Luftrenare mot kvalster?
Om man är allergisk mot kvalster, är det då bra att skaffa en luftrenare? Hjälper det?
/ Tom
Det sägs så, och då är bästa stället i sovrummet.
Att kvalster trivs i rum med hög luftfuktighet och att favoritstället är i sängkläderna vet du kanske.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag tvivlar på att det finns luftrenare som undanröjer behovet av att lufta och tvätta sängkläderna ofta och att dammsuga och torka ordentligt i alla skrymslen och vrår när det gäller kvalster. Men en bra luftrenare kanske blir en god hjälp.
Luftrenare verkar finnas av många olika slag, så det gäller att hitta en som ger hjälp med just dina problem. Försök hitta utlåtanden från Konsumentverket eller rådgör med kosumentrådgivaren i din kommun.
Det finns väl knappast någon som tror att en luftrenare kan sanera sängkläder?
En luftrenare gör ju precis det som den heter…renar luften.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hej Tom,
En luftrenare hjälper troligen inte särskilt mycket, eftersom kvalsterallergiallergenet är tungt och svävar inte i luften.
Läs mer om luftrenare och kvalsterallergi
Vänliga hälsningar
Staffan Larsson
Medeca Pharma AB
Tack för alla svar!
Staffan, intressant läsning!
Tom

Hmm…undrar om det verkligen går att få bort kvalster? Kanske att det går att minska antalet men att få bort dem helt låter ju nästan omöjligt. De finns väl i tusental och är typ en bråkdel av en millimeter stora.
/Oskar
Tom det finns ju sängkläder som ev kan hjälpa vid kvalsterallergi, fast det kanske du redan har. Jag har ingen aning om hur de funkar. Jag sökte på allergisängkläder, finns nog flera sidor på nätet, men tog första träffen. Kanske så att även apotek har information och kanske rentav kan ta hem.
Hum saken är väl också den att vi egentligen inte kan leva utan kvalstren. Så den som är kvalsterallergisk lär nog ha ett allvarligt problem och vad jag fattar så kan man i detta fall bara tvätta sängkläderna extremt ofta och då menar jag inte bara lakanen utan även täcken och kuddar.
En vanlig luftrenare gör nog knappast till eller från.
/Désirée
Man kan väl sova i en hängmatta av nättyp? Där finns inte så mycket gosigt för kvalstren att boa in sig i.
#7, Det är tydligen så man ska göra enligt vad jag har förstått. Alternativet att tvätta kuddar, täcken och madrasser ofta ser jag inte som en genomförbar lösning även om den tydligen är ganska effektiv.
Jag ska försöka prova med antikvalstersängkläder.
Tom