Annons:
Etiketterbygga-och-renoveraelektricitet
Läst 46754 ggr
Lena
2007-02-18 11:53

Dra ny el i gamalt hus.

Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta att dra ny el i ett gamalt hus? Huset ifråga är ganska stort (170 kvdrat och i två plan).

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

  • Redigerat 2022-05-02 18:19 av Niklas
Annons:
Niklas
2007-02-18 12:09
#1

Det beror nog helt på vad ni ska ha och hur huset ser ut. Jag skulle tro att det kan kosta en hel del om ni ska ersätta allt från elmätaren och framåt. Ni vill gissningsvis ha fler vägguttag än vad de hade från början också.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lena
2007-02-18 12:21
#2

Främst är det att elledningarna är så gamla att de behöver bytas ut. När man ändå gör det är det ju bäst att göra det ordentligt så att säga med fler eluttag etc.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Niklas
2007-02-18 14:30
#3

Ni kanske inte behöver göra allt på en gång utan kan ta ett rum i taget? Är det utanpåliggande ledningar eller ligger de i rör i väggarna?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lena
2007-02-18 15:16
#4

#3 Det är utanpåliggande ledningar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pluppan
2007-02-18 16:27
#5

frågade gubben som är elektriker. han uppskattar materialkostnad till 20-30.000kr beronde på vad du ska ha för uttag osv. svårt att uppskatta arbetskostnad beror på så mycket ex är det stenhus eller trähus osv .minst rör det sig om 100-120 arbetstimmar.

Lena
2007-02-18 18:24
#6

#5 Det är ett gamalt trähus som har kvar den gamla konstruktionen och ledningarna kommer att ligga utanpå väggarna då detta hus inte har någon tilläggsisolering av modernt snitt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Celia
2007-02-18 18:27
#7

Tror inte att man får ha utanpåliggande ledningar idag. Var och kikade på ett gammalt hus med några vänner, och då sa mäklaren att all el måste dras om för att det inte är godkänt med utanpåliggande numera.

Lena
2007-02-18 18:32
#8

#7 Okey det sa mäklaren och snickaren vi tittade tillsammans med att det gick att ha. Eftersom konstruktionen på huset inte är sådant att man kan dra det inne i väggarna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Celia
2007-02-18 20:18
#9

Kan man inte bila alls i väggarna?

Lena
2007-02-18 20:48
#10

#9 Det går säkert att göra. Det är ju tjocka träväggar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Niklas
2007-02-18 20:53
#11

Det går att göra spår för elstammar i träväggar. Det gjorde vi. Det är en del jobb men det blir snyggt när inga ledningar syns. Fast det bör göras i samband med att man renoverar rummen eftersom det förstör en hel del.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Celia
2007-02-18 23:46
#13

Usch ja, och all skit det blir efter totalinstallationer. Man får leva med byggdamm många månader efter avslutat jobb. Fast det blir snyggt och glädjen när det är klart, övervinner det negativa :)

Annons:
Susanne
2007-02-19 13:06
#14

Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger om att dra utanpå eller innuti. Be att få en papperskopia på svaret eller skriv ut det om du får svar via mail. Försäkringsbolagen har inte alltid samma uppfattning, inte ens i samma bolag.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Lena
2007-02-19 13:27
#15

#14 Jag har pratat med en elfirma idag och det finns godkända metoder som man kan använda. Det är inte så illa att man behöver "riva" hela huset för att byta elen. De har speciallösningar för äldre hus av den här sorten. Vitsen med just det här huset är att bevara det i det gamla skicket. Vi vill inte heller börja med att göra stora förändringar. Enligt råden man får ska man bo in sig i sådan här gamla hus först innan man börjar göra större förändringar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Susanne
2007-02-19 15:19
#16

#15 du har så rätt i att bo in er först (det tog mig ett år att bestämma färg till hallen, det första vi renoverade).
Det är ju jättebra att det finns lösningar…fräck fråga, vad kommer det att kosta?

 Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tom
2007-02-19 18:16
#17

Det är tillåtet att byta ut gammal el mot ny. Med andra ord behöver man inte alls dra dem inuti väggarna.

Det är inte heller några speciella "metoder" som behövs för att dra om elen i ett hus. Det låter mest som att de vill att det ska låta märkvärdigt för att de ska kunna ta bättre betalt…

Mvh

  Tom

Susanne
2007-02-19 23:32
#18

Men Tom, är det inte så att själva el-centralen måste bytas…naturligtvis hänger det på åldern men jag tänker gammal.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

asa32
2007-02-19 23:42
#19

När man drar nya ledningar i ett rum så måste minst ett uttag vara jordat. Det smidigaste är att ta jordat hela vägen.

