Husköp vid kraftledning?
Hej.
Jag brukar hålla till mest på keramik iFokus, men nu har jag en fråga som någon här kanske kan hjälpa mej med.
Vi har en liten gård på gång som ligger vid en kraftledning av största sorten. Boningshuset ligger 50 meter därifrån. Svenska kraftnät som äger ledningen har gjort en beräkning på magnetstrålningen, och den ligger på 0,4 microtesla (heter det så?) vid huset och 0,2 på vid övriga byggnader.
Tydligen löser de in fastigheter om det överstiger 4,0, så det är ju marginal. Nybyggnation är okej vid 0,4 som detta är. De enda hälsoriskerna som finns konstaterade är ökad risk för barnleukemi vid långvarig strålning över 0,4.
Skulle ni våga köpa en sådan fastighet? Påverkas priset av att många köpare/barnfamiljer inte vågar?
(Vi har vuxna barn. Nu bor vi 100 meter från en stor väg och trasan blir svart varje gång man torkar bordet utomhus. Vilken miljö är farligast egentligen?)
På bilden syns ledningen i bakgrunden. Längs fram är bara en telefonledning.
Tacksam för reaktioner. Åh vilken vånda det är att köpa hus!

Never no way aldrig!!
När vi köpte hus så valdes allt sånt bort. Har också läst skräckhistorier om folk som bott nära kraftledningar där lysrör kunnat lysa utan att de var inkopplade. Var i nån kvällstidning för nåt år sen.
Spring så långt ni kan. Fort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ha ha, det var ingen tvekan om vad du tycker Halvdanske. 
Även om beräkningar visar att det inte är farligt är det ju intressant att veta vad folk i allmänhet känner och tycker.
Jag menar att säljer vi vårt centralt belägna hus nu och sedan plöjer ner pengarna i den här gården och sedan visar det sig att den är helt osäljbar, då står vi där med lång näsa. Därför är det bra att få en uppfattning om hur folk tänker nu innan ev köp när det gäller kraftledningar.
Ifall ni tvekar pga en sån där grej som ni inte kan själva reparera/ta bort/fixa efter inflyttning så tycker jag ni ska lämna det där köpet.
Köper man hus ska man trivas, och alla skavanker som får en att trivas mindre ska vara möjliga att fixa i framtiden.
Min tanke om husköp iaf.
// Paltfan
Jag har närmare (den byggdes början på 70-talet) till en sådan ledning och har aldrig märkt några fenomen på nåt sätt.
Man kan inte vara rädd för allt. Man måste lita till de gränsvärden som finns.
KÖP!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Försök skaffa en uppfattning om vad andra fastigheter i grannskapet sålts för. En kraftledning gör fastigheten mindre attraktiv och därmed mer svårsåld = lägre pris när ni köper och lägre pris när ni säljer. Fråga gärna på kohydrater i fokus om någon där har någon uppfattning om kraftledningar. OT- visserligen, men många på sajten är ganska allmänbildade.
Läget kan man aldrig göra något åt när det gäller ett hus.
Tack för synpunkter.
Det svåra är att vi har letat gård på landet för att ha keramikverkstad med mera i knappt två år och alltid är det något som gör att vi backar ur….stor väg nära, grannar för nära, för dyrt, för långt bort, för litet osv osv.
Det här är första stället som det absolut mesta stämmer….förutom kraftledningen då
.
Frågan är om man någonsin kan hitta det perfekta stället utan måste kanske ta någon nackdel.
I dagsläget får vi säkert i oss en hel del partiklar från luften eftersom vi bor mitt i stan med bussar, bilar och långtradare i närhet till huset, men det är mer accepterat på något sätt.
Kom på en fråga till dej 890-3. Det säjs att det sprakar om ledningarna vid fuktig väderlek. Har du märkt det?
Ja det gör det ibland när det är riktigt fuktigt i luften, och det är vid isolatorerna, där linorna är upphängda i stolparna. Men det är inget som stör tycker jag, bara ett svagt, svagt surr.
Då kan jag bli mer störd på jordbruksarrendatorns elstängsel, där kan det bli ett liknande "överslag" vid någon stolpe ibland, och det knäpper ganska så högt. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ska ni köpa en "idealisk" gård och bedöma möjligheterna till en framtida försäljning redan nu? Är ni unga och troligen vill flytta om några år, låter det vettigt. Är ni äldre och troligen ska bo där livet ut, så spelar det väl ingen roll hur andra bedömer olägenheten med en kraftledning. Då utsätter ni bara er själva för risker och olägenheter.
Kan barn få leukemi vid långvarig strålning med det värde som nämnts, så förefaller gården inte attraktiv alls. Det är väl högspännig? Jag fega människa skulle misstänka många fler krämpor, om än av mindre allvarligt slag, som jag ändå inte vill riskera att få. Jag vill inte bo där ens om gården vore gratis.

Håller med Lill-Kisse. Ni kommer heller aldrig att kunna sälja den igen. Kan ni komma närmre ledningen? Om möjligt så ställ er under den. Förmodligen kan ni känna strålningen fysiskt. Det är svårt att förklara, men man märker det. Tänk er att leva i det. Dag ut och dag in.
Läs nu van du själv skrivit : ökad risk för barnleukemi vid långvarig strålning. Ok, ni är inte barn, och ni har inga, men betyder det att det är ofarligt för vuxna?
HITTA NÅT ANNAT!! Även om det är skitjobbigt att välja bort den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Lill-Kisse, det är sant som du säjer att redan nu spekulera i en försäljning verkar dumt. Vi är lite äldre och har tänkt att bo där typ tills vi dör, och i det läget spelar ju inte inköpspriset någon roll.
Man får nog mer tänka hur man känner att det kan påverka en själv. Oron kan ju göra att man tror att varje liten krämpa beror på kraftledningen.
Hmm….vi ska kanske leta vidare i alla fall.

Jag är övertygad om att det finns ett hus för er där inga tveksamheter uppstår. Jag skulle inte trivas på ett ställe där jag varje dag tänker på om jag kan råka ut för strålning (eller avgasförgiftning pga stor väg eller annat för den delen) För mig är det viktigaste att trivas och ha bekymmerfritt speciellt när man har ett kreativt yrke. Det påverkar en psykiskt om inget annat, och det är inte till det bättre.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo