Bygga en bänk
Jag funderar på att sätta fast en 2 meters bänkskiva på väggen och ha som sittbänk. På ena långsidan och de 2 kortsidorna kommer skivan vila på lister som jag satt fast på väggen. Räcker det eller måste man ha ett ben under på mitten för att det skall hålla? Hur tjock skiva bör man ha?
Tjockleken beror på hur mycket stöd du tänkte ha. Om du använder en 28mm träskiva från tex IKEA kan det räcka med ett stöd i mitten. Om du däremot använder en spånskiva eller annat liknande som inte har någon egen stadga får du nog sätta dit ett antal stöd under.
Får vi se en bild före och efter?
Tom
hur gick det med bänken? Jag är lite nyfiken :)
#0, Beror ju på hur tung du är;) För säkerhets skulle kanske ett stöd i mitten vore bra?
#4, När man bygger bänkar kan man inte ta hänsyn till vad man själv väger eftersom man aldrig kan veta vem som sätter sig där senare. Det måste vara dimensionerat för rejält tunga personer och så många som får plats.
Tom
#4, Jo jag vet, du missade --> ;)
Nej då, jag missade inte. Jag ville bara förtydliga eftersom du blandade lite skämt med seriositet…
Tom
#0 Idén med väggfast bänk tror jag på. När jag var liten hade vi en sådan i hörna i köket. På något vis gjorde bänken att det alltid gick att klämma in en extra gäst.
Det gjorde dessutom att köksbordet blev en extra mysig samlingsplats för familjen. När man inte åt så kunde man hämta kuddar och skapa en läshörna, och vi satt där ofta och spelade spel och så.
#6, Ja me skä'mtet var ju när jag skrev hur tung hon var :P
Än så länge har ju mitt bänkbyggande inte blivit av eller något av mina andra projekt. Jag har hållt på att planera en massa för mitt kommande hus och nu börjar det äntligen bli dags att snart ta tag i det hela. 1 februari får jag tillgång till huset.
Bänken skall vara i ett litet allrum (ca 6-7 kvm) som disponeras av mina barn för tv-tittande och lek. Under den räknar jag med att kunna ställa lite backar på hjul att förvara leksaker i.
Helt rätt! Man ska göra det enkelt för sig =)
Tom