Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 5750 ggr
Chestnut
0

Försäljning av lägenhet

Hur lång tid tar det ungefär att få en bostadsrättslägenhet såld? Förstår att det beror på massor av faktorer, men ungefär hur lång tid bör man räkna med?Glad

Är en central lägenhet, 3:a, ligger i studentstad med 50 000 invånare.

Sen undrar jag hur mycket en uppfräschning påverkar försäljningen. Går det lättare att sälja en nyrenoverad lägenhet (till lite högre pris) än en där lite jobb kan behövas men inte är akut?
Typ nya tapeter, fräscha upp ett parkettgolv (överväger att lägga klickgolv över) och liknande är det som jag tänker på.

Med vänliga hälsningar
Chess

mariatingsund
0

Om du säljer den genom fastighetsbyrå, kan du fråga dem, de har koll på läget i ditt område. Om inga  akuta renovering behövs, då tror jag inte du får in så mycket mer pengar så det ger dig så mycket större vinst och är värt besväret, det är iaf jobb o pengar. Men ingen kan nog ge dig det rätta svaret, ena kund vill ha jättefräscht o har en massa pengar, den andra vill hellre ändra tapeter mm enligt egna favoritfärger osv. Beror på vilken kund dyker på din lägenhet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Lägg inte klickgolv ovanpå parketten. Varför funderar du på det? Är det riktig parkett?

Nya tapeter är också svårt, smaken är olika. Lite skillnad på om man målar över en typ röd vägg med vitt, för att göra det mer neutralt.

Kolla vad mäklaren har att säga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chestnut
0

#2 Är riktig parkett från 70-talet som börjat gå sönder. Saknas vissa bitar.

Tapeterna är främst i ett knallrosa sovrum, tänkte byta ut det mot sandfärgat eller liknande Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Har tänkt att anlita fastighetsbyrå men vet inte riktigt hur tidigt jag bör kontakta dem. Ambitionen är väl att flytta i juni, nya bostaden är inflyttningsklar då. Vore skönt om lägenheten blev såld lagom tills dess så vi slipper betala dubbel hyra Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

mariatingsund
0

Du måste kunna komma överens om inträdesdagen, och ha lägenheten til försäljning redan tidigare, det kan inte vara problem.

lisette
0

tycker att booli.se är en jättebra sida att titta på. du kan söka på lägenheter där och se hur länge de har legat ute till försäljning och även hur mycket de gick för.

ta ni kontakt med en mäklare och fixa lite smått (som tex att måla o toucha upp lite). ni kan sätta ut lägenheten redan nu och sedan ange ett tillträdesdatum längre fram.

mariatingsund
0

#6 Men gud så mycket vitt under den länken.

Halvdansken
0

Undrar om det är samma vita soffa de släpat runt till alla ställena. Allting ser likadant ut.

Men det var ju häftga priser…. 15-17 miljoner. Kanske inte det bästa att jämföra med.

Chestnut
0

#6 Tack för länken!

Provade att söka på mitt bostadsområde och fick då fram två liknande lägenheter till salu så nu vat jag i alla fall vart prisnivån ligger Glad Sen hade den ena varit inne i 17 dagar och den andra kommit in i dag så var inte så jättemycket att jämföra med i tid.

Med vänliga hälsningar
Chess

lisette
0

#8 du söker ju på den ort/gata du vill jämföra med?

#9 så bra! =)

Halvdansken
0

#10. jaha, jag kollade bara under de där inspirationslänkarna. Det var ena häftiga lägenheter…

Sandra
0

Vår granne försökte sälja privat, det gick mindre bra. Han försökte i flera månader. Nu när han anlitat en mäklare och haft sin första visning så gick lägenheten som smör i solen. Allt gick på ett kick. Ena dan tog mäklaren bilder o nästa var den såld. Men det beror väl mycket på vart det ligger och så. Den lägenheten är fräsch med neutrala färger rakt igenom. Vita väggar o ekparkett.

Så jag skulle iaf satsa på att måla om de rosa väggarna till något annat Flört

lisette
0

min mormors lägenhet har varit ute sen förra fredagen. första visningen var nu i helgen och redan en som lagt bud.

mandariiin
0

precis som tidigare nämnt så är det ju olika saker man är ute efter.

jag och sambon köpte nyss en egen lägenhet. vi letade då efter en fin lägenhet som var bebolig, men som vi kunde renovera. vi vill inte köpa ett ruckel, men ville absolut inte ha en nymålad/tapetserad lägenhet då det känns så otoligt dumt att köpa en sånnär vi ändå vill måla om det till våra ideer.

även om det går genom mäklare så kan tiden variera väldigt.

vår gamla granne ville sälja sin 2a för 1,6milj. den blev såld ganska snabbt (drygt 1 månad). en annan granne som hade en 3a (etage) hade budstart på 1,7milj. den såldes för 1,2 milj. efter ca 4 månader. och det var samma mäklarfirma.

lisette
0

kan ju berätta att mormors lägenhet gick ut flr 675,000 och hamnade på 815,000. jag är förvånad…

Chestnut
0

Tänkte bara kika in och skvallra om att nu - äntligen, ligger vår lägenhet ute på annons.

Då mycket annat har dykit upp under våren/sommaren blev det ingen renovering utan vi har satt ut den för 220 000:- istället på blocket. Enligt mäklares värdering är den värd 250 000 - 300 000:- utan uppfräschningen. Fast mäklare skippar vi i själva försäljningen, kom fram till att det inte var värt det.

Men vi behöver bli av med den rätt akut, står med dubbla hyror… Och efter mindre än ett dygn ute på annons har vi fyra som vill komma på visning nästa vecka och ett par till som är intresserade =) Så känns lovande!

Med vänliga hälsningar
Chess