Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 10036 ggr
Levethia
0

Bygga Sängram, Bekymmer.

Hej, har tänkt att bygga en säng ram till min säng eller ja min kommande säng. Eftersom allt som går att få tag på är antingen totalt för dyrt eller Shabby chicRynkar på näsan

Letar febrilt på nätet efter prislistor på Limträskivor men hittar inte tjockleken på skivorna jag skall ha. Och har inte möjlighet att åka och kolla priser och se om dem har det inne på det närmaste byggvaruhuset. 
Behöver två skivor som skall bli gavlar i längd 1664 bredd 380 och 27 mm tjock. och två sidor som skall vara i längd 2010 bredd 190 och 27 i tjocklek. Sen är det lite andra saker som jag behöver men det vet jag att det är lättare att få tag på.

1.Är det någon som vet någon  bra byggvaruhus som har dessa i sitt sortimen med prislista på nätet ?
2. Vet någon om man kan byta ut tjockleken mot 18 istället för 27 ?

Här är beskrivningen på sängramen.

Tack på förhand.

Medarbetare på Science Fiction

Lill-Kisse
0

Snygg säng. Ska sidstyckena vara så smala som på ritningen, skulle jag inte våga byta tjocklek på skivorna. Men 18 mm bör gå bra om du gör breda sidstycken som går ned till golvet precis som gavlarna.

Sedan behöver du väl inte hitta skivorna på nätet. Ring närmaste byggvaruhus och säg vad du ska ha. Då tar de hem det, så att det finns där när du kommer.

Levethia
0

Oj ja det borde ju gå att ringa dem, mest ute efter pris just nu innan jag verkligen har bestämt mig, för det är inte bara materialet soms kall köpas utan två st 90 sängar å en 180+ bäddmadras … Allt för att anpassa mig till anvisningarna.  Bllir snyggast så kanske hehe.  Va korkad man är ibland :P hade faktiskt inte tänkt på att ringa dit .. :/ Haha  men skall göra det tack så mycket. Och ja den är faktiskt ganska snygg och lååångt ifrån det som finns i dag. :)  Vill man ha ngt får man tydligen göra det själv :)

Tom
0

De flesta byggvaruhus har bänkskivor som är 27 (eller 28) mm tjocka. Om du köper två som är 2460 mm så räcker dom till alla fyra bitar.

IKEA har i ek och bok för 500 - 600 kr.

Tom

[Forest]
0

mycket snygg säng hoppas du hittar det du ska :)

Levethia
0

#3 Kollade lite på Ikea på bänkskivor men va lite väll dyrt och verkade inte finnas dem storlekarna.

#4  Och visst är den fin. Ja det gäller bara få tag på materialet och be dem såga ut rätt mått på det hela. Skall ringa Beijers i början av veckan för att fråga om dem kan ta hem dem tjocklekarna på skivorna. Och vad det kostar. Sen får vi se hur det går. Skulle vilja ha  huvudgaveln längre eller bredare på längden. Och sedan göra ett schablon tryck eller klä den med tyg. Men vi får se. Glad

Tack Alle hopa för svar och så Flört