Okänd matta, märke, modell, ursprung?
Hejsan!
Det är så att jag har städat runt omrking mitt hus och jag luskade fram en gammal matta som tydligen har legat i förrådet ett väldigt bra tag, det har tagit på sig ludd och smuts men kan säkert tvättas/damsugas bort. Min fråga till er är som rubriken säger, har ni någon aning om vad detta är för en matta och vad kan värdet tänkas vara på den? Jag kan dessvärre inte få mycket bättre bilder, men på dessa har ni en syn på vad det är för objekt på själva mattan.
Flera bilder kan skickas vid begäran.
Mvh Peter
Kan du se något märke på undersidan? Är det en yllematta eller något annat material?
Vore intressant att se en närbild på baksidan och se om den är handknuten.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
tar en bild på undersidan, krävs det av hela mattan eller en specifik plats!? Jag hittade en liten lapp där det står "Samira Super Heavy Quality"
http://www.alibaba.com/product-free/241710403/1003_10_carpet/showimage.html
Ser ut som denna, dock ingen information om den, pris, etc.
Bild på kortsidan där fransarna brukar vara så man ser 5-10 cm in på mattan.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
4 och 5. Sidan Alibaba är en relativt oseriös sida som utger sig för att länka ihop köpare och säljare över hela världen. De rangordnar alla tillverkare efter olika grader av hur seriösa och pålitliga de är. Problemet är att man kan köpa den rang man vill ha vilket gör att alla som är ute efter att lura folk på pengar bara köper valfri rang och lurar intet ont anande människor.
Jag vet att det är OT men eftersom sidan kom upp måste jag passa på att varna. Produkterna som företagen utger sig för att sälja däremot är oftast seriösa men ingenting som blufföretagen har på riktigt.
Tom

Dra ut några trådar och bränn dem. Då märker ni om det är ull eller syntet. Om den har legat i ett förråd ett bra tag, men fortfarande är fin (furutom lite smutsig) så tror jag att det är en syntetmatta.
Min omedelbara tanke är att det är en maskingjord. Alltså inte äkta. Men det är svårt att se, man måste kolla baksidan. Speciellt övergången vid fransarna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det är ju ullmatta och du kan ta hand om den för den är säkert mycket fin rengjord. Värdet kan ju röra sig allt från 200-2000 Kr, det är efterfrågan som räknas och mönstret är inte direkt trendigt så jag har svårt för mig att tänka att det är värt att sälja nu. Men den är säkert skön att gå på, jag tror inte heller att det är handknutet med det mönstret. På alibaba-sidan finns en likadan matta fast blå, fråga där nypriset, matta 1003/36
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#9. Hur vet du att det är ull?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag tittade på samma motiv samma märke som det står i inlägget, på den länken alibaba, där stod att mattan var ull. Fotot i första inlägget är visserligen suddigt, men det ser ändå inte syntet wilton ut men det är klart, jag skulle nog skrivit "jag tror.." för säker kan man ju inte vara förrän hon har eldat en matt tråd o luktat.
Om man söker på Samira och väljer att söka endast svenska sidor, hittar man dessa mattor även där, men de är i syntet, så jag vill inte vilseleda någon o håller truten ;-D. http://www.mattlandet.se/samira-medaljong-p-274-c-155.aspx
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag tycker att det ser ut att vara ett mycket vanligt mönster på en vanligt förekommande matta förr. Därför tror jag inte att du ska hoppas på något högt värde, såvida den typen inte har blivit inne igen. Tycker du om den, så låt rengöra den. På tvättinrättningen bör de kunna avgöra vilket material mattan är av, för att bedöma vilken metod som ska användas för rengöringen.

Dra loss några trådar och bränn dem. Ull luktar bränt hår. Syntet luktar kemiskt och smälter ihop till en hård kula när det bränns.