Lena
2007-02-20 00:50
#20

#15 Ca 650:- per kontakt skulle det kosta, sedankan det blir lite speciallösningar i och med att huset är så gamalt. Det finns t.ex. nya kontakter som ser ut som gamla som man kan välja.

#17 Låter ju bra! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tom
2007-02-20 14:20
#21

#18, Jag har inte en aning om hur centralen ser ut i deras hus =) Men det kan vara en ide att byta ut den eller komplettera med en ny extra om det behövs.

Passa på att installera jordfelsbrytare när ni ändå håller på. Några hundralappar extra som kan rädda liv.

  Tom

Lena
2007-02-20 17:17
#22

#21 Det är nog klokt att även byta elcentralen samt sätta dit jordfelbrytare när man ändå har anlitat en elektriker.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
2007-02-23 15:43
#23

V¨rt hus är byggt 1953.

Vi köpte det 1986, Vi har bytt alla elledningar i hela huset. Samt bytt centraler.

Det är utanpåliggande ledningar i nästan hela huset.

Jenna

Lena
2007-02-23 16:34
#24

#23 Vad kostade det när ni gjorde detta?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
2007-03-01 14:28
#25

Jaa Lena 

Vi gjorde det ju i omgångar så det kan jag inte säja på rak arm. men nog gick det på ca  15 000:-

Men som sagt man behöver ju inte ta allt på en gång

Jenna

SeaHawk
2007-03-03 15:05
#26

Vad det kostar att dra ny el i ett gammalt hus beror helt och hållet på vem som gör det, vad som ska göras och  vad man vill ha när det är färdigt. Jag fick en offert från en elfirma där min bror jobbar för några år sen. Det som skulle göras va då att byta ALL gammal el och dra ny enligt dagens standard. Det innebär att man flyttar ut huvudsäkringar och mätare till ett skåp utomhus och sen är det nytt rakt i genom. Kostnaden för den fastighet det rörde sej om hamnade på mellan 160 000 och 180 000 + moms. Vi pratar då om en fastighet på strax över 200 kvadrat. Sen kan man ju göra en "raggar renovering" Man byter och utökar det som är "akut" då behöver det ju inte kosta nått nämnvärt alls, saken är ju den att det är inte materialet som kostar, det är gubben som sätter dit det.  =/

SeaHawk
2007-03-04 20:50
#27

Alltså, om man nu undrar och har funderingar om vad man får göra och vad man INTE får göra, och då ska man beakta att det är väldigt MYCKET man INTE får göra själv, så är det bästa att kolla in den här sidan: www.elsakerhetsverket.se

Där får man svar och information om vad man får göra, vad man inte får göra och en massa annat matnyttigt.

Annons:
Tom
2007-03-05 19:15
#28

Kan och får är två olika saker ;-)

  Tom

Celia
2007-03-06 01:50
#29

Försäkringbolagen nekar ersättning om det inte är en auktoriserad som gjort elarbeten (som enligt reglerna ska göras av fackman). Så även om man kan det förbjudna, så bör man nog undvika det ;)

Tom
2007-03-09 10:13
#30

#29, Helt riktigt. Men det är ju dumt att tala om att det är en kvackare som gjort jobbet ;-)

Dessutom måste felet ha orsakats av den felaktiga elen för att försäkringsbolaget ska kunna neka ersättning.

  Tom

SeaHawk
2007-03-09 19:55
#31

Alltså jag skulle nog vilja säga som så här, det är inget försäkringsbolag som kan bevisa att det är en "hemmafixare" som dragit elen om det är ordentligt gjort, däremot så är det ett faktum att OM man drar ström och inte har full behörighet så riskerar man alltså upp till 2 års fängelse.

Det är oxå bra att veta att en elektriker som inte har full behörighet inte har mer rätt att dra el när han inte jobbar än en lekman. Regelverket för detta med el är en riktig djungel.

zooboo
2007-03-09 22:43
#32

Känns det inte som om frågan vad det kostar att dra om elen är lite glömd??? Jag skulle säga runt 500:-/timme och mellan 100-200 timmar beroende på omfattningen

Pomperipossa
2007-03-12 21:34
#33

Har ni tänkt på att om man är lite händig så kan man göra det mesta själv….. Du får dra ledningar och allt, men inte koppla in det i centralen. Sen ber man bara en elektriker besikta det hela… Billigt och bra..:)

zooboo
2007-03-12 21:49
#34

enligt gällande föreskrifter så får man så vitt jag vet inte ens lägga plaströr i väggar själv… men jag kan ha fel… Däremot får man byta en befintlig apparat om man har nödig kännedom!!!

