Måla på aluminium?
Kan man måla på aluminium med ett bra resultat?
Jag har ett bord från ikea med aluminiumram runt en glasskiva som jag vill måla svart. Alltså inte glaset utan bara aluminiumramen. Bordet är används till matbord i vardagsrummet men används sällan.
Vilken färg ska jag använda?
Behöver jag lacka efteråt?
Hållbart?
Sara

det är väldigt viktigt om man vill ha ett fint resultat att använda en kvalitetsfärg, ja kommer tyvärr inte ihåg vad färgen som vi använder på olika metaller heter men fråga på en färgaffär dom kan ju det där. sen brukar jag låta det torka längre tid än det står på burken blir faktiskt bättre då.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Aluminium är lite knepigt att måla på eftersom de flesta färger flagnar av så småningom. Det finns en färg som "fräter" sig fast på aluminiumet. Jag önskar att jag kom ihåg vad den heter men det gör jag inte. Samma färg används på till exempel husvagnar.
Det är möjligt att det inte är så utsatt på ditt bord så att du kan använda vanlig lackfärg?
Mvh
Tom
Alltså, det finns färger som är avsedda till aluminium, det bästa du kan göra är att gå till färgbutiken och be om färg för aluminium. Det du bör göra är att grundmåla med primer först och sen köra på en lack. Med rätt färgval så är det inte nån skillnad mot att måla vilket stål som helst.
Hoppas det går bra.
Tackar!
Underbart det här forumet för man får svar från folk som verkligen har kunskapen. Ett affärsbiträde vet oftast bara vad som står på burkarna.
Sara