så att om man inte rört kranarna på många år så har de mer eller mindre fastnat. Det brukar finnas pilar som visar vilket håll man ska vrida på.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Är det ett mejselspår så står det i flödesriktningen, då ska du vrida det ett kvarts varv åt endera hållet.
Det kan även vara avsett för en sexkantsnycket, samma där , vrid ett kvarts varv.
Troligen så har de kärvat fast. Ibland kan det hjälpa att knacka hårt på den så kan det släppa.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag mmsade en bild till pappa som förkalrade att jag kunde ta i med polygripen och vrida. Det funkade…. lite pinsamt att vara 32 år och bheöva pappas hjälp…. men det löste sig iallafall!
Tack för era svar! :-)
MMS är bra till mycket! 
Och pappor! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!