Annons:
Pomperipossa
2007-03-12 21:51
#35

#34 Det är därför en elektriker ska besikta det hela…. Även om du har kännedom men inte är behörig elektriker så får man inte byta tex elskåpet…

zooboo
2007-03-12 21:56
#36

eller lägga plaströr…

Pomperipossa
2007-03-12 22:00
#37

#36….fast man kan ju be en elektriker…. Jag drog allt utanpå liggande, utom i taket då, i min kåk när jag bytte…

SeaHawk
2007-03-12 22:17
#38

#37 Jag funderar lite, jag har en bekant som är elektriker, eller han har egen elfirma ska man väl säga, för det är ju ändå en rätt väsentlig skillnad på det. Vad jag förstår så ändrades alltså reglerna om vad du får göra själv för något/några år sen och som jag har fattat det hela så får du alltså inte dra NÅGOT själv. Skulle du göra det och en behörig elektriker "godkänner" det hela och något händer, då ryker hans behörighet. Men jag ska inte säga att jag uppfattade allt till 100 alltså, men om jag inte missminner mej så va det något åt det hållet iaf.

Pomperipossa
2007-03-12 22:25
#39

#38 Kan vara möjligt att det är så nu. Det jag talar om är för ca fem år sedan och då gick det bra. Men det är ju till att lita på varann…. Fast å andra sidan så skulle jag kunna dra elen själv och veta att det funkar utan problem… Det var en svåger som kollade det och han jobbar åt en stor elfirma. Man ska ändå ha respekt för el och sånna grejor och prata med en fackman så att allt blir rätt.:)

Hjelm
2007-03-12 23:47
#40

Om jag får säga mitt så skulle jag som elektiker aldrig besiktiga någon "hemmafixares" anläggning och sedan ha ansvaret vilande på mina axlar.
Jag anser att man man skall låta fackmän sköta det.
Bara min åsikt…

Tom
2007-03-13 00:21
#41

#38, Det kan inte stämma eftersom det skulle innebära att en elektriker inte får göra misstag utan att bli av med sin behörighet. Det vore hårdare än för till exempel en läkare som först får varningar.

Men jag bara spekulerar.

Mvh

  Tom

Annons:
Pomperipossa
2007-03-13 09:06
#42

#40 Det beror ju på om man kan eller inte också. Jag är inte helt novis på området….. (Jag kan ju faktiskt tom svetsa om det behövs…;))

Tom
2007-03-13 12:17
#43

#42, Oj, att svetsa ihop elen låter avancerat. Jag brukar klara mig med skruvmejsel och avbitare…  ;-)

  Tom

Pomperipossa
2007-03-13 14:10
#44

#43 Jo men man behöver inte ha tummen mitt i handen även fast man är tjej var vad jag menade..;)

zooboo
2007-03-13 20:34
#45

nu ska vi inte göra tummens placering i handen till en könsfråga… Flört

Pomperipossa
2007-03-13 22:39
#46

*asg* Vad är det för fel på det då… Det kan ibland vara väldigt effektivt att vara fruntimmer.. Om man sen ser lite hjälplös ut och viftar lite med ögonfransarna så kommer genast nån och hjälper en… Att man sen inte gör det bara för att det är tråkigt är en annan sak..Glad

Hjelm
2007-03-13 23:31
#47

Det ja menar är ju att då får man ju stå för sina egna misstag.
Menar det att ja inte vill stå för någon annans "slarv". Även om man besiktigar en annans anläggning så betyder ju inte det att man ser allt… Finns mycket saker som man missar. Som sedan kanse blir en stor grej…

Pomperipossa
2007-03-14 08:41
#48

#47 Ja men i så fall så finns ju inte rätt kunskap hos den som drog ledningarna… Man får ju knappt skruva i en glödlampa utan att veta vad man gör… Men det är som allt annat egentligen. Vet man inte hur man bakar så ska man ta bort händerna från kakburken.Glad

Annons:
zooboo
2007-03-14 19:44
#49

tänkte jag skulle avsluta med ett litet utdrag ur vår kära bibel… Enligt ELSÄK-FS 1999:4…

**

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör

4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför

Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. Den ansvarige skall lämna erforderlig instruktion och information om de risker som kan föreligga från elektrisk säkerhetssynpunkt och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda anläggningen eller anordningen tas i bruk.

**Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. Den ansvarige skall lämna erforderlig instruktion och information om de risker som kan föreligga från elektrisk säkerhetssynpunkt och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda anläggningen eller anordningen tas i bruk.

1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.

2. Utbyte av ljuskälla, t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring och liknande förbrukningsmateriel.

3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.

4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.

5.Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning i laboratorium, provrum eller på liknande plats för utbildning, försöksverksamhet, provning eller kontroll.

6. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V, dock inte inom utrymmen med explosiv miljö.

Cool

[Sajberlena]
2007-03-15 00:40
#50

#49

Amen.

Upp till toppen
Annons: